bato-adv
کد خبر: ۷۸۴۵۱۶

نماینده مجلس: انبار‌های ما پر از برنج است، اما می‌خواهند برنج وارد کنند

نماینده مجلس: انبار‌های ما پر از برنج است، اما می‌خواهند برنج وارد کنند
مهمترین رخداد امروز در صحن علنی مجلس اعلام توافق دولت و مجلس بر سر پرداخت مطالبات گندمکاران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز هم به ادامه اصلاح موادی از قانون شورا‌ها پرداختند. در جریان برگزاری صحن حواشی و اتفاقاتی هم رخ داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، مهمترین رخداد امروز در صحن علنی مجلس اعلام توافق دولت و مجلس بر سر پرداخت مطالبات گندمکاران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود.

قالیباف در جریان صحن علنی مجلس با اشاره به صحبت‌های روز گذشته در صحن علنی با حضور پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه بودجه و تاکید پورمحمدی بر اینکه بدون مجوز امکان برداشت از منابع مالی به منظور تسویه مطالبات گندمکاران و تامین مالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را ندارد، اعلام کرد که شب گذشته جلسه‌ای با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور داشته و برای پرداخت مابقی پول گندمکاران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به توافق رسیده‌اند.

قالیباف تاکید کرد: قرار شده که به‌زودی پول گندمکاران پرداخت شود و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم از این ماه اجرایی می‌شود.

اعتراض حمید رسایی به نحوه قرعه‌کشی‌ها در صحن علنی

گهگاهی پیش می‌آید که نماینده‌ای در جریان بررسی یکی از مواد و لوایح قصد اظهارنظر دارد یا برای تذکرات شفاهی ثبت‌نام می‌کند تا به موضوعی اشاره کند، اما قرعه به نام او نمی‌افتد. این موضوع جدای از قرعه‌کشی و شانس نمایندگان به نظر می‌آ‌ید وابسته به اختلالی در سیستم نرم‌افزاری مجلس است.

حمید رسایی امروز در جریان برگزاری صحن علنی خطاب به قالیباف رئیس مجلس گفت که نرم‌افزار‌ها احتمالاً مشکل دارد. برخی مواقع، چند بار پیش آمده که برای موضوعی من و یک نفر دیگر ثبت‌نام کرده‌ایم و نام نفر دوم بیرون می‌آید. خواهش می‌کنم بررسی کنید این سیستم حتماً ایرادی دارد، همکاران دیگر هم اگر چنین مشکلی دارند اعلام کنند تا مشخص شود. برخی نمایندگان از آغاز به کار مجلس تا به حال هیچگاه نوبت به آنها نیفتاده و در قرعه‌کشی اسم آنها بیرون نیامده است.

قالیباف در پاسخ به رسایی گفت: جلساتی در این باره برگزار شده و همکاران بخش فنی هم حضور داشته‌اند قرار شده که نرم‌افزار را تغییر دهیم. سیستم صحن علنی از کل مجلس جداست، چون نمی‌خواستم که به اینترنت وصل شود و در فرآیندی این شرایط اصلاح خواهد شد. وقتی اسم شما الان بیرون آمد و قبلاً بیرون نمی‌آمد یعنی مشکل از نرم‌افزار است. نمی‌خواهم بیشتر توضیح دهم.

بگومگوی عجیب درباره نحوه طرح پیشنهادات و تغییرات در جریان بررسی لوایح

جعفر قادری، نماینده شیراز، به نحوه طرح پیشنهادات و تغییرات در جریان بررسی لوایح و مواد در دست بررسی اعتراض کرد.

پیش از قادری، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه پیشنهادی داشت که عیناً شبیه به پیشنهاد قادری بود و به دلیل ایراد در جمله‌بندی پیش از پیشنهاد قادری قرار گرفته بود.

بعد از اینکه به سلیمی اجازه صحبت داده شد و مشخص شد که ایراد در جمله‌بندی باعث زودتر صحبت کردن او شده، قادری با حضور در روبه‌روی جایگاه هیات رئیسه نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

پس از طرح صحبت سلیمی، نوبت به قادری رسید و او خطاب به رئیس مجلس گفت که نمی‌شود برخی دوستان وقتی پیشنهادی شبیه همکار خود دارند با ایجاد ایراد نگارشی و یا اضافه کردن یک کلمه اشتباه موجب شوند که پیشنهاد آنها زودتر بیان شود.

قالیباف خطاب به قادری گفت: اجازه دهید بخش مدیریت و تشخیص این امور با من باشد و شما پیشنهاد خود را ارائه دهید

انبار‌های ما پر از برنج است، اما می‌خواهند برنج وارد کنند

ماجرای واردات برنج چند روزی است که از مباحث پر سروصدا در صحن علنی مجلس است. این روز‌ها زمان برداشت برنج در کشور است و واردات می‌تواند ضربه اساسی به کشاورزان وارد کند. اما گفته می‌شود که واردکنندگان در تلاش برای واردات هستند در حالی که کمبودی در کشور وجود ندارد.

رضا حاجی‌پور، نماینده آمل در تذکری خطاب به دولت و معاون اول رئیس‌جمهور درباره درخواست واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج در کشور نامه‌ای تنظیم کردند برای وزیر که برنج نداریم و قیمت بالا می‌رود، اجازه بدهید واردات انجام بدهیم. با برنجی که خودمان تولید کردیم می‌توانیم جواب‌گوی نیاز کشور باشیم. از آقای عارف می‌خواهم جلوی نامه را بگیرد.

تذکر نماینده مجلس در خصوص بی‌نظمی‌های اخیر در جلسات صحن

سید نجیب حسینی، نماینده کلاله و مینودشت در جریان بررسی اصلاح موادی از انتخابات شورا نسبت به بی‌نظمی‌های اخیر در جلسات صحن علنی تذکر داد.

حسینی خطاب به هیات رئیسه از آنها خواست که تدابیری را در نظر بگیرند تا بر اساس زمانی که مسئولان برای پاسخگویی درباره موضوعی به صحن علنی می‌آیند، نمایندگان خود را موظف بدانند تا اطراف آنها تجمع نکنند و نظم جلسه را به هم نریزنند.

به گفته نماینده کلاله عملکرد برخی نمایندگان خلاف شأن مجلس است.

ظریف اولین گزینه جدی اختلاف بین دولت و مجلس

پرونده ماجرای حضور محمدجواد ظریف، وزیر اسبق وزارت خارجه در دولت چهاردهم اگر چه برای بسیاری بسته شده، اما در مجلس و برای اعضای جبهه پایداری هنوز باز است. تقریبا روزی نیست که در جریان برگزاری صحن علنی تذکری درباره ظریف از طرف اعضای جبهه پایداری یا نمایندگان نزدیک به آنها مطرح نشود. منتقدان حضور ظریف در دولت را به دلیل تابعیت دوم پسر او خلاف قانون می‌دانند. از طرفی گفته می‌شود که دولت لایحه‌ای دوفوریتی برای حل این مشکل به مجلس ارسال کرده است. از آنجا که جبهه پایداری و تندرو‌ها در مجلس همواره اقلیتی پر سروصدا بوده‌اند به نظر می‌آید ماجرای ظریف اولین تقابل جدی این گروه با دولت در مجلس خواهد بود.

مقایسه مشایی و ظریف در صحن علنی مجلس

کار امروز تا جایی بالا گرفت که رحماندوست نماینده تهران این اقدام دولت و اصرار بر حضور ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور را مشایی‌سازی خواند.

تهدید پزشکیان به ارجاع پرونده ظریف به قوه قضاییه

همچنین حمیدرسایی، نماینده تهران در تذکری خطاب به دولت چهاردهم گفت: رئیس‌جمهور برخلاف نص صریح قانون، آقای ظریف را که فرزندشان تابعیت آمریکا دارد، به عنوان معاون انتخاب کردند. آقای ظریف با تذکرات نمایندگان استعفا داده، اما به خاطر فشارها، مجدد به کار خود بازگشت.

او ادامه داد: از رئیس‌جمهور درخواست شد که به قانون تن دهد، اما ایشان به خاطر یک نفر، یک قید از لایحه را حذف کرده و مجدد به مجلس ارجاع داد. ۴۰ نماینده از کمیسیون امنیت ملی درخواست رسیدگی کردند که مهلت ۱۰ روزه روز شنبه هفته آینده پایان می‌یابد بنابراین اگر صحن تخلف را محرز بداند، پرونده به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.

این نماینده مجلس خطاب به مسعود پزشکیان گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهم قانون را اجرا کند. ما در مجلس نمی‌خواهیم که رابطه با دولت بدین شکل شود.

میزان تعیین شده برای افزایش حقوق و مزایا در لایحه بودجه سال آینده خلاف برنامه هفتم است

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در صحن علنی مجلس با اشاره به میزان و نحوه افزایش حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آن را خلاف قانون برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.

او تاکید کرد: جدولی که برای افزایش حقوق و مزایا، سازمان برنامه‌وبودجه داده است خلاف برنامه هفتم توسعه است چرا که این مورد در برنامه هفتم به شکل دیگری است. نحوه افزایش پلکانی در خصوص حقوق و مزایا خلاف برنامه هفتم توسعه است.

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین