خودروهای مرسدس بنز همیشه با استانداردهای مهندسی بالا تولید شدهاند و بر عملکرد، لوکس بودن و دوام تمرکز داشتهاند.
کدام مدلهای مرسدس بنز توانستهاند در تاریخ خودروسازی جاودانه شوند؟ در این مقاله به سراغ ۱۲ تا از ماندگارترین اتومبیلهای مرسدس بنز میرویم.
به گزارش گجت نیوز، مرسدس بنز بهعنوان یک شرکت در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، اما ریشههای آن به اولین خودروی تاریخ، بنز پتن موتورکار بازمیگردد. یکی از بنیانگذاران این شرکت، کارل بنز، خالق این خودرو بود که منجر به پیدایش یکی از موفقترین صنایع جهانی شد. در نتیجه، مرسدس بنز به نوعی به تولیدکننده خودروی نمونه تبدیل شد و به سرعت از رقبا، از جمله رولزرویس، بنتلی، دوزنبری، فورد، کرایسلر، کادیلاک و پکارد پیشی گرفت.
نیروی محرکه اصلی در صعود این شرکت به قله صنعت خودرو، نوآوری بود. از ساخت اولین خودرو تا ایجاد نقاط تغییر شکلپذیر روی بدنه برای افزایش ایمنی در تصادفات، مهندسان این شرکت صنعت را به سطوح بالاتر و بالاتر سوق دادند. امروزه نیز مرسدس بنز یکی از نوآورترین خودروسازان جهان است و با نرمافزارها و سیستمهای ایمنی پیشرفته، همچنان مرزهای صنعت را جابهجا میکند.
با این حال، مرسدس بنز همیشه در درجه اول یک شرکت خودروسازی بوده است و ویژگیهای پیشرفته اتومبیلهایش تنها عامل جذب مشتریان نبودهاند. خودروهای مرسدس بنز همیشه با استانداردهای مهندسی بالا تولید شدهاند و بر عملکرد، لوکس بودن و دوام تمرکز داشتهاند.
در این مقاله شما را به سفری به دنیای مرسدس بنز میبریم و در آن موفقترین اتومبیلهای مرسدس بنز در طول تاریخ را مرور خواهیم کرد. این خودروها یا مرزهای صنعت را جابهجا کردند یا موفقیت تجاری چشمگیری داشتند.
مرسدس بنز S کلاس، پرچمدار لوکس و فناوری در صنعت خودرو، از سال ۱۹۷۲ تاکنون تجربهای بینظیر را برای رانندگان ارائه داده است. این خودروی افسانهای همواره به عنوان آزمایشگاه نوآوری مرسدس بنز شناخته شده و پیشرفتهترین فناوریهای روز را به جاده آورده است. با این حال، فراتر از تکنولوژی، S کلاس به دلیل کیفیت ساخت مثالزدنی، سواری نرم و کابین لوکس خود نیز شهرت جهانی دارد.
نسل اول S کلاس، W۱۱۶ با هدف رقابت با رولزرویس سیلور شادو متولد شد و توانست با مدل پرقدرت ۶.۹ SEL، رقیب خود را در بسیاری از جنبهها شکست دهد. این موفقیت باعث شد تا S کلاس در سال ۱۹۷۴ عنوان خودروی سال اروپا را کسب کند و با فروش بیش از ۴۷۵ هزار دستگاه در طول هشت سال عمر خود، به یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ تبدیل شود. نسل دوم، W۱۲۶ نیز با حفظ فرمول موفقیتآمیز نسل قبلی، به عنوان یکی از اولین خودروهای مجهز به سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند ABS و ایربگ شناخته میشود.
نسل سوم، W۱۴۰ با ارائه فناوریهای نوآورانهای مانند ESP، سیستم ناوبری رنگی با فرمان صوتی و سیستم پارک خودکار، بار دیگر استانداردهای صنعت خودرو را ارتقا داد. نسل چهارم، W۲۲۰، نیز با معرفی سیستم کروز کنترل تطبیقی دیسترانیک پیشگام بود و نسل W۲۲۱ با سیستم دید در شب، این روند نوآوری را ادامه داد.
مرسدس بنز E کلاس، از زمان عرضه در سال ۱۹۸۴، به عنوان خودروی انتخابی مدیران و افراد موفق شناخته شده است. این مدل با ترکیب هوشمندانه لوکس، عملکرد و کارایی، همواره در صدر بازار خودروها قرار داشته است.
نسل اول W۱۲۴ با استحکام، راحتی و اقتصاد سوخت بالا، استانداردهای جدیدی در این کلاس تعریف کرد. نسل بعدی، W۲۱۰ با طراحی جسورانه و تجهیزات ایمنی پیشرفته، موفقیت این مدل را تضمین کرد.
با گذشت زمان، E کلاس به تکامل خود ادامه داد. نسلهای W۲۱۱ و W۲۱۲ با طراحی بهبود یافته، فناوریهای پیشرفته و کیفیت ساخت برتر، جایگاه خود را بهعنوان خودرویی پیشرو در بازار حفظ کردند. نسلهای اخیر، W۲۱۳ و W۲۱۴ با ارائه امکانات لوکس و سیستمهای خودران، تجربهای بینظیر را برای سرنشینان به ارمغان آوردهاند.
مرسدس بنز C کلاس پیش از عرضه کلاس A، مقرونبهصرفهترین خودروی این برند لوکس محسوب میشد. این خودرو همیشه بر پایه دیفرانسیل عقب ساخته شده و تجربهای مشابه با مدلهای بزرگتر مرسدس بنز را، البته در ابعاد کوچکتر، ارائه میداد. ریشههای کوچکترین خودروی دیفرانسیل عقب مرسدس بنز به سدان کامپکت W۲۰۱، ۱۹۰ E برمیگردد که در پاسخ به قانون هوای پاک آمریکا معرفی شد. مهمتر از آن، این خودرو پایه مدل مسابقهای ۱۹۰ E ۲.۵-۱۶ Evolution با موتور ۲.۳ لیتری کاسوورث را تشکیل داد.
اولین نسل رسمی C کلاس در سال ۱۹۹۳ با کد W۲۰۲ عرضه شد که فضای داخلی بیشتری برای سرنشینان و بار ارائه میداد. در این نسل، مرسدس بنز با همکاری AMG چندین نسخه پرکارایی مانند C۳۶، C۴۳ و C۵۵ AMG با موتور V۸ و قدرت ۳۴۷ اسب بخار را معرفی کرد. در سال ۲۰۰۰، نسل جدید C کلاس با طراحی بسیار شیکتر عرضه شد. در این نسل با کد W۲۰۳، مرسدس بنز بر ویژگیهای پیشرفته تمرکز کرد و به همین دلیل، این سدان کامپکت به سیستم یکپارچه سازی آیپاد اپل، دستیار چراغ جلو و ایربگهای تطبیقی مجهز شد.
در مدل بعدی با کد W۲۰۴ که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، مرسدس بنز بر بهبود استحکام بدنه و آیرودینامیک تمرکز کرد. این بهبودها همراه با موتورهای مدرنتر، باعث افزایش سرعت و لذت رانندگی در C کلاس شد. مدل پرکارایی C۶۳ AMG با موتور V۸ تنفس طبیعی، در این نسل به موفقیتی چشمگیر دست یافت. در نسل W۲۰۵، مرسدس بنز عمدتاً بر لوکس بودن تمرکز کرد و C کلاس را با عناصر طراحی S کلاس و E کلاس به اشتراک گذاشت. جدیدترین نسل C کلاس با کد W۲۰۶ که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد، بر لوکس بودن و فناوری تمرکز کرد و سیستم پیشرفته MBUX را از S کلاس قرض گرفت.
مرسدس بنز CLS، خودرویی که مفهوم کوپه چهاردر را به دنیای خودرو معرفی کرد، پس از دو دهه تولید در سال ۲۰۲۳ با خداحافظی تلخ خود، بازنشسته شد. این مدل که در سال ۲۰۰۴ با کد بدنه C۲۱۹ معرفی شد، با طراحی جسورانه و متفاوت خود توانست نسل جوانی از مشتریان را به سمت برند مرسدس بنز جذب کند. اگرچه CLS در سال ۲۰۲۳ تولید خود را متوقف کرد، اما میراث آن در قالب AMG GT ۴-Door Coupe به عنوان نسخه پرفورمانس این سبک بدنه ادامه دارد.
نسل اول CLS بر پایه پلتفرم W۲۱۱ کلاس E بنا شده بود و از نظر فنی شباهتهای زیادی به این سدان لوکس داشت. با این حال، CLS با طراحی جذابتر و تمرکز بر استایل و عملکرد، توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند.
نسل دوم با کد بدنه C۲۱۸ با طراحی حتی زیباتر و کاربردیتر به بازار آمد. نسخه شوتینگ بریک این مدل با صندوق عقب جادارتر، گزینهای مناسب برای خانوادهها نیز بود. نسل سوم و پایانی CLS نیز با طراحی بسیار شیک و داخلی لوکس به عنوان اوج تکامل این مدل شناخته میشود. با این حال، جایگزینی CLS ۶۳ AMG با پرفورمانس سدان AMG GT ۴-Door Coupe، تغییری مهم در استراتژی مرسدس بنز بود.
مرسدس بنز CLS نه تنها یک خودروی زیبا بود، بلکه نقش مهمی در شکلدهی به صنعت خودرو داشت و الهامبخش بسیاری از تولیدکنندگان دیگر شد.
مرسدس بنز SL کلاس، نمادی از لوکس، قدرت و استایل، از سال ۱۹۵۴ تاکنون به عنوان یکی از محبوبترین و تاثیرگذارترین خودروهای دنیا و موفقترین اتومبیلهای مرسدس بنز شناخته میشود.
همه چیز با ۳۰۰ SL Gullwing آغاز شد؛ خودرویی انقلابی که استانداردهای صنعت خودرو را متحول کرد. پس از آن، تمامی نسلهای SL کلاس با طراحی جذاب و عملکرد قدرتمند، جایگاه خود را به عنوان خودرویی برای افراد موفق و خوش سلیقه تثبیت کردند.
مدل W۱۱۳ که در سال ۱۹۶۳ معرفی شد، با سقف سخت قابل جداشدن و طراحی بینظیر خود همچنان یکی از زیباترین خودروهای تاریخ محسوب میشود. نسل بعدی با کد بدنه R۱۰۷ خطوط عضلانیتر و موتورهای قدرتمندتری داشت. اما شاید محبوبترین نسل SL، مدل R۱۲۹ باشد که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. طراحی مینیمالیستی و خالص این مدل همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. علاوه بر این، نسخه SL۷۳ AMG با موتور عظیم ۷.۳ لیتری V۱۲ و قدرت ۵۲۵ اسب بخار، توانایی شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت در مدت زمان ۴.۸ ثانیه را داشت.
نسل بعدی با کد بدنه R۲۳۰ اولین مدل SL با سقف سخت تاشو بود. همچنین، نسخه SL۶۵ AMG Black Series با قدرت ۶۷۰ اسب بخار و وزن کمتر، به عنوان یکی از قدرتمندترین و اسپرتترین خودروهای زمان خود شناخته شد. نسل R۲۳۱ با طراحی ظریفتر و لوکستر به بازار آمد. آخرین نسل SL با کد بدنه R۲۳۲ با سیستم چهار چرخ محرک و ظرفیت چهار نفره تغییرات اساسی داشت، اما همچنان شایسته نشان SL است.
مرسدس بنز SL کلاس، با تاریخچه غنی و طراحی بینظیر خود، به عنوان یک اسطوره صنعت خودرو باقی خواهد ماند.
مرسدس بنز G کلاس، خودرویی که از دل میدانهای جنگ متولد شد، امروزه به نمادی از لوکس، قدرت و آفرود تبدیل شده است.
این خودرو که در سال ۱۹۷۹ بهعنوان یک خودروی نظامی طراحی شد، به سرعت به دلیل قابلیتهای آفرود استثنایی و طراحی خشن خود محبوبیت یافت. نسل اول G کلاس با بدنه باریک و دیفرانسیلهای قفل شونده، بیشتر برای مصارف حرفهای مورد استفاده قرار میگرفت، اما نسخههای شهری آن نیز کم نبودند.
با معرفی نسل دوم W۴۶۳ در سال ۱۹۸۹، G کلاس به سمت بازار عمومیتر گرایش یافت. کابین لوکس با چرم و چوب، این خودرو را به استانداردهای لوکس مرسدس بنز نزدیکتر کرد. با این حال، G کلاس همچنان تواناییهای آفرود خود را حفظ کرد و به عنوان نمادی از قدرت و استحکام شناخته شد.
نسل دوم W۴۶۳ تا سال ۲۰۱۸ با تغییرات جزئی تولید شد و سپس جای خود را به نسل کاملاً جدید W۴۶۳ داد. این نسل با پلتفرم جدید، سواری نرمتر و قابلیتهای آفرود بهبودیافته عرضه شد. با این حال، G کلاس جدید از سادگی اولیه خود فاصله گرفته و به سطحی از لوکس بودن و قیمتگذاری مشابه با خودروهای پرچمدار رسیده است. علاوه بر این، نسخه AMG G ۶۳ با موتور V۸ توربوشارژ ۵۸۵ اسب بخاری، فاصله زیادی با مفهوم اولیه یک خودروی آفرود پیدا کرده است. حتی نسخه تمام الکتریکی EQG نیز در راه است!
G کلاس، با وجود تغییرات فراوان، همچنان به عنوان یکی از موفقترین اتومبیلهای مرسدس بنز و نمادی از قدرت و استقامت شناخته میشود.
مرسدس بنز ML کلاس، که بعدها به GLE کلاس تغییر نام داد، بهعنوان اولین شاسی بلند لوکس این برند، تحولی بزرگ در صنعت خودرو ایجاد کرد.
معرفی شده در سال ۱۹۹۷، ML کلاس با چالشهای کیفیتی همراه بود که برای خودروسازانی با سابقه مرسدس بنز، بسیار غیرمنتظره بود. با این حال، این مدل توانست مخاطبان جدیدی را به برند جذب کرده و موفقیت تجاری چشمگیری کسب کند.
نسل اول ML کلاس بر اساس شاسی مستقل طراحی شده بود و با جعبه انتقال مناسب برای آفرود، جایگزینی برای G کلاس در نظر گرفته میشد. با وجود ساختار مستحکم، این مدل سواری نرم و راحتی بالایی داشت. با این حال، مرسدس بنز به این نتیجه رسید که هر دو مدل میتوانند همزمان در بازار حضور داشته باشند. بنابراین، نسل دوم ML کلاس که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد، با ساختار یکپارچه تولید شد. همچنین، برای اولین بار، این مدل بهعنوان هیبرید با ترکیب موتور V۶ و دو موتور برقی عرضه شد.
نسل سوم W۱۶۶ ML کلاس با سطح لوکس بالاتری همراه بود و در سال ۲۰۱۵ به GLE کلاس تغییر نام داد. این نام تا امروز حفظ شده است. نسل چهارم اتومبیلهای مرسدس بنز GLE کلاس که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، همچنان در بازار موجود است و با سواری نرمتر، بیصداتر و عملکرد مستقیم خطی قویتر، به عنوان یکی از پیشرفتهترین شاسی بلندهای لوکس شناخته میشود.
GLE کلاس، با تکامل خود از یک شاسی بلند آفرود به یک خودروی لوکس مدرن، جایگاه مهمی در تاریخ مرسدس بنز و صنعت خودرو دارد.
پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز با چالش بازسازی و احیای برند خود روبرو بود. نتیجه این تلاش، پیدایش نسل W۱۲۰/W۱۲۱/W۱۸۰ شد؛ خودرویی که بهعنوان اولین محصول یکپارچه مرسدس بنز با سیستم تعلیق مستقل کامل، استانداردهای صنعت خودرو را متحول کرد.
طراحی این خودرو با بدنهای کاملا بسته، به مراتب از زمان خود جلوتر بود و به همین دلیل مرسدس بنز نام پنتون (به معنای کشتی شناور) را برای آن انتخاب کرد.
پنتونها با موتورهای چهار سیلندر (W۱۲۰/W۱۲۱) و شش سیلندر (W۱۸۰) بنزینی و دیزلی عرضه میشدند. این خودروها با تمرکز بر راحتی، فضای داخلی جادار و کیفیت ساخت بالا طراحی شده بودند. فروش بیش از ۴۴۲ هزار دستگاه از نسخههای چهار سیلندر، موفقیت تجاری پنتونها را نشان میدهد. مهمتر از آن، پنتونها به تثبیت جایگاه مرسدس بنز بهعنوان نماد مهندسی دقیق کمک کردند و مسیر را برای کلاس E مدرن هموار ساختند. تاثیر این خودرو بر صنعت خودرو نیز غیرقابل انکار است.
مرسدس بنز پس از جنگ جهانی دوم، علاوه بر تولید خودروهای سواری انقلابی، به دنبال اثبات تواناییهای مهندسی خود بود. نتیجه این تلاش، تولید پیشرفتهترین خودروی اسپرت عصر خود با طراحی و مهندسی فراتر از زمان خود بود. این خودرو که بر اساس خودروی مسابقهای افسانهای ساخته شده بود، در نمایشگاه بینالمللی موتور اسپورت نیویورک جهان را شگفتزده کرد.
طراحی آیندهنگر و مشخصات فنی چشمگیر، به سرعت توجهها را جلب کرد. ۳۰۰ SL یک خودروی جادهای بود که قادر بود در ۸.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت برسد، اعدادی که در دهه ۱۹۵۰ تقریبا غیرقابل تصور بودند. موتور این خودرو یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی با سیستم روغنکاری خشک بود که یکی از اولین موتورهای تزریق سوخت در یک خودروی تولیدی محسوب میشد.
بدنه خودرو نیز یک شاهکار مهندسی بود، زیرا روی یک فریم لولهای برای حداکثر استحکام و حداقل وزن (۱۴۲۰ کیلوگرم) ساخته شده بود. نام این خودرو نیز به خوبی نشاندهنده این موضوع است – ۳۰۰ SL مخفف ۳.۰ لیتری اسپورت لایت است. فریم لولهای فضای داخلی را محدود میکرد؛ بنابراین، فرمان خودرو برای تسهیل ورود قابلیت تا شدن داشت. جالبترین نکته این است که درهای این خودرو به سمت بالا باز میشدند. بله، این ویژگی یک طراحی خاص نبود، اما چیزی است که بیشتر مردم با ۳۰۰ SL مرتبط میدانند.
مرسدس بنز ۳۰۰ SL گالوینگ، یک نماد جاودانه در صنعت خودروسازی است که با طراحی پیشرو و عملکرد خارقالعاده خود، تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد.
مدلهای W۱۱۰/W۱۱۱/W۱۱۲ که به دلیل طراحی عقب به فینتیل معروف هستند، احتمالا زیباترین اتومبیلهای مرسدس بنز ساخته تاکنون هستند. طراحی کلاسیک و شیک این خودروها هنوز هم آنها را به یک آهنربا برای بازدیدکنندگان نمایشگاههای خودرو کلاسیک تبدیل کرده است؛ اما اهمیت آنها در زمینههای دیگری نیز بیشتر است.
این خودروها، اولین اتومبیلهای مرسدس بنز بودند که با بدنه تغییر شکلپذیر خود، استانداردهای ایمنی جدیدی را تعیین کردند و در عین حال ویژگیهای پیشرفتهای مانند فرمان برقی، شیشههای برقی، تهویه مطبوع و جعبهدنده اتوماتیک را ارائه دادند.
مدلهای W۱۱۲ فینتیل که برای مشتریان ثروتمند طراحی شده بودند، همچنین دارای سیستم تعلیق خود تراز پنوماتیک در محور عقب بودند که راحتی را بیشتر بهبود میبخشید. این یک شاهکار مهندسی برای آن زمان محسوب میشد. از سوی دیگر، مسافران به لطف فضای بیشتر نسبت به مدل قبلی و ظرفیت حمل بیشتر، میتوانستند راحتتر باشند، زیرا صندوق عقب ۵۰ درصد بزرگتر بود. این موضوع حتی برای مدلهای چهار سیلندر W۱۱۰ با وجود فاصله محوری ۵۰ میلیمتری کوتاهتر نیز صادق بود.
مرسدس بنز فینتیل، علاوه بر زیبایی خیره کننده، با پیشگامی در زمینه ایمنی و فناوری، جایگاه ویژهای در تاریخ صنعت خودرو دارد.
با نگاهی به مدلهای نسل W۱۱۴ و W۱۱۵، ممکن است تصور کنید که فقط یک خودروی کلاسیک قدیمی مرسدس بنز است. با این حال، زمانی که در سال ۱۹۶۸ عرضه شد، W۱۱۴/W۱۱۵ بسیار انقلابی بود. این اولین مدل بنز بود که دارای سیستم تعلیق عقب نیمه تریلر و همچنین سیستم تعلیق جلوی جدید بود که بر بسیاری از مدلهای مرسدس بنز در سالهای آینده تأثیر گذاشت.
این مدل که به دلیل عرضه در سال ۱۹۶۸، استروک ۸ نامیده میشود، با موتور چهار سیلندر در W۱۱۵ و شش سیلندر در W۱۱۴ عرضه شد که هر دو گزینههای بنزینی و دیزلی داشتند. قدرتمندترین مدل در این سری، موتور ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی با تزریق سوخت بود که ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ پوند فوت گشتاور تولید میکرد.
این خودرو به سدان استروک ۸ اجازه میداد تا در تنها ۹.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت برسد، هر دو برای یک خودروی لوکس آن دوره عالی بودند.
لازم به ذکر است که همه موتورها سخت و بادوام بودند و برخی از نمونهها قبل از بازسازی به یک میلیون مایل رسیدند. سایر سیستمهای مکانیکی مانند گیربکسهای اتوماتیک و دستی نیز قوی و قابل اعتماد بودند. به عنوان مثال، یک راننده تاکسی از تسالونیکی توانست ۲.۸۵ میلیون مایل را با یک W۱۱۵ طی کند.
مرسدس بنز W۱۱۴/W۱۱۵ با ترکیب زیبایی کلاسیک، تکنولوژی پیشرفته و دوام استثنایی، به عنوان یکی از نمادهای کیفیت و اطمینان در صنعت خودرو شناخته میشود.
با فروش ۲.۷ میلیون دستگاه در طول ۱۰ سال عمر خود، نسل W۱۲۳ مرسدس بنز یکی از موفقترین مدلهای این برند در تاریخ است. این خودرو پیشدرآمد کلاس E مدرن بود، قبل از اینکه خودروساز آلمانی شروع به استفاده از این نامگذاری کند. با طراحی ساده، اما شیک که بر اساس مدلهای W۱۱۴/W۱۱۵ مرسدس بنز ساخته شده بود، W۱۲۳ هنوز هم در سراسر جهان دیده میشود و در دوران اوج خود یک خودروی تاکسی بسیار محبوب بود که گواهی بر قابلیت اطمینان و استحکام آن است.
W۱۲۳ در دورهای توسعه یافت که مرسدس بنز در زمینه مهندسی پیشرو بود. بنابراین، هم در داخل و هم در خارج مانند یک تانک ساخته شده است. همچنین دارای برخی از بادوامترین موتورهای بنزینی و دیزلی ۵ و ۶ سیلندر خطی است که میتوانند به راحتی بین ۳۰۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰۰ مایل را قبل از نیاز به بازسازی طی کنند. ضربالمثل «آنها دیگر مانند گذشته نمیسازند» احتمالا پس از توقف تولید W۱۲۳ آغاز شد. با این حال، مرسدس بنز ویژگیهای لوکس را فراموش نکرد، بنابراین مدلهای بعدی دارای کنترل آب و هوای خودکار، ABS و کیسه هوا برای سرنشین و راننده بودند.
با این حال، جالبترین نکته در مورد W۱۲۳ نحوه عملکرد آن بود. سواری آن مانند قایق نرم و روان بود، در حالی که هندلینگ آن مرتب باقی میماند. به عبارت ساده، این خودرو تعادل بین راحتی و عملکرد را ارائه میکرد که تعداد کمی از خودروهای دیگر میتوانستند با آن مطابقت کنند. در همین حال، کابین جادار با صندلیهای نرم و فراگیر میتوانست مسافران را ساعتها راحت نگه دارد.
مرسدس بنز W۱۲۳، با ترکیب استحکام بینظیر، راحتی لوکس و طراحی کلاسیک، به عنوان یکی از ماندگارترین و محبوبترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو شناخته میشود.