bato-adv
bato-adv
میراث دولت سیزدهم در صنعت خودرو

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی‌سازی می‌شوند!

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی‌سازی می‌شوند!

یکی از محتمل‌ترین پروژه‌هایی که قرار است نوآوری تازه‌ای را با خود به همراه بیاورد، احتمالاً پروژه جتکو خواهد بود.

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

روز گذشته وزیر صمت در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم، پس از بازدید و تست شاسی‌بلند ایران‌خودرو ری‌را، درباره آینده صنعت خودروی کشور نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر صمت در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم با بیان این که خودروی ری‌را، تصویر ذهنی مخاطب از خودروی ایرانی را تغییر خواهد داد، گفت: این محصول، ورود به بازار‌های جهانی را ممکن خواهد کرد.

پس از بیان توصیفاتی از ری‌را و آینده آن، وی با بیان اینکه در صنعت خودرو نوآوری‌هایی داریم که به‌زودی عرضه می‌شوند، اظهار کرد: این نوآوری‌ها برای نخستین بار بر روی خودرو‌های ایرانی قرار خواهند گرفت. هم‌چنین، توان پذیرش نوآوری‌های خارجی را خواهیم داشت و استانداردها، استاندارد‌های ایرانی است که با استاندارد‌های بین‌المللی قابل‌رقابت است و تمامی این موارد زیرساخت‌هایی است که فراهم شده تا در خودروسازی شاهد یک تحول اساسی باشیم.

مهم‌ترین بخش صحبت‌های علی‌آبادی درباره نوآوری‌های جدید و تازه بود؛ با وجود کلی‌گویی او درباره نوآوری‌های جدیدی که قرار است برای اولین بار در جهان در یک خودروی ایرانی قرار بگیرند، اما می‌توان احتمالاتی را در این زمینه بررسی کرد.

یکی از محتمل‌ترین پروژه‌هایی که قرار است نوآوری تازه‌ای را با خود به همراه بیاورد، احتمالاً پروژه جتکو خواهد بود. جتکو یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید که چند سالی است که در زمینه تولید خودرو‌های برقی فعالیت ویژه‌ای را آغاز کرده است.

در اوایل سال ۹۹، خبر ورود ۶ دستگاه خودرو تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. طبق شایعاتی، گفته می‌شد که این خودرو‌ها متعلق به یکی از سفارتخانه‌ها بوده و به‌صورت سفارشی وارد ایران شده است. اما با بررسی‌های انجام شده، اعلام شد که ورود این خودرو‌ها برای مطالعه و تحقیقات شرکت جتکو متعلق به ایران‌خودرو انجام شده است. این شرکت قصد دارد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه، آغازکننده تولید خودرو‌های برقی در ایران باشد.

فناوری استخراج‌شده از این تسلا‌های وارداتی، قرار است به شکل مستقیم در جتکو JX ۱۰ به کار برده شود. احتمالاً پروژه JX ۱۰ به برخی سامانه‌های ایمنی تسلا نیز مجهز شود. جتکو JX ۱۰ یک سدان سایز متوسط بوده که احتمالاً در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی شود. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX ۱۰ می‌تواند با هر بار شارژ کامل باتری‌ها مسافتی فراتر از ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید و در کمتر از ۴۰ دقیقه با سامانه شارژ سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌های خود را تکمیل کند. برخی منابع خبری می‌گویند که زیرساخت پیشرانه و قوای محرکه جتکو JX ۱۰ بر مبنای خودرو‌های تسلا و نیز نیسان لیف نسل قبل طراحی شده و ساختار آن بر مبنای یکی از سدان‌های معروف آلمانی است.

امیدواریم که مُهر لغو شدن بر روی این پروژه مهم نخورد؛ چرا که اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است. جتکو علاوه بر تمرکز روی پروژه خود، به سراغ برقی‌سازی محصولات شاخص ایران‌خودرو مانند تارا و ری‌را رفته که احتمالاً مجهز به نوآوری‌های تازه‌ای خواهند بود. یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت در سال ۱۴۰۳، پشتیبانی از اجرای تست‌های کیفی و صنعتی‌سازی خودروی ری‌را برقی در قالب کلان پروژه مشترک در گروه صنعتی ایران‌خودرو است.

در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، ایران‌خودرو در کنار معرفی تارای برقی، از نسخه برقی ری‌را نیز رونمایی کرد. در نسخه برقی ری‌را از پیشرانه برقی با توان ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن‌متر استفاده شده است. ظرفیت باتری‌های این خودرو ۵۳ کیلووات ساعت اعلام شده که با شارژر‌های خانگی در مدت زمان ۱۰ ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شوند.

یکی از موضوعات مهم در تمامی خودرو‌های برقی، میزان پیمایش این خودرو‌ها با یک‌بار شارژ است. ری را برقی بر اساس استاندارد NEDC می‌تواند ۴۲۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو به‌حساب می‌آید. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این عدد و ارقام‌ها بر اساس شرایط استاندارد اعلام می‌شوند و مسلماً میزان پیمایش این خودرو در واقعیت، کمتر از عدد اعلام شده خواهد بود.

جدیدترین نسخه تارا برقی، مجهز به باتری‌هایی با ظرفیت ۴۵ کیلووات‌ساعت بوده و می‌تواند موتور الکتریکی این خودرو را به قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر برساند. شتاب صفر تا صد نیز ۹٫۸ ثانیه اعلام شده است.

تارا برقی با یک‌بار شارژ، می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر را طی کند. سپس می‌توانید با پکیج شارژ سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌هایش را تنها در ۴۵ دقیقه شارژ کنید. هنوز زمان دقیقی برای تجاری‌سازی تارا برقی ایران‌خودرو اعلام نشده است، اما احتمال دارد که در سال ۱۴۰۴ خبر‌های خوبی از این خودرو برقی، به گوشمان برسد.

در نهایت امیدواریم که نوآوری‌های جدید و تازه، به معنی واقعی کلمه برای اولین بار روی محصولات ایرانی اجرا شوند تا بیشتر از این از رقبای خود مانند ترکیه و عربستان که هرکدام برنامه فوق‌العاده ویژه‌ای برای ساخت خودروی برقی پیشرفته دارند، عقب نیفتیم.

bato-adv
bato-adv
bato-adv