bato-adv
bato-adv
نمایندگان رسماً نظر شوکه کننده خود را اعلام کردند

تعطیلی پنجشنبه‌ها، راز چرخش ناگهانی مجلس و غافلگیری تجار

تعطیلی پنجشنبه‌ها، راز چرخش ناگهانی مجلس و غافلگیری تجار
وقتی ساعت کاری بانک‌ها و ادارات دولتی ایران در روز چهارشنبه خاتمه پیدا کند، تجار و بازرگانان ارتباط با دیگر نقاط دنیا را تا صبح دوشنبه هفته آینده از دست می‌دهند
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

فرارو- تعطیلی پنجشنبه‌ها تصمیم غیرمنتظره نمایندگان مجلس است که در پایان پروسه‌ای طولانی و پرحاشیه بازرگان و فعالان حوزه صادرات و واردات را شوکه خواهد کرد.

به گزارش فرارو؛ طرح افزایش تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، از چند سال پیش مطرح شد و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. ردپای مسائل اجتماعی و اقتصادی در این طرح دیده می‌شود؛ چیز‌هایی مثل کمبود برق و افزایش بهره‌وری کارکنان که طرح اولیه پیشنهاد تغییر تعطیلات آخر هفته بر مبنای آن استوار شده است؛ اما پیشنهاددهندگان از ابتدا دنبال هدف دیگری هم بودند و می‌خواستند ضمن حذف تعطیلی پنجشنبه‌ها و انتقال آن به روز شنبه، سازگاری سیستم مالی و بانکی کشور را در تعطیلات آخر هفته با سایر نقاط دنیا هماهنگ کنند. به عقیده آن‌ها لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها و جایگزینی آن با شنبه، به مراودات تجاری اندکی سروسامان می‌داد. با‌این‌حال نمایندگان مجلس، با چرخشی ناگهانی به تعطیلی پنجشنبه‌ها رأی دادند.

تعطیلی پنجشنبه به جای تعطیلی شنبه

تعطیلات آخر هفته ایران در حال حاضر باعث قطع ارتباط چهارروزه سیستم مالی و تجاری کشور با سایر نقاط دنیا می‌شود. بیشتر کشور‌ها روز‌های شنبه و یکشنبه را تعطیلات آخر هفته می‌دانند. در ایران با اینکه جمعه تعطیلی رسمی آخر هفته است، از صبح پنجشنبه همه شل می‌کنند و از ظهر پنجشنبه تا خود صبح شنبه، کار تعطیل می‌شود. ضرر و زیان اجتماعی این مسئله شاید به چشم نیاید؛ اما فعالان بخش اقتصادی حسابی از وضعیت گلایه دارند و با جدیت خواستار تغییر آن هستند.

تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه‌ها، به عقیده تجار و بازرگانان می‌توانست تا حدودی خسارت چهار روز قطع ارتباط ایران با اقتصاد دنیا را کاهش دهد. جمعه به دلایل اعتقادی و مذهبی روز مهمی است و نباید سراغش رفت، به همین دلیل پیشنهاد شد جای پنجشنبه و جمعه، روز‌های جمعه و شنبه تعطیل باشیم.

نگاهی به جزئیات طرح نشان می‌دهد اگر تعطیلی شنبه را به جمعه اضافه کنیم با احتساب تعطیلی یکشنبه خارجی‌ها، مراودات مالی در عمل فقط سه روز مختل می‌شود و بازرگان، تجار، صرافان و معامله‌گران بقیه روز‌های هفته را شامل دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه به‌عنوان فرصتی ایده‌آل پیش‌رو خواهند داشت.

تعطیلی شنبه باوجود مزایای اقتصادی، مخالفانی سرشناس دارد که عمدتاً روی دلایل مذهبی انگشت می‌گذارند. آن‌ها می‌گویند شنبه روز تعطیلی یهودیان است و به همین دلیل برای ایران اسلامی زیبنده نیست.

مخالفان تعطیلی شنبه اعتقاد دارند اگر بحث اقتصادی و تجاری در میان است، می‌توان روی ارتباطات راه دور، فضای آنلاین و تجارت مجازی حساب باز کرد. حرف آخرشان این است که تعطیلی شنبه مطالبه عمومی نیست و با اضافه‌شدن یک روز به جمع ایام غیرتعطیل هفته و با فرض استفاده تمام‌وکمال از آن برای مراودات تجاری، قرار نیست در اقتصاد و بازار اتفاق بزرگی رقم بخورد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها، چرخش ناگهانی مجلس و غافلگیری تجارتعطیلی پنجشنبه دقیقاً برخلاف ایده و طرح اولیه است و بازرگانان حق دارند از شنیدنش شوکه شوند

چرخش ناگهانی نمایندگان مجلس

تعطیلی شنبه پیشنهاد دولت سید ابراهیم رئیسی بود و پیش‌ازاین یک‌مرتبه با نظر موافق مجلس رأی آورد، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد تا طرح به صحن علنی برگشت بخورد. نمایندگان برای اعمال نقطه‌نظرات شورای نگهبان تلاش کردند. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خرداد ۱۴۰۳، مصوبه تعطیلی شنبه را مغایر با سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری و سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری دانست تا پرونده تعطیلی شنبه‌ها بسته شود.

تعطیلی پنجشنبه دقیقاً برخلاف ایده اولیه تغییر آخر هفته است و بازرگانان حق دارند از شنیدنش شوکه شوند. مجلس شهریور امسال دوباره موضوع را به شور و مشورت گذاشت و نمایندگان پس از چکش‌کاری‌ها معمول در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کردند به تعطیلی پنجشنبه‌ها رأی می‌دهند.

تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث خوشحالی کارمندان دولت می‌شود، چون حالا تعطیلات آخر هفته‌شان رسماً به دو روز تبدیل خواهد شد و قرار است ساعت کاری موظفی به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا کند. کارکنان بخش خصوصی به‌تبع خواستار افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز خواهند شد. اقدامی که خیلی باب میل کارفرمایان بخش خصوصی نیست، ولی شاکی اصلی بازرگانان، فعالان اقتصادی و تجار حوزه صادرات و واردات هستند که از شنیدن خبر تعطیلی پنجشنبه‌ها شوکه شده‌اند.

تعطیلی پنجشنبه دقیقاً برعکس ایده اولیه بازرگانان است. قبلاً حداقل با نصف روز پنجشنبه می‌شد دست به کار‌هایی زد، اما با تعطیلی کامل بانک‌ها و ادارات دولتی در روز پنجشنبه، تعامل بخش اقتصادی با دنیا عملاً به مدت چهار روز قطع می‌شود.

چند نماینده مجلس، قبلاً برای جلوگیری از این رخداد تلاش کرده بودند. به عقیده آن‌ها فشار به مجلس و دولت برای تعطیل‌نشدن روز شنبه با مباحث تاریخی یهودیان ارتباط دارد. اتاق بازرگانی تهران هم تلاش کرد بر نقش پررنگ مسائل اقتصادی تأکید کند. در بیانیه اتاق بازرگانی، تعطیلی پنجشنبه را نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی معرفی کردند و از نمایندگان خواستند جای تعطیلی پنجشنبه به تعطیلی شنبه رأی دهند.

بخش خصوصی حتی برای جلب نظر علما و مراجع تقلید وارد عمل شد. دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی در پاسخ استفتای بازرگانان نوشت: «ازآنجاکه تعطیلی روز شنبه هماهنگ‌شدن با بازار دادوستد‌های اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

حمایت پنج مرجع قم هم تاثیر نداشت تا در نهایت نمایندگان به تعطیلی پنجشنبه رأی مثبت بدهند. قرار است در صورت تأیید شورای نگهبان و مجمع تشخیص نظام، تجار و بازرگانان شوک بزرگی را تجربه کنند. چون وقتی ساعت کاری بانک‌ها و ادارات دولتی ایران در روز چهارشنبه خاتمه پیدا کند، ارتباط تجار و بازرگانان با دیگر نقاط دنیا تا صبح دوشنبه هفته بعد قطع خواهد شد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
قراره بانکها 5 شنبه باز باشند.
فریدون
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
سلام ما ده ها هزار راننده ترانزیت هر هفته ۴ روز علاف بار ومدارک می مانیم طوریکه پنج شنبه جمعه ایران تعطیله و شنبه و یکشنبه اروپا تقصیر ما چیست تمام اقتصاد وتجارت وبازرگانان و رانندگان را بدبخت وبیچاره کردید با این قوانین سنتی ترکیه هم مسلمان است از اونها یاد بگیرید همه چیز را
کارگر بخش خصوصی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
کاهش ساعت کاری برای کارکنان دولتی و عدم توجه به بخش خصوصی مغایررررر با اصل عدالت است .مالیات رو بخش خصوصی میده کارمند دولت که بهره وری خیلی پایینی داره و سودی هم واسه جامعه ایجاد نمیکنه فقط خودشونو باد میزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
از این ها چه انتظاراتی دارید؟آنها نه عقل دارند، نه فهم و نه شعور نه سواد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
کشوری که تحت تحریم است با این رشد تورم ، فی النفسه تعطیل هست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
خاله‌بازیه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
حالا درسته نمایندگان به احتمال زیاد خاله بازی کردن ولی خب این مساله در حد دانش من و بقیه مردم هم نیست. این چیزا خیلی سخته ارزیابی اثرش و باید از همه جنبه ها سنجیده شه.
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
نمایندگان چنددرصد از ملت ، درباره همه ملت تصمیم می گیرن؟ فقط سه روز با دنیا داد وستد داریم!
حرف های دکتری
United States of America
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
سلام کیشو خیلی وقت بود ندیده بودمت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
مگه الان دیدیش؟! الان هم ندیدیش مثل بقیه وقتها که نمی دیدیش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
میرفتی رای میدادی تا نمایندگان شما هم باشند. به نظرم مجلس رو نباید سیاسی کرد. مجلس محل قانون گذاریه و باید آدمهای شایسته ای بیان همیشه توش.
رشا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
مجلس رو نباید سیاسی کرد ، عجب حرف خنده داری
درضمن شورای نگهبان فقط یک مدل محصول عرضه میکند سیب زرد و سیب قرمز ، رای دهنده اختیاری در انتخاب ندارد
و چون دو نوع سیب را عرضه می کنند نامش را می گذارند دموکراسی و حق انتخاب
فقط باید خندید و یا ...
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
علی برکت الله. اصلا همه هفته را تعطیل کنند بجایی بر نمی خورد می رویم استراحت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
حالا از نظر تایم زون که کلا تعطیلیم. به نظرم الان همه چی اینترنتی شده و شاید اونقدا هم اثری نداشته باشه تعطیلی شنبه یا پنج شنبه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
این ها فقط با آخرت دنیا کار دارند!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اگر این بازرگانان محترم خدا را هم معامله کنند چیزی به ملت نمی‌رسد و در جیب خودشان و حلقه اطرافشان میرود، پس به ما ربطی نداره ، به شخصه اصلا دوست ندارم شنبه تعطیل شود و شما اگر شاه میخواست این کار رو بکنه آبرو و شرفش رو می‌بردید که واسلاما این یهودی میخواد دین اسلام رو از بین ببره ولی حالا در جامعه به اصطلاح انقلابی و اسلامی چنین مسائلی مطرح میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
قبلا هم با حموم و ماشین و دوچرخه هم مخالف بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
خیلی ها می خواستند با این حرفها زبان و خط ما را تغییر بدهند. اما نذاشتیم و موندیم. نباید تغییر یک موضوع مهم مانند تقویم یک کشور را با حموم مقایسه کرد. واقعا هنوز به خودمان و فرهنگمان باور نداریم و به قول غربی ها، جهان سومی هستیم. خود تحقیری دست از سر ما برنمی داره.
An Iranian citizen
Serbia
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
همچنین با برق، مدارس دخترانه، چرخ خیاطی، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو و تلویزیون ماهواره ای مخالفت کردند.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
۱۲:۴۱ این اصل و سند تاریخی است که بازگو شد یا خودتحقیری؟!
من میدونم تو هم میدانی و همه میدانند که بیشعوری و دور از عقلانیت‌بودن،شرط حیات این جماعت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
وقتی سن بازنشستگی را افزایش می دهند باید تعطیلات هفتگی نیز افزایش یابد. نمی شود هم خر را بخواهند هم خرما را و هم خدا را. این تعطیلات شامل شرکت ها و کارخانجات غیر دولتی هم باید باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
منافع تعطیلی پنجشنبه ها در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری: 1- این موضوع بعد از حدود دوسال بررسی کامل به تایید 136نفر نمایندگان دور قبل مجلس، تعداد کثیری از نمایندگان دور جدید مجلس، 30 نفر عضو هیات دولت و مراجع عظام تقلید رسیده بنابراین موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور و افزایش شرکت در انتخابات آینده می شود. 2-کارمندان تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل اند و در سال، 52 روز تعطیلی بیشتری دارند اما شهرستانی ها از آن محروم هستند این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید و کاهش انگیزه شغلی کارمندان شهرستانی می شود و مغایر عدالت اداری است.3- باعث وحدت رویه در تعطیلات ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود 4- موجب افزایش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود. 5- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. 6-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارمندان تهرانی می شود 7- فرصت تحکیم و تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری می شود. 8- فرصت لازم برای رفع خستگی جسمی و ذهنی کارمندان و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف شغلی در هفته آتی را فراهم می آورد و بطور غیر مستقیم موجب افزایش بهره وری می گردد. 9-برای کارمندان که غالبا کار فکری انجام می دهندحضور فیزیکی در محیط کار، چندان مهم نیست آنچه مهم هست آمادگی ذهنی و خلاقیت برای انجام کار درست است. 10- تا حدودی باعث جبران مصوبه غیرعادلانه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی می شود.11- از حدود 195 کشور دنیا فقط 2 کشور یعنی جیبوتی و ایران تعطیلات هفتگی شان یک روز می باشد به نظر می رسد افزایش تعطیلات پایان هفته، موجب افزایش بهره وری کارکنان دولت می شود.12- موجب اثبات استقلال رای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می گردد.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
سایبری عزیز دمت گرم مردم شعور دارند
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
درحالیکه عدالت جزء اصول مذهب، قانون اساسی و روال قانونگذاری است؛ کارمندان دولت در تهران پنجشنبه ها تعطیل هستند اما بطور تبعیض آمیز و غیرعادلانه کارمندان شهرستانی از این تعطیلی محروم بودند تصمیم نمایندگان محترم مجلس درخصوص تعطیلی پنجشنبه های کارمندان شهرستانی کاملا درست و مطابق با اصول عدالت مداری است.
سامره
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
در بخش خصوصی ساعت کاری پنچشبه در روزهای هفته تقسیم میشه و ما روزی ۹ ساعت کاری داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
تهرانی ها تا ساعت 4.5 سرکار هستند. در شهرستان ساعت کاری تا 2.5 است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
کجای کاری؟ الان دعوا سر اینن بوده که 5شنبه ها یا شنبه ها رسماً تعطیل باشه و کدومش بهتره ،نه 6 روز بودن روزهای کاری در غیرتهران.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
داد و ستد رو که اینترنتی میشه انجام داد.
اگر هم احتیاج به یه سازمان دولتی بود در روز های وسط هفته میشه جبران کرد.
اصله توجه به معنویت و نماز جمعه و عبادات و صله رحم در جمعه نباید از بین بره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اولا اینکه کسی حرفی از جمعه نزده، لطفا متن رو درست بخونید.
در ضمن شما که نسخه اینترنتی می پیچی مثلا بانک باید یک حواله به یک کشور دیگه بزنه وقتی بانک تعطیله اینترنتی و غیر اینترنتی نداره که حواله به یک کشور دیگه که کارت به کارت نیست که اینترنتی زده بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
معلومه هیچی از اقتصاد نمی دانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
چه ربطی داشت؟؟؟؟ مگه کسی در مورد تططیل نبودن جمعه صحبتی داشت؟!!!
جواد مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
با درود و عرض ادب واحترام
کلا به نظر من ساعت کاری
از ساعت 13:30 تا 07:30 از شنبه تا چهارشنبه و پنج شنبه ها 12:30 تا 7:30 این روش هم بهتر است و هم اینکه ساعت 13 به بعد اکثر اداره ها تا ساعت 14:15 واقعا وقت پرتی است و هیچ بازدهی ندارد با این کار در مصرف انرژی وسایر موارد نیز صرفه جویی میشود . ابهترین راه کار این است .
چند اما ...
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
1- با اینکه 1 یا 2 روز تعطیلی هیچ تاثیری در وضعیت شخصی من نداره ( عدم تعارض منافع ) ... اما به طور قطع از 2 روزه بودن حمایت می کنم چون یک روز به هیچ وجه کافی نیست ... اما باید به طور موازی در افزایش ساعت کاری مفید اقدام عملیاتی صورت بگیره، چون کار کردن عشقی به درد نمی خوره !

2- در بخش بعدی، به هیچ وجه من الوجوه مربوط کردن تعطیلی شنبه به یهودیت و ... قابل پذیرش نیست، و کاملا من در آوردی هست و دقیقا چنین اظهار نظرهای بی ارتباطی هست که در عمل در اذهان عمومی به ضرر شرع مقدس و آسیب زننده است، نه تعطیلی شنبه که بر اساس منطق است شما کشور را بکنید قدرت اقتصادی بعد تعطیلی رو بذارید جمعه و سه شنبه که بعد دنیا بیاد خودشو با شما تطبیق بده ! بعد ادعای حکمرانی بر دنیا هم دارید ... مگر قرار هست تا ابد در وضعیت تحریمی باشیم ؟! ... چین تا چند سال پیش اصلا تحرکات سیاسی خاصی نداشت صرفا چراغ خاموش اقتصادی ... الان چند سال شده قدرت جهانی اقتصادی ... فعالیتش در خاورمیانه و ... از نظر سیاسی از این رو به اون رو شده.

3- در صورت عدم شامل شدن بخش خصوصی ( صرفا تعطیلی کامل، اجباری بودن و در نظر گرفتن به صورت اضافه حقوق هم غلط است ) که دور از انتظار هم نیست با توجه به این که مصوبه در مورد قانون خدمات کشوری هست به طور قطع بر خلاف قانون اساسی اصل 3 بند 9 هست چون 101% باعث افزایش تبعیض، افزایش امتیازهای های نابرابر بخش دولتی و خصوصی می شود که به صورت قطعی با مفهوم جمهوری اسلامی ایران در تناقض است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
نالایق ها برای لایق ها تعیین تکلیف می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
همینجوریشم پنج شنبه ها نیم بنده،، زیر کولر نشستن کار خاصی انجام نمیدن هر وقتم با کسی کار داری نیستش، بعضی کارمندای بانک هم انگار از دماغ فیل افتادن، ازشون سوال می‌پرسی زورشون میاد جواب بدن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
آیا براستی نمایندگان مجلس این مسئله مهم را محاسبه نکردند که کشوری که در حال مبارزه با تمام ابرقدرتهای جهان است و 350 همت حداقل کسری بودجه دارد با این تصمیم غیر کارشناسی علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتر و کاهش شدید درآمد های ارزی یک روز دیگر با دنیا فاصله خواهیم گرفت . امید وارم این مصوبه غیر کارشناسی در صحت علنی مجلس رد شود . عقلانی تصمیم گرفتن این است که به جای پنج شنبه ، شنبه روز اول هر هفته تعطیل می شد که فاصله 4 روزه با جامعه جهانی به 2 روز تقلیل می یافت.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اصل افزایش تعطیلی رسمی به 2 روز در هفته که سبب تعطیلی بیش از 130 روز یعنی بیش از یک سوم تقویم سالانه کشور می شود امری خلاف عقل است. در کشوری که حداقل در بخش دولتی بهره وری فقط چند دقیقه در روز است باید به این نیروی کار نابهره ور جایزه داد و ساعت کارشان را کم کرد؟
در این میان افزایش تعطیلی کارخانه ها و مراکز تولیدی و تجاری خصوصی که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه ی تولید و در نتیجه گرانی بیش از پیش کالا و خدمات بخش خصوصی خواهدشد قطعاً به ضرر همان کارمندان و کارگرانی خواهد شد که باید این کالا و خدمات را بخرند.
آیا واقعاً عقل را از گردانندگان این کشور گرفته اند که می خواهند روند ورشکستگی اقتصادی بسیاری از مراکز تولیدی و تجاری بخش خصوصی (به خاطر گرانی مواد اولیه و کمبود نقدینگی در گردش و کمبود خریدار داخلی) راتشدید کنند.
خدا خودش به داد مردم برشد. والله تعطیلی بیشتر نیاز مردم نیست بلکه رفاه و درامد مکفی و کاهش فاصله درامد و هزینه نیاز اکثریت مردم است. کارگر و کارمند با دریافت مرخصی می تواند تعطیلی مورد نیاز خود را تامین کند و به کشور ضربه بزرگ اقتصادی و مالی دیگری وارد نشود. بخش خصوصی هم خودش می تواند روزهای کاری خود را معین و اعمال کند.
برای تامین ارتباط بخش بازرگانی خارجی با خارج از کشور نیز می توان با تعیین روشهای غیر حضوری و بانکی و مالی مجازی و حتی تعیین شعب ویژه بانکها برای روزهای جمعه که تعطیل است می توان مشکل روزهای ناهمگون با تعطیلات خارجی ها را حل کرد. کار با استفاده از روشهای نوین تجاری و مالی و بانکی قابل انجام است و نیازی به افزودن یک روز تعطیلی به بیش از 80 روز تعطیل در کشور نداریم.
مجلسیان بفهمند. دولت قبل از انجام اقدامات پوپولیستی برای پرت کردن حواس مردم از وضعیت روبه وخامت شان در اثر سیاستهای غلط اقتصادی شان استفاده می کرد و امیدوارم این دولت چنین نباشد و همه را باری ساختن بی وقفه کشور به خط کند و البته دستمزدشان را نیز به تناسب هزینه های زندگی بروز رسانی کند.

والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
همین الان هم روز پنجشنبه در تهران که مرکز تجاری ایران هست تعطیله پس عملا این مصوبه تنها تفاوتی که ایجاد می‌کنه اینکه شهرستان ها هم مانند تهران پنجشنبه‌ها تعطیل میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
ما کلا تعطیلیم کدام ارتباط جهانی ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
خدا را شکر میکنم هرچه تعطیلات بیشتر باشد خسارت به کشورم کمتر است یکروز هم نفت به روسیه و چین نفروشیم خسارت وارد شده کمتر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
مثل بقیه کارها اصل موضوع گم شد . هدف انطباق مدت زمان اقتصادی بیشتر با دنیا بود !! میگن روز تعطیلی یهودیان است مسخره ترین حرف ممکن ! مگه اونا شنبه رو سند زدن ! شما بکنید روز تعطیلی مسلمانان !! چون به نفع اقتصاد و مراودات کشور با دنیا است.
Amin
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
" در حال حاضر پیشرفته ترین کشور دنیا هستیم و با افزایش تعطیلات ، به کشورهای دیگه آوانس میدیم تا سعی کنن از نظر پیشرفت و تکنولوژی بهمون برسن . از اونجایی هم که حقوق کارگر ایرانی 10 برابر بیشتر از میانگین جهانیه ، کاهش ساعت کاری باعث میشه کارگران ، کمی بیشتر به فکر تفریح و سفر باشن . "

تخیلات نماینده های سه درصدی !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
پنجشنبه و جمعه تعطیل شنبه و یکشنبه هم ارتباط با اقتصاد جهانی قطع و در واقع تعطیل، می مونه سه روز در هفته که اونم یا کارمندان مرخصی هستند یا در ادارات گردو می شکنند و در کل مملکت در طول هفته و سال تعطیل
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
گفت:شما ما را استخدام بکن،ما با سر میریم تو دستشویی!!!
حکایت نمایندگان مجلس است:تعطیل بشه،شنبه و پنج‌شنبه فرقی نداره!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
الان ایران 3 روز از دنیا عقبه و بعدا میشه 4 روز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
تعطیله اقا تعطیل
تعطیلات عقلی
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
الان سوال تعطیلی دو روز در هفته است یا تعطیلی 5 شنبه به جای شنبه؟ چون یه عده از کامنتها رو خوندم دیدم مشکل رو اشتباه متوجه شدن. ولی خببه نظرم این مساله نیاز به رفراندوم داره. از یه طرف 5 شنبه اهمیت فرهنگی داره واسه بعضیا و از طرفی از نظر تعیطلات هفتگی جهانیمون شنبه تعطیل میبود بهتر از 5 شنبه بود. هم تمرین دموکراسی بود برامون هم اینکه متوجه میشدیم که جامعه فقط توئیتر نیست و عامه هنوز تفکراتشون سنتیه بر خلاف نسل جدید.
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اصلاح طلبان همیشه مسائل اصلی کشور که تورم و مسائل اقتصادی هست رو با مسائل دیگه مثل گشت ارشاد و فیلترینگ و تعطیلی پنج شنبه!! سرپوش میزارن و البته دلیلش هم بی کفایتی گروه دیگه است که با اونکه کل مملکت در اختیارشونه نمیتونن اینقد خوب عمل کنن که مردم خطاهای دیگه شون رو بتونن ببخشن.
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین