bato-adv
bato-adv

(ویدئو) معرفی پروژه P ۹۰ پارس خودرو؛ نسخه ایرانی رنو ال۹۰

(ویدئو) معرفی پروژه P ۹۰ پارس خودرو؛ نسخه ایرانی رنو ال۹۰

تندر ۹۰ ابتدا توسط ایران خودرو و پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا محسوب می‌شود با برخی تفاوت‌های بسیار جزئی تولید شد، اما رفته رفته ایران خودرو از تولید آن کنار رفته و تنها پارس خودرو به تولید L ۹۰ ادامه داد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳

پروژه P ۹۰ که جدیدترین محصول شرکت پارس خودرو است و در واقع نسخه ایرانی رنو L ۹۰ است در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. در این گزارش با مشخصات فنی این خودرو در قالب یک مقاله و فیلم آشنا خواهیم شد.

به گزارش پرشین خودرو، تندر ۹۰ یا همان L ۹۰ یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های بازار ایران بود که نزدیک به ۱۵ سال بر روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت. این خودرو در اصل همان داچیا (رنو) لوگان بود که در بازار‌های مختلفی خصوصا کشور‌های اروپای شرقی به فروش بسیار بالایی دست یافت و نسل‌های بعدی آن نیز تولید شد. با استقبال بسیار خوبی که از این خودرو در سال‌های اولیه فروش آن در بازار‌های مختلف شد، خودروسازان ایران نیز در سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفتند تا این خودرو را در تیپ‌های مختلفی وارد بازار ایران کرده و حتی ابتدا قرار بود تندر ۹۰ در پایه‌ترین تیپ خود که E ۰ نام داشت، جایگزین پیکان شود، اما این اتفاق رخ نداد.

تندر ۹۰ ابتدا توسط ایران خودرو و پارس خودرو که زیر مجموعه سایپا محسوب می‌شود با برخی تفاوت‌های بسیار جزئی تولید شد، اما رفته رفته ایران خودرو از تولید آن کنار رفته و تنها پارس خودرو به تولید L ۹۰ ادامه داد.

استقبال از تندر ۹۰ به قدری بود که سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت آن‌را نیز که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد در سال ۱۳۹۶ در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک وارد بازار ایران کند. سال‌های خوش تندر۹۰ در ایران تنها تا سال ۱۳۹۹ ادامه داشت و پس از بازگشت تحریم‌ها، رنو مجبور به ترک ایران شد و به همین علت نیز تولید L ۹۰ متوقف شد.

اما این پایان کار برای تندر۹۰ محسوب نمی‌شد چرا که از سال بعد خبر‌هایی مبنی بر تولید تندر۹۰ ایرانیزه شده آغاز شد و رفته رفته شدت گرفت. در نهایت در سال ۱۴۰۱ با اعلام رسمی شرکت سایپا مشخص شد که تولید تندر۹۰ ایرانی حقیقت داشته و پروژه آن نیز P ۹۰ نام دارد. همچنین با انتشار برخی تصاویر رندر از طراحی نهایی P ۹۰ مشخص شد که شمای کلی خودرو همان تندر۹۰ بوده و تنها یک فیس لیفت سنگین و بزرگ بر روی آن رخ داده است. 

سرانجام در اوایل سال ۱۴۰۲ شرکت سایپا با آغاز به کار خط تولید پیشرانه ME ۱۶ مگاموتور طی یک مراسم همزمان خودروی P ۹۰ را نیز در کنار شاهین پلاس تحت عنوان پروژه P ۹۰ با حضور وزیر صمت رونمایی کرد. پروژه P ۹۰ یا همان تندر۹۰ ایرانی دارای پلتفرمی مشترک با تندر۹۰، ساندرو و ساندرو استپ وی است و در اصل می‌توان آن‌را فیس لیفت L ۹۰ دانست که دچار تغییرات اساسی زیادی شده است. طبق اعلام مدیران سایپا و پارس خودرو، پروژه P ۹۰ از اواخر سال ۱۴۰۳ وارد خط تولید پارس خودرو شده و به فروش خواهد رسید. 

پروژه P ۹۰ از نظر ظاهری دستخوش تغییرات فراوانی نسبت به تندر۹۰ شده، اما کماکان مشخص است که این خودرو یک فیس لیفت برای L ۹۰ است. در نمای جلوی این خودروی سدان چراغ‌های اصلی ظاهرکشیده‌تر، با خطوط شکسته زیاد و گرافیک داخلی به‌روز طراحی شده و نمای جدی را به خودرو داده است. مورد بعدی که در این بخش زیاد به چشم می‌خورد طراحی جلوپنجره آن است که پویاتر، بزرگ‌تر و با خطوط بیشتری بوده و در قسمت بالا عبارت پارس خودرو نیز قرار گرفته است. بر روی سپر جلو هم داخل یک قاب نسبتا بزرگ چراغ‌های مه‌شکن به همراه یک سری خطوط کرومی تعبیه شده و همچنین بر روی درب موتور هم خطوط برجسته زیادی طراحی شده است. 

در نمای جانبی تغییر بزرگی را نسبت به تندر۹۰ شاهد نیستیم و همان پنجره‌های از هم جدا و بزرگ نمایان هستند. در این نما طراحی رینگ‌ها متفاوت شده و کمی نیز بزرگ شده‌اند. آینه‌های جانبی هم شبیه به آینه‌های تندر ۹۰ پلاس بوده با این تفاوت که بر روی آنها چراغ راهنما قرار گرفته است. باقی اجزا، اما تفاوتی نداشته و از تندر۹۰ عاریه گرفته شده‌اند. 

با رسیدن به نمای عقب مانند بخش جلو شاهد یک طراحی متفاوت و بروز هستیم. چراغ‌های اصلی برخلاف L ۹۰ به صورت دو تکه طراحی شده و تا وسط درب صندوق کشیده شده‌اند. ظاهر چراغ‌ها نیز کاملا به‌روز و مدرن بوده و به سبک بسیاری از خودرو‌های امروزی با یک نوار LED تا میانه درب صندوق قرار گرفته‌اند. همچنین بر روی سپر هم شاهد دو چراغ باریک مه‌شکن هستیم که در دو طرف محل نصب پلاک تعبیه شده‌اند. 

با ورود به کابین پروژه P ۹۰ مانند طراحی بیرونی شاهد این هستیم که داشبورد L ۹۰ با داشبورد ساینا ترکیب شده، اما خروجی نسبت به تندر۹۰ بهتر و بروزتر شده است. در قسمت داشبورد میانی ابتدا همان دریچه‌های دایره‌ای شکل معروف L ۹۰ که در خانواده ساندرو نیز به کار رفته بود تعبیه شده و زیر آن نیز در یک قاب کرومی یک سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشی نسبتا بزرگ تعبیه شده، اما‌ ای کاش فکری به حال محل قرارگیری آن می‌شد چرا که در قسمت فعلی دید چندان مناسبی خصوصا برای راننده وجود ندارد. همچنین مانند خانواده تندر۹۰ پس از سیستم مالتی مدیا برخی کلید‌های کنترلی از جمله کلید‌های شیشه بالابر جلو البته با ظاهری جدید و به‌روز جای گرفته‌اند. 

سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز در آخرین بخش داشبورد میانی با ظاهری جدید و البته نسبتا به‌روز تعبیه شده است. فرمان نسخه معرفی شده بسیار شبیه به فرمان خانواده جدید ساینا و کوییک شده، اما عبارت پارس خودرو بر روی آن حک شده است.

همچنین غربیلک فرمان ظاهری ۳ شاخه و نسبتا اسپرت داشته که باید دید در نسخه‌های تولیدی کلید‌های کنترلی نیز بر روی آن قرار خواهد گرفت یا خیر. صفحه کیلومترشمار نیز که به کل تغییر پیدا کرده و به صورت آنالوگ با ظاهری به‌روز طراحی شده است. طرح رودری‌ها نیز کمی تغییر پیدا کرده، اما طبق گفته مهندسان سایپا قرار است در نسخه اتوماتیک کادیلا این طرح به کل تغییر پیدا کند. 

مشخصات فنی پروژه P ۹۰ پارس خودرو

پروژه P ۹۰ نسبت به تندر۹۰ در بخش فنی نیز تفاوت‌های زیادی را تجربه کرده است. قلب تپنده محصول جدید پارس خودرو همین پیشرانه ME ۱۶ حدید سایپا بوده و خبری از پیشرانه‌های رنو در این خودرو نیست. پیشرانه ME ۱۶ نسخه داخلی سازی شده پیشرانه EC ۵ پژو بوده که توسط مهندسان سایپا ایرانیزه شده است. گفتنی است نسخه دیگر این پیشرانه همان پیشرانه TU ۵ پلاس ایران خودروست. اما پیشرانه سایپا در بخش‌های فناوری تولید، ساختار بلوک سیلندر، فرایند تولید، اجزای سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و برخی جزئیات جرقه‌زنی و پاشش سوخت تفاوت‌های قابل توجهی با پیشرانه TU ۵ پلاس ایران خودرو دارد و در کنار توان بیشتر، مصرف سوخت کمتری هم دارد.

پیشرانه ME ۱۶ سایپا از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری بوده که توانایی انتقال ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو را دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی پروژه P ۹۰

یکی از نقاط مثبت پروژه P ۹۰ نسبت به خانواده L ۹۰ امکانات رفاهی و ایمنی آن است که البته خیلی از آنها امروزه تبدیل به یک استاندارد شده است. در پروژه P ۹۰ دستی امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، چراغ روشنایی روز، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، ترمز‌های دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، کامپیوتر سفری، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور نور به کار رفته است.

در پایان می‌توانید ویدئوی معرفی پروژه P ۹۰ شرکت پارس خودرو در بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد را در ویدئوی ذیل تماشا کنید:

bato-adv
bato-adv
bato-adv