bato-adv
bato-adv

شانس ۵ درصدی سامانه خودرو

شانس ۵ درصدی سامانه خودرو

با توجه به اینکه متقاضیان تا دیروز نیز امکان وکالتی کردن حساب را داشتند و سایت فروش تا آخر هفته باز است، قطعا به تعداد ثبت نام‌کنندگان اضافه خواهد شد؛ طبعا هر‌ چه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بالا برود شانس برنده شدن نیز به‌خصوص در بین متقاضیان عادی کمتر خواهد شد.

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

تا ساعت ۱۰ صبح دیروز (دوشنبه) ۲میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۷۱ نفر به‌صورت کلی در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کردند که از این آمار حدود یک‌میلیون نفر با تشکیل حساب وکالتی در طرح عادی و مابقی در قالب طرح جوانی و خودروی فرسوده پیش ثبت‌نام را انجام داده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، با در نظر گرفتن عرضه ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو در این مرحله، عملا ۷۰ درصد از خودرو‌ها نصیب «مادران» و «فرسوده‌ها» شده و شانس مشتریان عادی برای برنده شدن، محدود به ۳۰ درصد باقی‌مانده یعنی کمتر از ۳۶ هزار دستگاه است. به این ترتیب تقاضای خودرو ۲۰ برابر عرضه برآورد می‌شود.

شانس ۵ درصدی سامانه خودرو

با گذشت شش روز از آغاز فروش جدید خودرو (خارج از سامانه یکپارچه)، آمار‌های رسمی از ثبت‌نام بیش از دو میلیون نفری در این طرح حکایت دارد.

چهارشنبه گذشته خودروساز بزرگ کشور نخستین طرح فروش خود را پس از خلاصی از سامانه یکپارچه به اجرا گذاشت، با این حال قواعد «یکپارچه»، به‌ویژه قرعه‌کشی، در آن برقرار است. مدل فروش به این شکل است که سایت مربوطه تا تاریخی مشخص باز می‌ماند و با پر شدن ظرفیت (تعداد خودرو‌های عرضه‌شده) بسته نخواهد شد؛ بنابراین با توجه به اینکه تعداد تقاضا بیش از ظرفیت است، بناست منتخبان نهایی از مسیر قرعه‌کشی انتخاب شوند.

گفته می‌شد ظرف ۲۴ ساعت ابتدایی آغاز طرح فروش خودرو، حدود یک‌میلیون نفر شامل متقاضیان طرح عادی، متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و دارندگان خودرو‌های فرسوده، در آن شرکت کرده‌اند. حالا، اما تا لحظه تنظیم این خبر، آمار ثبت‌نام از دو میلیون دستگاه گذشته است.

تا ساعت ۱۰ صبح روز گذشته حدود دو میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. در این بین، بیشترین تقاضا به مشتریان عادی مربوط می‌شود که بالغ بر یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضیان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (مادران دارای دو فرزند یا بیشتر که تاریخ تولید فرزند دوم به بعد آن‌ها ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به بعد است) نیز آمار ثبت‌نام حدودا ۸۹۲ هزار و ۵۰۰‌ نفری داشته‌اند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی، خودروسازان باید ۵۰ درصد از ظرفیت فروش خود را به «مادران» اختصاص دهند، بنابراین نصف خودرو‌های عرضه‌شده در طرح فروش جاری، نصیب آن‌ها می‌شود.

طبق قانون همچنین ۲۰ درصد از ظرفیت فروش خودروسازان باید به خودرو‌های فرسوده اختصاص یابد. طبق آمار غیررسمی، تا ساعت ۱۰ صبح دیروز، کمتر از ۱۲۹ هزار نفر در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده شرکت کرده‌اند. با در نظر گرفتن اینکه تعداد خودرو‌های عرضه‌شده در طرح جاری، حدود ۱۱۵‌ هزار دستگاه است، عملا ۷۰‌ درصد از خودرو‌های عرضه‌شده نصیب «مادران» و «فرسوده‌ها» خواهند شد و شانس مشتریان عادی برای برنده شدن، محدود به ۳۰ درصد باقیمانده، یعنی کمتر از ۳۶‌ هزار دستگاه است.

با توجه به اینکه متقاضیان تا دیروز نیز امکان وکالتی کردن حساب را داشتند و سایت فروش تا آخر هفته باز است، قطعا به تعداد ثبت نام‌کنندگان اضافه خواهد شد. طبعا هر‌ چه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بالا برود، شانس برنده شدن نیز به‌خصوص در بین متقاضیان عادی کمتر خواهد شد. در طرح فروش جاری خودرو مدل‌های برقی نیز عرضه شده‌اند. این در شرایطی است که تا ساعت ۱۰ صبح دیروز کمترین استقبال مربوط به همین خودرو‌ها بوده است.

طبق آمار غیررسمی، کمتر ۴۵ هزار تقاضا برای دو خودروی برقی عرضه‌شده به ثبت رسیده است. خودرو‌های برقی به دلیل مسائلی مانند قیمت بالا و ضعف زیرساخت به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ و البته ناشناخته بودنشان نزد شهروندان ایرانی، فعلا تقاضای بالایی ندارند. هر چند ثبت‌نام خودرو‌های برقی در طرح جاری فروش قطعا عدد بالاتری را در پایان هفته ثبت خواهد کرد، با‌این‌حال به نظر می‌رسد نسبت آن به سایر متقاضیان همچنان کمتر باشد.

با توجه به روند فعلی، به احتمال فراوان در انتهای مهلت ثبت‌نام، باز هم متقاضیان عادی بیشترین سهم تقاضا را خواهند داشت و «مادران»، «فرسوده‌ها» و برقی‌ها نیز به ترتیب در رده‌های بعد قرار می‌گیرند. با توجه به تقاضای ثبت‌شده تا دیروز و تعداد خودرو‌های عرضه‌شده، شانس کلی برنده شدن در طرح (بدون در نظر گرفتن سهمیه‌بندی) تقریبا یک به ۲۰ است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv