برندهای ایرانی در سالهای اخیر و بعد از کار با برندهای خارجی اکثرا الگوهایشان را تغییر دادند و رویه هایشان را اصلاح کردند و فقط در حوزه پوشاک در سالهای اخیر شاهد تولد بیش از ۲۰۰ برند بوده ایم که بعضا از ۵ تا ۵۰ شعبه دارند. این اتفاق در حوزه چرم، دکوراسیون داخلی و ... هم افتاده است و اگر در دولت جدید برندهای خارجی دوباره وارد ایران شوند؛ هفت تا ده برند را خواهیم داشت که میتوانند شانه به شانه آنها حرکت کنند و از پیش باخته نخواهند بود.
فرارو- شاهرخ کشاورز را به واسط حضور مستمر ده ساله در صنعت خرده فروشی ایران و برگزاری رویدادهایی مانند ایران ریتل شو و ایران ریتیل اوارد میشناسند. او نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران است و در سال ۲۰۲۱ به عنوان مرد دوم سال خاورمیانه در صنعت خرده فروشی انتخاب شده است. خلاصه صحبتهای او را در مصاحبه با تریبون اقتصاد در زیر میخوانید.
- برندهای ایرانی در سالهای اخیر و بعد از کار با برندهای خارجی اکثرا الگوهایشان را تغییر دادند و رویه هایشان را اصلاح کردند و فقط در حوزه پوشاک در سالهای اخیر شاهد تولد بیش از ۲۰۰ برند بوده ایم که بعضا از ۵ تا ۵۰ شعبه دارند. این اتفاق در حوزه چرم، دکوراسیون داخلی و ... هم افتاده است و اگر در دولت جدید برندهای خارجی دوباره وارد ایران شوند؛ هفت تا ده برند را خواهیم داشت که میتوانند شانه به شانه آنها حرکت کنند و از پیش باخته نخواهند بود. امروز مردم نیز چشمشان را روی برندهای داخلی نمیبندند و فقط دنبال خرید برند خارجی نیستند، اما در صادرات همچنان توفیق خاصی نداشته ایم که یکی از علت هایش بحثهای مرتبط با تحریم و پرداخت و بیمه است.
- مراکز خرید ما تماما با برندهای ایرانی پر شده اند و اساسا چنین سویهای حتی در کشوری مانند پاکستان هم دیده نمیشود و ما مدل منحصر به فردی از این موضوع را در ایران داریم. اما مراکز خرید ما بخض مهمی از بار تفریح و سرگرمی خانوادهای ایرانی را بر دوش میکشند.
- مراکز خرید زیادی در ایران ساخته شده است که همین تعدد باعث شده حتی برندهای ایرانی نیز نتوانند تمام آنها را پر کنند. خیلی از مراکز خریدی که افتتاح میشوند اگر جوازشان را نگاه کنید مربوط به ده سال پیش است که بر اساس همان مقطع و حضور برندهای خارجی و ... برای ساختشان برنامه ریزی شده بود. بحثهایی مانند تغییرات نرخ ارز نیز بر روند ساخت و زمان ساخت مراکز دخیل بسیار دخیل بوده است؛ و مراکز خرید جدیدی که با رصد بازار و ترندها وارد عرصه میشوند قطعا بر شرایط مراکز خرید قبلی اثر میگذارند.
- اولین اثر جوایز بین المللی برای صنعت خرده فروشی ایران افزایش اعتماد به نفس است و اینکه مراکز خرید ایرانی و برندهای ایرانی هم میتوانند در عرصه بین المللی رقابت کنند.
- بعد از کرونا فضای F&B در مراکز خرید به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
- صنعت خرده فروشی در ایران صنعت جوانی است، اما دوران گذار از سنت به مدرنیته را خیلی سریع طی کرد. کرونا استفاده از زیرساختهای الکترونیک را خیلی توسعه داد. قبل از کرونا ۹۰ درصد برندها در ایران به فروش آنلاین توجه نداشتند، اما امروز هیچ برندی را نمیبینید که ظرفیت فروش آنلاین را نداشته باشد. نسل جدید در همین شرایط به خودباوری رسید و علاوه بر توسعه فضای آنلاین کسب و کار، لاینهای جدیدی را ایجاد کرد.
- حضور سرمایه گذارانی مانند همراه اول یا گروه گلرنگ در صنعت خرده فروشی ایران مثبت است و ظرفیتهای جدیدی را فعال میکند. صنعت خرده فروشی ایران بخض عمده اش در اختیار بخش خصوصی است و برای تأمین زیرساختهای مورد نیاز کسب و کار، نیاز به تأمین مالی دارد.
- هایپر استار اساسا استانداردهای فروشگاههای زنجیرهای و جایگاه آنها در مراکز خرید را تغییر داد.