bato-adv
کد خبر: ۷۸۳۷۴۴

رد ادعا‌ها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران

رد ادعا‌ها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا‌ها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران را رد کرد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

میخائیل اولیانوف در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها درباره حوادث لرزه‌ای در ایران در ۵ اکتبر مبنی بر اینکه احتمالاً این لرزه‌ها ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای بوده است، اعلام کرد: کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به سی تی بی تی او (CTBTO)، سیگنال‌های ۲۵ ایستگاه خود را تجزیه و تحلیل کرده است و به این نتیجه رسید که شکل موج‌های ثبت شده با زمین لرزه‌های قبلی در ایران سازگار است.

به گزارش ایسنا، در چند روز گذشته شایعه شده بود که زلزله ۴.۴ ریشتری در سمنان مرتبط با آزمایش هسته‌ای در ایران بوده است.

کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به "سی تی بی تی" در۲۰ شهریور ۱۳۷۵ مصادف با ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۶ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس اعضاء قرار گرفت.

این پیمان، کشور‌های عضو را از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل دولت عضو منع می‌کند. یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان استقرار سامانه‌های نظارت بین‌المللی از جمله ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مادون صوت است.

در حال حاضر٣٣٧ ایستگاه و مرکز جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی در ٨٩ کشور جهان مستقر هستند که به صورت دقیق معیار‌های مدنظر کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی در مناطق مختلف جهان را جمع‌آوری و به وین (مقر سی تی بی تی) ارسال می‌کنند تا به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

تاکنون ١٨٣ کشور کنوانسیون "سی تی بی تی" را به امضا رسانده‌اند و ١٦٤ کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانونگذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین