شرکت خودروسازی نیسان رنگ محافظ حرارتی جدیدی ابداع کرده است که دمای بیرون خودرو را تا ۱۲ درجه سانتیگراد و دمای داخل خودرو را تا ۵ درجه سانتیگراد خنک میکند و فشار را از روی دوش سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو برمیدارد.
خودروساز ژاپنی نیسان رنگ جدیدی را برای خنک نگه داشتن خودروها در گرمای سوزان تابستان ابداع و آزمایش کرده است.
به گزارش ایسنا، فناوری این رنگ جدید با خنک کردن فضای داخلی خودرو و کاهش وابستگی به سیستم تهویه مطبوع با گرمای تابستان مقابله میکند.
شرکت نیسان برای توسعه این رنگ جدید با متخصصان فناوری خنک کننده Radi-Cool همکاری کرده است.
این رنگ جدید در طول آزمایشها دمای بیرون را تا ۲۲ درجه فارنهایت (۱۲ درجه سانتیگراد) و دمای داخل خودرو را تا ۹ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) کاهش داد.
سوسومو میورا مدیر توسعه رنگ و مدیر ارشد و کارشناس مواد پیشرفته و مرکز تحقیقات شرکت نیسان گفت: رویای من این است که ماشینهای خنکتر بدون مصرف انرژی ایجاد کنم. این امر به ویژه در عصر خودروهای برقی بسیار مهم است، جایی که بار ناشی از تهویه مطبوع در تابستان میتواند تأثیر قابلتوجهی بر وضعیت شارژ این نوع خودروها داشته باشد.
با افزایش دمای هوای بیرون، خودروها و وسایل نقلیه به طور فزایندهای در معرض گرمای بیش از حد قرار میگیرند.
در حالی که رنگ خنک کننده تابشی معمولاً در ساختمانها استفاده میشود، بافت ضخیم و پوشش گچی آن، این نوع رنگ را برای وسایل نقلیه نامناسب میکند؛ بنابراین شرکت نیسان برای غلبه بر این محدودیتها تصمیم گرفت تا نسخهای خودرویی با روکش شفاف و کاربرد قابل پاشش از این رنگ تولید کند.
این رنگ جدید خودرو حاوی «فرا مواد» است که مواد مصنوعی طراحی شده با خواص بازتابی منحصر به فرد است. این رنگ جدید از دو ذره ریز واکنشپذیر به نور تشکیل شده است که به روشهای منحصر به فردی به نور واکنش نشان میدهند.
یک ذره در این رنگ، پرتوهای مولد حرارت نور خورشید را منحرف میکند و رنگ را خنکتر نگه میدارد. اما نوآوری واقعی در ذره دوم نهفته است که امواج الکترومغناطیسی را ایجاد میکند که با نور خورشید مقابله میکند و انرژی گرمایی را از خودرو دور میکند.
ذرات موجود در این رنگ خنک نیسان با همکاری یکدیگر از نفوذ گرما از سطوح بیرونی خودرو به درون آن جلوگیری میکنند.
نیسان آزمایش فناوری رنگ جدید خود را بر روی یک خودروی خدماتی در فرودگاه هاندا در شهر توکیو در نوامبر ۲۰۲۳ آغاز کرد. محیط فرودگاه شرایط ایده آلی را برای آزمایش عملکرد این رنگ در گرمای شدید ارائه میکرد.
این رنگ خنک در آزمایشهای اولیه بهتر از رنگ سنتی عمل کرد و دمای سطح بیرونی را تا ۱۲ درجه سانتیگراد و دمای داخلی را تا ۵ درجه سانتیگراد کاهش داد.
محققان در یک بیانیه گفتند: عملکرد خنک کنندگی این رنگ به ویژه هنگامی که خودرو برای مدت طولانی زیر نور خورشید پارک میشود، قابل توجه است. یک خودروی خنکتر نه تنها دلپذیرتر است، بلکه به مدت زمان کمتری برای روشن ماندن کولر خودرو نیاز دارد که مصرف برق را در خودروهای برقی و مصرف بنزین را در خودروهای سنتی کاهش میدهد.
این بدان معناست که فشار کمتری به سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو وارد میشود که منجر به بهبود بازدهی سوخت و جابجایی راحتتر میشود. این امر به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی مهم است، زیرا تهویه مطبوع میتواند به طور قابل توجهی بر عمر باتریهای این خودروها تأثیر بگذارد.
این رنگ جدید مقاومت در برابر نمک، بریدگی، پوسته پوسته شدن، خراشیدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را نشان داده است. این تیم همچنین در حال بررسی فرمولاسیونهای نازکتر در عین حفظ ویژگیهای خنک کننده این رنگ است.
در حالی که این رنگ هنوز در حال توسعه است، تیم سازنده آن امیدوار است که در نهایت آن را در طیف رنگی متنوعی برای مشتریانی که این ویژگی را میخواهند، ارائه دهد.
وسایل نقلیه تجاری مانند وانتها، کامیونها و آمبولانسها به طور ویژه برای این فناوری مناسب هستند، چرا که این وسایل نقلیه زمان قابل توجهی را در فضای باز میگذرانند.