«تجاری شدن آموزش و پرورش هشداری برای مسئولان آموزشی کشور است. سهم حداکثری مدارس خاصی همچون سمپاد، هیات امنایی و نمونه دولتیها در کنکور که برند و الگوی پیشتاز مدارس خصولتی هستند، نشان میدهد ورود به دانشگاه تبدیل به یک آرزو برای گروهی خاص شده است».
مجید داغری در گفت و گویی با هشدار به تجاریسازی آموزش و پرورش کشور، گفت: «نتایج آزمون سراسری و سهم ۷ درصدی مدارس دولتی در رتبههای برتر نشان میدهد که مافیا به آموزش و پرورش کشور هم رخنه کرده است؛ آنچه در قالب کلاسهای خصوصی و تبلیغات گسترده خرید انواع کتب کمک درسی شاهد بودیم امروز خود را در چارچوب آمار اندک قبولی دانش آموزان مدارس دولتی در برترینهای کنکور سراسری نشان داد».
به گزارش خانه ملت، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار ۷ درصدی مدارس دولتی از برترینهای کنکور، خبر از خلاء عملکرد آموزشی در مدارس دولتی را میدهد، افزود: «امروز ضعف عملکرد مدارس دولتی در میانه اخبار کنکور خود را نشان داده است نباید به دست فراموشی سپرده شود، فاصله خروجی مدارس دولتی و غیردولتی خبر از بحران در آموزش کشور میدهد که شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش را گوشزد میکند».
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تجاری شدن آموزش و پرورش هشداری برای مسئولان آموزشی کشور است، تصریح کرد: «سهم حداکثری مدارس خاصی همچون سمپاد، هیات امنایی و نمونه دولتیها در کنکور که برند و الگوی پیشتاز مدارس خصولتی هستند، نشان میدهد ورود به دانشگاه تبدیل به یک آرزو برای گروهی خاص شده است».
داغری با انتقاد از تفاوت خروجی مدارس دولتی و غیردولتی، اظهار داشت: «باید با شکل گیری کارگروهی عملکرد مدارس دولتی را بیش از سایر چالشهای آموزش و پرورش مد نظر قرار داد، قطعا در جلسات کمیسیون آموزش این تجاریسازی و فاصله طبقاتی آموزش به صورت ویژه مورد توجه قرار میگیرند».
این نماینده مردم فاصله طبقاتی آموزش در کشور را فاجعه دانست و گفت: «آمار برترینهای کنکور سراسری عدالت آموزشی را در کشور زیر سوال برد، افزایش فاصله طبقاتی قشر فقیر و غنی در آموزش خود را در قالب آمار ۷ درصدی سهم مدارس دولتی در برترین نخبگان علمی نشان داد که این مسئله بحرانی برای آینده آموزش و پرورش کشور است، بیتردید آموزش در آیندهای نزدیک فقط برای قشر متمول جامعه خواهد بود».
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص تقویت مدارس دولتی، گفت: «تقویت و توسعه مدارس دولتی به لحاظ کمی و کیفی یک اصل غیر قابل انکار است که بارها توسط مقام معظم رهبری به آن سفارش شده است، بازتاب رسانهای آمار قبولی برترینهای کنکور سراسری عاملی شد تا دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشور عمق فاجعه آموزش در ایران را به مسئولان هشدار دهد».
وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد خروجی تلاش دانشآموزان تابعی از وضعیت معیشتی، اقتصادی و جغرافیایی خانوادهها است، اظهار داشت: «امروز همگی به این باور رسیدهایم که شهریههای نجومی مدارس غیردولتی که با نرخهای مختلف عنوان میشود، تاثیر مستقیمی در آینده تحصیلی دانش آموزان دارد اما مسئولان باید موضوع را فراتر از این مسئله رویت کنند، شعار اینکه فرقی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد را رها کرده و مدارس دولتی را دریابند که امروز به دلیل کیفیت آموزشی کمترین آمار برترینهای آزمون سراسری را به خود اختصاص دادند، قطعا ادامه این مسیر منجر به تجاری شدن آموزش و پرورش در کشور ختم خواهد شد».