bato-adv
محققان به دنبال صدا‌های تولید شده توسط مورچه ها، کرم‌ها و دیگر موجودات زیرزمینی هستند

چرا زیست شناسان به خاک گوش می‌دهند و چه چیزی به آنان می‌گوید

نتیجه تجزیه و تحلیل وجود تنوع بیش‌تر را در هر دو قطعه زمین دست نخورده و بازسازی شده نشان داد و هر دو آکوستیک پیچیده تری داشتند. صوت‌های ضبط شده از خاک‌های روی آن قطعه‌ها صدای کلیک، حباب و طیفی از صدا‌های دیگر را نشان می‌داد که نشانه‌ای از تنوع و سلامت زندگی در زیر سطح زمین است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳

فرارو- نتیجه تجزیه و تحلیلی تازه نشان می‌دهد که خاک سالم به طرز شگفت آوری پر سر و صدا است و محققان در حال گوش دادن به سرنخ‌هایی در مورد ارتباط این صدای ناهنجار با تنوع زیستی هستند. برای ارزیابی بهتر ارتباط بین صدا‌های خاک و تنوع زیستی محققان به انواع مناظر در استرالیای جنوبی نگاه کردند و به آن‌ها گوش دادند آنان به دنبال صدا‌هایی بودند که توسط مورچه ها، کرم‌ها و دیگر موجودات زیرزمینی تولید می‌شد.

به گزارش فرارو به نقل از واشینگتن پست، نتیحه کار محققان در نشریه Applied Ecology منتشر شده است. آنان آزمایش‌هایی را بر روی سه نوع مختلف از مناطق جنگلی معتدل انجام دادند: دو قطعه زمین جنگل زدایی شده که با چمن زنی منظم نگهداری می‌شوند، دو قطعه زمین جنگلی که در سالیان اخیر بازسازی شده اند و دو قطعه زمین عمدتا دست نخورده. محققان صدا‌های خاک را در طول روز در هر شش مکان ضبط کردند و داده‌ها را با ضبط نمونه‌های خاک گرفته شده در یک محفظه عایق صدا تکمیل کردند. آنان تعداد بی مهرگان را در هر نمونه خاک شمارش کردند تا تعیین کنند چه میزان تنوع زیر هر مکان یافت می‌شود.

نتیجه تجزیه و تحلیل وجود تنوع بیش‌تر را در هر دو قطعه زمین دست نخورده و بازسازی شده نشان داد و هر دو  آکوستیک پیچیده تری داشتند. صوت‌های ضبط شده از خاک‌های روی آن قطعه‌ها صدای کلیک، حباب و طیفی از صدا‌های دیگر را نشان می‌داد که نشانه‌ای از تنوع و سلامت زندگی در زیر سطح زمین است. قطعه جنگل زدایی شده ساکت‌تر بود و میزان حیات کم تری در داخل آن در مقایسه با زمین‌های دارای پوشش گیاهی بیش‌تر وجود داشت.

محققان اشاره کرده اند که گوش دادن روزانه به خاک می‌تواند به شناسایی مناطقی که نیاز به بازسازی یا حفاظت دارند یا حتی به دریافت پیام هشدار در مورد اختلالات محیطی کمک کند و اشاره می‌کنند که آن فناوری می‌تواند برای شناسایی گونه‌های مهاجم و خطرات امنیت زیستی مانند مورچه‌های آتشین مورد استفاده قرار گیرد. "جیک ام رابینسون" بوم شناس و محقق در دانشگاه فلیندرز استرالیا و اولین نویسنده مقاله مرتبط با این مطالعه می‌گوید:"تمام موجودات زنده صدا تولید می‌کنند و نتایج اولیه ما نشان می‌دهند که موجودات مختلف خاک بسته به فعالیت، شکل، ضمائم و اندازه خود صدا‌های متفاوتی تولید می‌کنند".

مجله خواندنی ها