bato-adv
bato-adv

بازگشت سیتروئن به بازار ایران؛ نقشه سایپا برای ایران خودرو

بازگشت سیتروئن به بازار ایران؛ نقشه سایپا برای ایران خودرو

سیتروئن C۳ XR در نیمه دوم سال جاری از سوی سایپا تولید و روانه بازار می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

محصول جدید خودروسازی سایپا زمستان به بازار می‌رسد؛ خودرویی که به نظر می‌رسد به رقیبی سرسخت برای ری‌را، جدیدترین محصول ایران خودرو تبدیل خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز، سیتروئن C۳ XR در نیمه دوم سال جاری از سوی سایپا تولید و روانه بازار می‌شود. براساس اخبار منتشر شده از سوی نارنجی‌های جاده مخصوص قرار است سایپا C۳ XR در آذر ۱۴۰۳ در خط تولید سایپا کاشان (سایپا سیتروئن) تولید آزمایشی خود را آغاز کند.

آن طور که مدیران تولید سایپا برنامه‌ریزی کردند تا پایان سال جاری حدود دو هزار دستگاه از این محصول کراس اوور تولید و روانه بازار خواهد شد. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص قصد دارد سال آینده حول و حوش ۲۰ هزار دستگاه از C۳ XR را در دسترس متقاضیان قرار دهد. البته مدیران سایپا سال گذشته وعده داده بودند تا این محصول جدید را در نیمه اول ۱۴۰۳ تولید و روانه بازار کنند. اما نتوانستند به وعده داده شده پایبند بمانند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد تغییرات ایجاد شده در راس هرم مدیریت این خودروسازی در اواخر سال گذشته در این زمینه بی‌تاثیر نباشد. به هر حال سایپایی‌ها به دنبال این هستند تا با تاخیر حدود ۶ ماهه به تعهد خود در قبال تولید این محصول عمل کنند.

سایپا C۳ XR یکی از محصولاتی است که بعد از توافق برجام قرار بود از محل همکاری شرکت سایپا با شریک فرانسوی در خط تولید سایپا کاشان (سایپا سیتروئن) تولید شود. اما برهم خوردن توافق برجام و به دنبال آن خروج سیتروئن از ایران اجازه تولید ستروئن C۳ XR را نداد. البته نارنجی‌های جاده مخصوص بیکار ننشستند و تلاش کردند تا این خودرو را به هر نحو ممکن به سبد محصولاتی خود اضافه کنند. سیتروئن C۳ XR محصولی است که پیش‌تر این خودروساز فرانسوی برای بازار چین طراحی و به کمک دانگ فنگ در بزرگترین بازار خودروی جهان تولید و عرضه کرد.

حضور این خودروساز چینی به عنوان شریک تجاری سیتروئن برای تولید C۳ XR حالا تبدیل به برگ برنده سایپا شده است، زیرا سایپایی‌ها به کمک دانگ فنگ قصد دارند C۳ XR را در ایران تولید کنند. این خودروی کراس اوور ابتدا با داخلی سازی ۲۰ درصد تولیدش آغاز می‌شود، اما به تدریج داخلی سازی آن تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، نشان می‌دهد سیتروئن C۳ XR در واقع برادر پژو ۲۰۰۸ است. این دو خودروی فرانسوی روی یک پلتفرم توسعه تولید و عرضه شدند.

ایران خودرو بعد از خروج پژو از بازار ایران و قطع همکاری این خودروساز فرانسوی ناچار شد تولید پژو ۲۰۰۸ را متوقف کند، اما به فکر تولید نخستین کراس اوور ایرانی افتاد تا جایگزین پژو ۲۰۰۸ در سبد محصولاتی خود کند. ری‌را حاصل تلاش‌های ایران خودرو برای تولید جایگزین پژو ۲۰۰۸ شد.

ایران خودرویی‌ها شهریور ۱۴۰۳ اولین طرح فروش را برای محصول جدید خود برگزار کردند و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است اولین سری ری‌را اواخر پاییز امسال روانه بازار خودرو شود. به نظر می‌رسد سایپایی‌ها با عرضه سایپا C۳ XR اجازه نمی‌دهند ری‌را با خیال راحت در بازار جولان دهد و باید خیلی زود خود را آماده رقابت کند.

نکته قابل توجه درباره C۳ XR این است که سایپایی‌ها از سال ۱۴۰۱ در هر نمایشگاهی حاضر شدند، این خودرو را در گوشه‌ای از غرفه خود به نمایش گذاشتند. در یکی از این نمایشگاه‌ها نام سایپا سیلک برای آن مطرح شد، اما نارنجی‌های جاده مخصوص در جدیدترین خبری که برای تولید این محصول منتشر کردند بار دیگر از نام C۳ XR را استفاده کردند. این اتفاق این گمانه را مطرح کرده که نارنجی‌های جاده مخصوص در انتخاب نام برای اولین کراس اوور خود دچار تردید شدند و این احتمال وجود دارد تا سایپا C۳ XR با نامی غیر از سیلک روانه بازار شود.

البته مدیران نارنجی‌های جاده مخصوص تا زمستان امسال فرصت دارند نسبت به انتخاب نام برای محصول جدید خود اقدام کنند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv