مصریها در سال ۲۰۱۸ هواپیماهای جنگنده Su-۳۵ S روسیه را سفارش داده بودند. با این حال، ایالات متحده مصر را مجبور کرد تا این سفارش را به عنوان بخشی از تلاش خود برای متوقف کردن صادرات نظامی روسیه تحت قانون کاستا لغو کند (این جتها قرار است به ایران فروخته شوند).
در نشانه دیگری از پیچیدگی سیاست در خاورمیانه، مصریها جنگندههای chengdu J-۱۰C چینی را سفارش دادهاند.
به گزارش روزیاتو، مصریها در سال ۲۰۱۸ هواپیماهای جنگنده Su-۳۵S روسیه را سفارش داده بودند. با این حال، ایالات متحده مصر را مجبور کرد تا این سفارش را به عنوان بخشی از تلاش خود برای متوقف کردن صادرات نظامی روسیه تحت قانون کاستا لغو کند (این جتها قرار است به ایران فروخته شوند). اکنون به نظر میرسد که مصر به سراغ جنگندههای چینی رفته است.
بر اساس گزارش Military Watch، وزارت دفاع مصر اولین سفارش خود را برای این جنگندههای نسل چهارمی چینی در ۱۹ اوت رسمی کرد. این امر پس از پیوستن مصر به گروه بریکس به رهبری چین در اوایل سال جاری و یافتن جایگزینی برای جتهای قدیمی اش صورت گرفت. اگر گزارشها صحت داشته باشد، این احتمالاً پایان هر بحثی در مورد خرید F-۳۵ آمریکایی توسط مصر خواهد بود.
این خرید مصر را به دومین کشور در جهان پس از پاکستان تبدیل میکند که هواپیمای J-۱۰C چینی را سفارش میدهد (اگرچه Military Watch میگوید گزارشهای تایید نشدهای وجود دارد که سودان نیز ممکن است این جت را قبل از شروع جنگ داخلی سفارش داده باشد). جنگنده J-۱۰C پاسخ چینیها به F-۱۶ است.
مصر نیروی هوایی بزرگی دارد، اما اف-۱۶ فایتینگ فالکونهای قدیمی این کشور قرار است به زودی از سرویس خارج شوند. گزارشهایی وجود داشت مبنی بر اینکه ایالات متحده پیشنهاد ارتقای این جتها یا فروش انواع جدید F-۱۶ را به مصر ارائه دهد. Military Watch در این باره میگوید: «… گفته میشود که J-۱۰C توانایی رزمی برتری نسبت به این مدل ارتقا یافته F-۱۶ دارد در حالی که هزینهای مشابه با این جنگنده دارد».
هواپیماهای J-۱۰ چینی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی هوایی مصر پرواز کردند و یک نمایش هوایی با هواپیماهای ترابری Y-۲۰ بر فراز اهرام مصر انجام دادند.
صنعت هواپیماسازی چنگدو، جنگنده J-۱۰ (Jian ۱۰ یا Fighter ۱۰) را به عنوان اولین هواپیمای جنگنده چند منظوره ساخت بومی چین توسعه داد. اژدهای نیرومند لقبی است که در غرب به هواپیمای J-۱۰ داده شده و در ناتو از نام Firebird برای آن استفاده شده است.
در سال ۲۰۰۷، چین به طور رسمی از برنامه J-۱۰ رونمایی کرد. وجود J-۱۰ در ابتدا در سال ۱۹۹۴ اعلام شد، اما این برنامه رسماً در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و هواپیمای تک سرنشین بومی چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۳، یک مدل دو سرنشینه از آن برای اولین بار پرواز کرد..
طبق گزارشات، J-۱۰ در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد و در حال حاضر توسط حداقل دو واحد نیروی هوایی چین در نسخههای تک و دو سرنشینه استفاده میشود. نیروی هوایی چین اولین هواپیمای بومی نسل چهارم J-۱۰ را در آوریل ۲۰۱۰ به نمایش گذاشت.
در سال ۲۰۱۶، نسخه J-۱۰B، یک نسخه ارتقا یافته از J-۱۰، اولین نمایش عمومی خود را تجربه کرد. این نسخه دارای سیستم راداری AESA و قابلیت سوخت گیری هوایی است. همچنین این جنگنده دارای فناوری کنترل بردار رانش و آنتن پوش دماغه بلندتر است. در آوریل ۲۰۱۸ بود که نیروی هوایی چین، J-۱۰C، جدیدترین نسخه J-۱۰ را دریافت کرد.
جتهای جنگنده J-۱۰c جتهای نسل ۴.۵ و مشابه نسخه ارتقا یافته F-۱۶های ایالات متحده ساخت شرکت لاکهید مارتین در نظر گرفته میشوند.
انتظار میرود J-۱۰ce، نسخه صادراتی J-۱۰c، برخی از تهدیدات هند را برای پاکستان خنثی کند و چالش دیگری برای نیروی هوایی هند ایجاد نماید. مانند F-۱۶، جنگنده چینی J-۱۰ نیز دارای یک بدنه بسیار چابک و از نظر آیرودینامیکی ناپایدار است که توسط یک کامپیوتر در سیستم کنترل پرواز با سیم خود تثبیت میشود.
اعتقاد بر این است که مدل J-۱۰c دارای قابلیتهایی مشابه یک جت جنگنده نسل ۴.۵ چیزی شبیه به هواپیمای جنگنده رافال هند باشد. مهمترین پیشرفت آن گنجاندن رادار AESA است که بهترین استاندارد کنونی در جنگ هوایی با وضوح بالاتر و مقاومت در برابر پارازیت است.
J-۱۰c از مواد کامپوزیتی برای استحکام بالا و وزن کمتر ساخته شده است. تسلیحات داخلی آن متشکل از یک توپ دو لول Gryazev-Shipunov GSh-۲۳ است که در زیر ورودی هوا و دیگر تسلیحات و تجهیزات خارجی بر روی یازده نقطه اتصال نصب میشوند که شش هزار کیلوگرم موشک یا بمب، مخازن پرتابی حاوی سوخت یا دیگر تجهیزات مانند غلافهای آویونیک روی آنها نصب شده است.
اگر قرارداد خرید این جت چینی محقق شود، یک معامله بزرگ خواهد بود. قراردادهای جت جنگنده بسیار پیچیده هستند. این قراردادها معمولاً روابط نزدیک تری بین بخشهایی از ارتش و صنایع کشورهای مربوطه را برای چندین دهه (برای قطعات یدکی، آموزش، تعمیر و نگهداری و موارد مشابه) ایجاد میکنند. بنا بر گزارش ها، امارات متحده عربی نیز پس از ناکام ماندن در خرید F-۳۵، در حال بررسی خرید جتهای چینی است.
قبل از انتخاب خاویر مایلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، گزارشهایی مبنی بر خرید هواپیماهای جت چینی توسط آرژانتین نیز منتشر شده بود. با این حال، مایلی از الحاق آرژانتین به پیمان بریکس عقب نشینی کرد، آرمان غربی تری را برای کشورش در پیش گرفت و به جای جنگندههای چینی، F-۱۶های بازنشسته دانمارکی را خریداری کرد (به نظر میرسد بریتانیاییها بالاخره از وتوی خود علیه آرژانتین چشم پوشی کرده اند).