پذیرش در دانشکده پزشکی به طور سنتی بر نمرات آزمون و معدل متمرکز بوده، اما ارزیابی مهارتهای رهبری ممکن است به همان اندازه اگر نه بیشتر برای انتخاب دانشجویانی که قرار است تبدیل به پزشکانی خوب در آینده شوند مهم باشد. برخی از برنامههای رزیدنتی نیاز به برسمیت شناختن آموزش رهبری را تشخیص داده اند و دورههای الهام گرفته از مدرسه کسب و کار و بیزینس را در زمینه مدیریت و هوش هیجانی معرفی کرده اند.
فرارو- جنبههای بالینی درمان یک دستور کار ساده دارد و به مقدار کمی دارو نیاز دارد. با این وجود، وظیفه سرتیم بسیار پیچیده است. پزشک مسئول ظرف مدت چند ثانیه باید نظم را در اتاقی مملو از هرج و مرج و هشدار و فریاد اعمال کند. چه کسی ماساژ قلبی را انجام میدهد؟ چه کسی اینتوبه کردن (قرار دادن لوله قابل انعطاف داخل نای) را انجام میدهد؟ آیا بررسی آزمایشها میتواند سرنخی به دست دهد؟ چه کسی به آی سی یو هشدار میدهد که یک بیمار داریم که احتمالا ظرف مدت چند دقیقه بعد انتقال خواهد یافت؟
به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، اکثر مردم پزشکان را به مثابه دانشمند، مراقب یا مربی قلمداد میکنند این در حالیست که لازم است پزشکان را به مثابه رهبران درک و قلمداد کنیم. رهبری اعمال شده از سوی یک پزشک برای نتایج بهتر بیمار، عملکرد بالینی و رضایت حرفهای امری ضروری است. این نه تنها در مواقع اضطراری بلکه برای مدیریت بیماریهای مزمن یا بهبود کارایی بیمارستان نیز صدق میکند.
تلاشهای سالیان اخیر در امریکا برای بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به سکته قلبی از طریق تغییر فرهنگ بیمارستانی و ترویج شیوههای اثبات شده آموزشی افزایش یافته است. بیمارستانهایی که روسای آن توانستند فرهنگ بیمارستانی پیشین را تغییر دهند و این کار را از طریق کارکنان دخیل در مسائل، مدیریت بهتر تعارضات و برقراری ارتباط موثرتر در مورد فرآیندهای مراقبتی جدید انجام دادند شاهد کاهش قابل توجهی در نرخ مرگ و میر ناشی از حمله قلبی بودند.
فرهنگ اهمیت دارد و با آموزش روسای بیمارستانها گامهای ملموسی برای بهبود فرهنگ بیمارستانی برداشته شد و اثرات آن به سرعت مشاهده شده است.
همان طور که برنامهای از کلینیک مایو نشان میدهد روسای قوی نه تنها برای بیمارستان بلکه برای پزشکان نیز مفید هستند. هر ساله پزشکان در کلینیک مایو سرپرستان خود را که همگی پزشک هستند بر اساس یک فهرست معیار رهبری که در واقع یک بررسی ساده ۱۲ سوالی مرتبط با پنج مولفه رهبری میباشد مورد ارزیابی قرار میدهند: صداقت، شفافیت، نوع شخصیت، توانایی و مشارکت. آیا پزشکی که هدایت تیم پزشکان را برعهده دارد از همکاران خود حمایت میکند؟ آیا او به عنوان رهبری تیم قابل دسترس و منصف است؟ آیا دیگران در کار با او از نظر روانی احساس امنیت میکنند؟
نتایج چشمگیر بوده اند. به ازای هر یک امتیاز افزایش در امتیاز یک رهبر، ۹ درصد بهبود در رضایت حرفهای و ۴ درصد کاهش در فرسودگی شغلی در میان پزشکان خط مقدم مشاهده شده است. در سراسر دپارتمانها تقریبا نیمی از تغییرات رضایت را میتوان با امتیاز شاخص ریاست گروه توضیح داد.
به طور گسترده آموزش پزشکان برای برعهده دیگری سمت ریاست و رهبری گروه برای حرفه پزشکی در کلیت ان اتفاقی خوب خواهد بود. یک عامل اساسی نارضایی پزشکان نفوذ بوروکراتیک و از دست دادن استقلال حرفهای است.
پزشکان زمانی شادتر هستند که روسای آنان نیز پزشک باشند و به نظر میرسد بیمارستانهایی با مدیران ارشد پزشک بهتر از بیمارستانهایی با روسای غیر پزشک عمل میکنند.
رخی از برنامههای رزیدنتی نیاز به برسمیت شناختن آموزش رهبری را تشخیص داده اند و دورههای الهام گرفته از مدرسه کسب و کار و بیزینس را در زمینه مدیریت و هوش هیجانی معرفی کرده اند. گروههای پزشکی به طور فزایندهای مسیرهای اختصاصی را برای پزشکان ایجاد میکنند تا مهارتهای رهبری را تقویت کنند و سطوح درجه بندی شدهای از مسئولیت را در طول زمان بر عهده گیرند. از آنجایی که نظامهای بهداشتی به تلاش برای ابداع راههایی به منظور بهبود کیفیت و کاهش هزینهها ادامه میدهند به طور فزایندهای واضح است که فرهنگ سالم میتواند به مراقبتهای پزشکی بهتر از بیماران توسط پزشکان منجر شود.