bato-adv
bato-adv
تاثیر‌پذیری بازار ارز از اخبار مثبت چقدر است؟

مخابره سیگنال قدیمی به بازار دلار

مخابره سیگنال قدیمی به بازار دلار
بازار ارز در هفته‌های اخیر به تعادل رسیده است. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل تعادل بازار دور شدن سیگنال‌های سیاسی منفی از آن است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

بررسی سخنان رئیس‌جمهور در نشست اخیر با جمعی از اصحاب رسانه به برخی از تحلیلگران این سیگنال را مخابره کرده که ایران آماده شروع مجدد مذاکرات با غرب است.

به گزارش دنیای اقتصاد، البته ردپای این تحلیل هنوز به بازار ارز نرسیده و شاخص‌ها درحال سپری کردن روز‌های کم‌نوسان خود هستند. اما آیا سیگنال مذاکرات هنوز می‌تواند بر روند معاملات غیررسمی ارز تاثیر بگذارد؟

بازار ارز در هفته‌های اخیر به تعادل رسیده است. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل تعادل بازار دور شدن سیگنال‌های سیاسی منفی از آن است. ریسک‌های سیاسی با تحت تاثیر قرار دادن انتظارات تورمی فعالان بازار زمینه‌ساز ورود تقاضای کاذب به معاملات می‌شود.

نتیجه ورود تقاضا‌های کاذب ذکر شده نیز باعث رشد نرخ ارز می‌شود. در حال حاضر تحلیلگران نزدیک‌ترین ریسک جریان‌ساز به معاملات را مساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند. چرا که در صورت روی‌کار آمدن نامزد ضد ایرانی و افزایش مجدد تحریم‌های نفتی، ارز‌آوری کشور با اخلال مواجه شده و تراز ارزی به‌هم می‌خورد.

مخابره سیگنال قدیمی به بازار دلار///

البته مساله روی‌کار آمدن دونالد ترامپ نیز خود با، اما و اگر‌های بسیاری روبه‌رو است و از سوی دیگر این شخص در آخرین اظهارنظرات خود نسبت به بهبود رابطه ایران و آمریکا اظهار امیدواری کرده است.

در مجموع می‌توان گفت تا زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا ریسک‌های مرتبط با این رویداد به بازار مخابره نخواهد شد. دیگر ریسکی که می‌تواند مور توجه فعالان ارزی قرار بگیرد مساله مناقشات نظامی منطقه‌ای است. عدم واکنش بازار به تشدید درگیری‌ها میان یمن و رژیم صهیونیستی نیز نشان می‌دهد که از تاثیرپذیری سابق بازار نسبت به این‌گونه اخبار کاسته شده است.

اما در سمت دیگر یعنی در راستای انتشار اخبار مثبت، برخی از تحلیلگران معتقدند که سخنان اخیر رئیس‌جمهور نشان از تمایل ایران به از سرگیری مذاکرات با غرب دارد. البته باید گفت که در ماه‌های گذشته مذاکرات از طریق کشور‌های رابط ادامه داشته است. اما سخنان مثبت رئیس‌جمهور درست پیش از نشست سالانه سازمان ملل می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را مخابره کند.

اما آیا این سیگنال‌ها همچنان بر روند معاملات تاثیر می‌گذارد؟ تحلیلگران معتقدند که اخبار مثبت جزئی مانند خبر شروع مذاکرات از طریق رابط و موارد این‌چنینی چندان نمی‌تواند از انتظارات تورمی فعالان بازار بکاهد. چرا که در سال‌های اخیر بار‌ها چنین اخباری منتشر شده و فعالان بازار به نوعی به اخبار این‌چنینی اعتبار نمی‌دهند.

اما درصورتی که اخبار مثبت حاکی از گشایش‌های جدید ارزی یا سیاسی باشد مشخصا می‌تواند موجب شروع روند کاهشی در بازار ارز شود. دیروز روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار تهران کم‌نوسان بود. اسکناس دلار بازار آزاد که در معاملات روز سه‌شنبه در رقم ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته با رشد ۱۰۰ تومانی به رقم ۵۹ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

این در حالی است که روند نرخ یورو و پوند در بازار روز چهارشنبه کاهشی بود. یورو با ۲۰۰ تومان افت نرخ در رقم ۶۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. پوند نیز افت ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. سکه طلا در روز گذشته با رشد ۲۴۰ هزار تومانی خود از مرز ۴۴ میلیون تومانی عبور کرد و در رقم ۴۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان به فروش رسید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین