bato-adv
کد خبر: ۷۸۴۵۴۲

چرا بایدن ۵۰ روز با نتانیاهو تماس نگرفت؟

چرا بایدن ۵۰ روز با نتانیاهو تماس نگرفت؟
رسانه‌های غربی اعلام کردند که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است بالاخره با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد و با او درباره ایران گفتگو کند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

به دنبال انتقادات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از قطع تماس تلفنی بایدن با او در ماه‌های اخیر، پایگاه‌های خبری غربی اعلام کردند بایدن و نتانیاهو قرار است برای اولین بار در ۲ ماه گذشته با یکدیگر تلفنی گفتگو کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، اسرائیل در جریان رجزخوانی‌ها و تهدیدات مکرر خود علیه ایران و جنگ با لبنان، نگران کاهش حمایت‌های آمریکا در ادامه این جنگ است. ایران ۱۰ مهرماه با ۱۸۰ فروند موشک بالستیک و هایپرسونیک به اسرائیل حمله کرد و بنا به گزارش رسانه‌های غربی تنها در حمله به پایگاه نواتیم این رژیم، بیش از ۳۰ فروند از این موشک‌ها از پدافند اسرائیل عبور کردند و به محدود این پایگاه اصابت کردند. تصاویر ماهواره‌ای این اصابت‌ها را تایید می‌کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه شب در اتفاقی غیرمنتظره از سفر یوآو گالانت وزیر دفاع این رژیم به ایالات متحده جلوگیری کرد. بنا به اعلام پایگاه‌های خبری رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در جریان این مخالفت گفته تا زمانی که با بایدن صحبت نکند و کابینه‌اش پاسخ به حمله موشکی ایران را تاییدنکند، سفر را متوقف خواهد کرد.

مقامات ارشد ایالات متحده اخیرا انتقاد‌های فزاینده‌ای از رویکرد اسرائیل در مورد حمله احتمالی به ایران ابراز کرده‌اند. سفر برنامه‌ریزی شده گالانت به واشنگتن با هدف رسیدگی به این بی‌اعتمادی فزاینده در داخل دولت ایالات متحده بود، اما به تعویق افتادن آن احتمالا روابط ۲ طرف را تیره‌تر خواهد کرد.

در بخش‌های دیگری از گزارش هاآرتص درباره اختلافات میان دولت آمریکا و اسرائیل آمده است:

سفر به علت مخالفت ایالات متحده با حمله اسرائیل به صنعت نفت ایران به تعویق افتاده است.

نتانیاهو اصرار دارد که کابینه امنیتی طرح اقدام نظامی برنامه‌ریزی‌شده علیه ایران را قبل از خروج گالانت تایید کند.

بر اساس گزارش‌های آکسیوس و ان‌بی‌سی نیوز، مقامات آمریکایی به عدم اعتماد آمریکا به اظهارات و تعهدات اسرائیل در مورد دامنه و ماهیت حمله برنامه‌ریزی‌شده به ایران اشاره کرده‌اند.

موضع ایالات متحده در مورد حمله احتمالی اسرائیل به ایران، از هفته گذشته، بر اطمینان از اینکه هر اقدامی به‌جای صنعت نفت یا برنامه هسته‌ای، اهداف نظامی یا دولتی در ایران را انجام شود، متمرکز بوده است. دولت‌های اروپایی نیز این پیام را تکرار کرده‌اند.

واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی به‌ویژه نگران این هستند که حمله به زیرساخت‌های نفتی ایران منجر به افزایش قیمت‌های جهانی نفت شود، به‌ویژه اگر ایران با هدف قرار دادن میادین نفتی عربستان سعودی واکنش نشان دهد، همانطور که در سال ۲۰۱۹ با موفقیت انجام داد (ادعای رسانه اسرائیلی درباره حمله ایران به میدان نفتی عربستان سعودی بدون سند و مدرک مطرح می‌شود).

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر هفته جاری به قطر که با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد، نسبت به چنین سناریویی ابراز نگرانی کرد.

چنین تشدید تنشی می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تأثیر بگذارد، زیرا افزایش قیمت نفت احتمالا اقتصاد روسیه را تقویت می‌کند؛ آن هم در زمانی که غرب در تلاش است تا موقعیت اوکراین در جنگ علیه ولادیمیر پوتین را تقویت کند.

جو بایدن علنا به اسرائیل توصیه کرده است که صنعت نفت ایران را هدف قرار ندهد.

اورشلیم‌پست اسرائیل نیز در گزارشی به نقل از برخی منابع در همین ارتباط نوشت:

منابع اشاره کردند که نتانیاهو احتمالا این پرواز را لغو کرده است تا گالانت را از هر گونه توافقی برای تحکیم استراتژی مشترک آمریکا و اسرائیل در مورد ایران بازدارد.

تایمز اسرائیل هم درباره اختلافات درون کابینه نتانیاهو نوشت: سال گذشته هم نتانیاهو ۲بار از سفر گالانت به واشنگتن جلوگیری کرد، زیرا او خودش دعوتنامه‌ای دریافت نکرده بود.

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین