bato-adv
bato-adv

تغییر بازه نوسان دلار آزاد؛ نرخ ارز تعدیل می‌شود؟

تغییر بازه نوسان دلار آزاد؛ نرخ ارز تعدیل می‌شود؟
به نظر می‌رسد شاخص ارزی بازه ۵۷ هزار تومانی را بدرود گفته و در حال تعدیل نرخ با دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ تورم است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

نرخ شاخص بازار ارز در معاملات روز گذشته در مدار ۵۹ هزار تومانی معامله شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، با کوچک شدن دامنه نوسان این ارز به نظر می‌رسد سطوح قیمتی این کانال محل توافق جدید نیرو‌های عرضه و تقاضای بازار باشد. در این صورت می‌توان گفت که کریدور قیمتی دلار غیررسمی از کانال ۵۷ هزار تومانی به بازه ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرده است.

به نظر می‌رسد شاخص ارزی بازه ۵۷ هزار تومانی را بدرود گفته و در حال تعدیل نرخ با دیگر شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ تورم است. پیش‌تر تحلیلگران معتقد بودند که حضور دلار در سطوح قیمتی ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی بدون صورت گرفتن گشایش ارزی یا بهبود روابط خارجی توجیه اقتصادی ندارد.

چرا که معامله‌گران نسبت به این کانال‌ها کشش نداشته و تنها از طریق حمایت‌های بانک مرکزی این حضور تداوم می‌یافت. حال، اما با رشد قیمت اسکناس آمریکایی و نزدیک‌تر شدن نرخ آن به قیمت روز‌های ابتدایی سال می‌توان گفت که بازارساز و معامله‌گران در حال تعدیل نرخ‌ها در بازار هستند. شایان ذکر است که با احتساب نرخ روز‌های گذشته نرخ رشد دلار از ابتدای سال جاری تاکنون همچنان در شرایط قرمز و برابر منفی ۱.۷ درصد است.

برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند که در سال‌های گذشته بانک مرکزی در نیم‌سال نخست بهتر از نیم‌سال دوم نوسانات ارزی را کنترل کرده است. در نتیجه به عقیده این افراد روز‌های مثبت بازار ارز از فصل سوم سال آغاز می‌شود. باید دید پس از شروع به کار رسمی دولت جدید، مسوولان اقتصادی این دولت چه رویکردی را نسبت به بازار ارز غیررسمی در پیش خواهند گرفت و آیا مانند سال‌های اخیر تا روز‌های انتهای تابستان بازار کم‌نوسان به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا خیر؟ به صورت کلی درگیری‌های نظامی منطقه‌ای و مسائل مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا را می‌توان از جمله ریسک‌های پیش‌روی دولت چهاردهم در زمینه بازار ارز دانست.

تغییر بازه نوسان دلار آزاد ///

تابلو‌های سبز معاملات ارزی

دیروز سه‌شنبه ۹ مردادماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه با رشد قیمت ۵۰۰ تومانی خود به رقم ۵۹ هزار تومان رسیده بود در طول بازار روز گذشته رشد ۱۵۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در رقم ۵۹ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. دامنه نوسان پوند آزاد از دلار بزرگ‌تر بود.

این اسکناس در عصر دیروز با رشد ۴۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. یورو اروپا نیز با رشد ۱۰۰ تومانی در رقم ۶۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. رشد قیمت‌ها در روز گذشته تنها مختص به بازار غیررسمی نبود. هر برگ اسکناس دلار مرکز مبادله ارز و طلای کشور نیز در روز سه‌شنبه حدود ۷۸ تومان رشد کرد و در رقم ۴۸ هزار و ۲۳۷ تومان معامله شد. به این‌ترتیب شکاف ارزی بازار‌های رسمی و غیر‌رسمی به رقم ۲۲.۶۲ درصد رسید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین