bato-adv
bato-adv

تزریق ۸.۲ هزار میلیارد تومان به صنعت دارو

تزریق ۸.۲ هزار میلیارد تومان به صنعت دارو
رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: سال گذشته سهمیه ارزی دارو چهار میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۳ به ۳.۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

سید حیدر محمدی خبر داد که علاوه بر پرداخت هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر به صنعت دارو تزریق خواهد شد.

به گزارش اکوایران، چندی پیش بود که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به مساله کمبود دارو ورود کرد و دستور داد که سازوکاری ایجاد شود تا مشکل کمبود دارو حل شود. در واقع مشکلات ارزی باعث شده بود که داروخانه‌ها توان خرید دارو را نداشته باشند و یک دارو در سطح شهر کمیاب شود.

پس از دستور رئیس جمهور یارانه دارو به داروخانه‌ها در چند نوبت پرداخت شد و اکنون تزریق ارز است. سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به پرداخت هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تامین نقدینگی صنعت دارو، گفت: «شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از سوی این سازمان تخصیص یافته که امیدواریم به زودی پرداخت شود.»

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین به این نکته اشاره کرد که ارز دارو در سال ۱۴۰۰ بیش از پنج میلیارد تومان بود که بخشی از آن برای تامین واکسن کرونا و بخشی نیز برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. در سال ۱۴۰۱ هم این میزان تغییری نداشت، اما سال گذشته سهمیه ارزی چهار میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۳ به ۳.۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.

لزوم اصلاح سیاست ارزی دارو

گر چه میزان تزریق ارز در سال‌جاری با دستور رئیس جمهور میزانی افزایش یافته است،، اما همچنان انتقاداتی از سوی کارشناسان و حتی رئیس سازمان دارو بر طرح دارویار و سیاست ارزی دارو مطرح می‌شود.

چندی پیش، رئیس سازمان دارو و غذا توضیح داده بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد باعث شده بود که بخشی از دارو‌ها از زنجیره خارج شود، لذا طرح اصلاح سیاست‌های ارزی اجرا شد تا به جای اینکه ارز به ابتدای زنجیره اختصاص یابد، یارانه دارو به انتهای زنجیره داده شود.

او گفته بود که بر این اساس بانک مرکزی مابه‌التفاوت را در قالب یارانه پرداخت می‌کند تا پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند. اما آنچه باعث شده امروز بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها به مشکل برخورده‌اند، این بود که مابه التفاوت پرداختی باید از طریق سازمان برنامه بودجه به بیمه‌ها و از سوی بیمه‌ها به داروخانه‌ها و مراکز درمانی پرداخت می‌شد، که به طور کامل محقق نشد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین