bato-adv
bato-adv

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

شاید کمتر کسی بداند که خودرو خاطره انگیز پیکان که در سال‌های قبل انقلاب با تریم‌های متنوع و آپشن‌های خاطره انگیز در رقابت با محصولات دیگر کشور‌ها تولید می‌شد، اولین محصول تولیدی ایران نبوده است.

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

یک ماشین کلاسیک از فیات ایتالیا، اولین سدان کشورمان بوده که در سال ۱۳۴۰ شمسی و ۶ سال قبل تولید پیکان در ایران مونتاژ می‌شده است.

به گزارش گجت نیوز، شاید کمتر کسی بداند که خودرو خاطره انگیز پیکان که در سال‌های قبل انقلاب با تریم‌های متنوع و آپشن‌های خاطره انگیز در رقابت با محصولات دیگر کشور‌ها تولید می‌شد، اولین محصول تولیدی کشورمان نبوده است. در واقع ۶ سال قبل از تولید اولین پیکان در ایران و در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۴۰، سدان فیات ۱۱۰۰ به صورت مونتاژی در کشورمان تولید و عرضه شده بود و بخش اعظمی از آن نیز به کشور‌های همسایه صادر می‌شد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی این خودرو خاطره انگیز می‌پردازیم.

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

نمونه مونتاژی فیات ۱۱۰۰ در ایران

برند خودروسازی فیات استلانتیس، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان وسایل نقلیه سواری در طول یک قرن گذشته است که در سال ۱۸۹۹ تاسیس و با عرضه سدان‌های جمع و جور و برخی محصولات اسپرت در سطح جهان شناخته می‌شود. یکی از اولین محصولات موفق این شرکت فیات ۱۱۰۰ است که در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۹ میلادی (مورخ ۱۳۱۵ تا ۱۳۴۷ شمسی) در کارخانه سایکا واقع در جاده دماوند فعلی تولید و عرضه می‌شد.

در طول سال‌های قبل انقلاب، ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در خاورمیانه سدان فیات ۱۱۰۰ را در کنار ایتالیا، مراکش، آرژانتین، استرالیا و هندوستان تولید و بخش اعظمی از تولیدات این خودرو را به کشور‌های همسایه صادر می‌کرد.

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

نمونه‌های تولید شده در ایران از پیشرانه‌های ۱۰۸۹ سی‌سی و ۱۲۲۱ سی سی بنزینی با جعبه دنده ۴ سرعته دستی و محور محرک عقب بهره‌مند بودند که در نسخه‌های پایه با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شدند. این رقم تقریبا دو برابر قیمت محصولات پیکان در ایران بود و این خودرو را جزو دسته سدان‌های گران‌قیمت آن زمان قرار می‌داد.

نسخه وینیاله فیات ۱۱۰۰ که تصاویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید یک تولید سفارشی بود که توسط وینیاله ایتالیائی اجرا شد. در واقع این نمونه یک قطعه منحصر به فرد است که بر اساس شاسی و مکانیزم فیات ۱۱۰۰ E مدل ۱۹۵۳ شکل گرفت و به کوچ بیلدر (طراح بدنه) وینیاله در تورین تحویل داده شد. مجموع نبوغ و قلم میکلوتی طراحی این خودرو، یک شاهکار را پدید آورد.

بهره گیری از سقف بسیار پایین که به آن حس و حال اسپرت می‌بخشد، دو بالچه ع(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده استقب که مد روز آن زمان بود و تاثیر پذیری از خودرو‌های ساخت آمریکا در کنار ترکیب رنگ دوگانه آبی و خاکستری روشن، سبک اسپرت و در عین حال شیک فیات ۱۱۰۰ وینیاله را برجسته می‌کند.

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

در مقابل فیات ۱۱۰۰ بارچتا به عنوان زیباترین و کمیاب‌ترین محصول سری ۱۱۰۰ فیات بود که ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۶ عرضه شد و تعداد بسیار محدود از آن نیز به ایران آمد. این خودرو کلاسیک در اصل یک فیات میکلنتو (Millecento) است که بدنه توسط سازنده اتومبیل جورجیو گرپی ساخته شده است. برادران گرپی بدنه‌های مختلفی از جمله ۹ نمونه از آلفارومئو تیپو ۳۳ استرادال افسانه‌ای ساختند.

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

استفاده از بدنه آلومینیومی سبک وزن با خطوط زیبا در بدنه، یادآور اسطوره فراری یعنی مدل ۳۴۰ مدل ۱۹۵۳ است. داخل کابین بازسازی شده نمونه عکس بالا به روکش چرم مصنوعی قهوه‌ای رنگ مجهز شده است.

(عکس) ۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید می‌شده است

bato-adv
bato-adv
bato-adv