bato-adv
bato-adv

نابرابری اجتماعی و اقتصادی بر افزایش سرعت پیری مغز تأثیر می‌گذارد

نابرابری اجتماعی و اقتصادی بر افزایش سرعت پیری مغز تأثیر می‌گذارد
یکی از محققان پژوهش حاضر و رئیس مرکز مهندسی پزشکی دانشگاه ساری، گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که در کشور‌هایی که نابرابری بیشتر است، مغز افراد سریع‌تر پیر می‌شود، به ویژه در مناطقی از مغز که بیشتر تحت تأثیر افزایش سن قرار می‌گیرند.

محققان می‌گویند که در کشور‌هایی که نابرابری بیشتر است، مغز افراد سریع‌تر پیر می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، سرعت پیری مغز در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد که این امر به شکاف بین سن بیولوژیکی مغز و سن تقویمی – تعداد واقعی سال‌هایی که یک فرد زندگی کرده است – می‌شود. طبق پژوهش جدید، این تفاوت ممکن است تحت تأثیر چندین عوامل زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا یا عوامل اجتماعی مانند میزان درآمد یا نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی باشد. این تأثیر به ویژه بر افراد مسن و مبتلایان به زوال عقل بیشتر است.

براساس گزارش ScienceDaily، محققان دانشگاه ساری (Surrey) در انگلستان برای بررسی عوامل تأثیرگذار بر سرعت پیری مغز از مجموعه داده‌های مغزی ۵۳۰۶ شرکت‌کننده از ۱۵ کشور، از جمله کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) و کشور‌های غیر LAC استفاده کردند.

محققان همچنین با تجزیه و تحلیل داده‌های fMRI و EEG، فاصله‌های سنی مغز در افراد سالم و مبتلایان به بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند اختلال شناختی خفیف (MCI)، آلزایمر و زوال لوب گیجگاهی قدامی (FTLD) را اندازه‌گیری کردند.

دکتر «دانیل عباسولو» (Daniel Abasolo)، یکی از محققان پژوهش حاضر و رئیس مرکز مهندسی پزشکی دانشگاه ساری می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که در کشور‌هایی که نابرابری بیشتر است، مغز افراد سریع‌تر پیر می‌شود، به ویژه در مناطقی از مغز که بیشتر تحت تأثیر افزایش سن قرار می‌گیرند. ما دریافتیم که عواملی مانند نابرابری اجتماعی-اقتصادی، آلودگی هوا و بیماری‌ها به ویژه در کشور‌های فقیرتر نقش مهمی دارند.»

طبق مقاله جدید منتشر شده در نیچر، شرکت‌کنندگان که زوال عقل داشتند، به ویژه مبتلایان به آلزایمر، فاصله بحرانی سنی مغز داشتند. این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در پیری مغز نشان می‌دهد؛ به گفته محققان زنان در کشور‌های LAC شکاف سنی مغزی بیشتری را نشان می‌دهند.

به‌طور کلی این پژوهش بینش عمیقی به محققان علوم اعصاب و مغز می‌دهد، به‌ویژه در درک تعامل بین عوامل کلان (اکسپوزوم) با مکانیسم‌های زمینه‌ساز پیری مغز مؤثر است. نتایج این مطالعه اهمیت درنظرگرفتن عوامل محیطی و اجتماعی در سیاست‌های بهداشت عمومی را نشان می‌دهد. سیاست‌گذاران می‌توانند با پرداختن به مسائلی مانند نابرابری اجتماعی و اقتصادی و آلودگی زیست‌محیطی، شکاف سنی مغز را در مردم کاهش دهند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین