جتهای غربی دیگر مانند Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale و Saab JAS ۳۹ Gripen به ترتیب دارای عمر طراحی ۶،۰۰۰، ۷،۰۰۰ و ۸،۰۰۰ ساعت هستند. انتظار میرود که جتهای جنگنده سالانه حدود ۲۰۰ ساعت (حدود ۴ ساعت در هفته) پرواز کنند، بنابراین ۸۰۰۰ ساعت پرواز به معنای حدود ۴۰ سال عمر است.
اگرچه احتمالاً واقعیت دارد که جتهای جنگنده آمریکایی مانند F-۳۵ و F-۱۵EX بسیار گرانتر از همتایان روسی خود هستند، نسخههای آمریکایی ساعات پروازی بسیار بیشتری نیز دارند (و همچنین قابلیتهای پیشرفته دیگری که در جتهای روسی دیده نمیشود).
به گزارش روزیاتو، ساعتهای کوتاهتر پرواز جتهای جنگنده قدیمیتر شوروی و روسیه تا حدی همان دلیلی است که به ادعای دیفنس نیوز باعث شده تا ناوگان جتهای جنگنده نیروی هوایی روسیه از آغاز تهاجم این کشور به اوکراین حدود ۲۵ درصد کوچکتر شده است (بیشتر به دلیل فرسودگی).
F-۳۵ با عمر عملیاتی ۸،۰۰۰ ساعت پرواز طراحی شد (همانند F-۲۲ Raptor Raptor). با این حال، آزمایشهای شبیهسازیشده برای F-۳۵A نشان میدهد که طول عمر واقعی آن احتمالاً بسیار بالاتر است – شبیه سازیها نشان میدهد که این جنگندههای ۲۴،۰۰۰ سساعت استفاده عملیاتی دارد. بدنه هواپیما برای ۱۶،۰۰۰ ساعت پرواز (۲ برابر طول عمر خود) شبیه سازی شد، اما این بدنهها قبل از ۲۴،۰۰۰ ساعت (یا ۳ برابر طول عمر) هیچ نشانهای از فرسودگی را نشان ندادند.
طبق گزارش ها، جنگنده جدید و ظاهراً نسل پنجمی Su-۵۷ جدید تا ۸،۵۰۰ ساعت طول عمر دارد (منابع دیگر میگویند ۷،۰۰۰ ساعت). اتفاقاً، روسیه ظاهراً به اولین کشوری تبدیل شد که یک جنگنده نسل پنجم را در نبرد از دست میدهد، بعد از اینکه پهپادهای اوکراینی به یکی از این جنگندهها در روی زمین آسیب رساندند یا آن را منهدم کردند.
در حالی که روسیه ممکن است مجبور شود جتهای روسی/شوروی را از خط مقدم نبرد در اوکراین بیرون بکشد، زیرا ساعات مجاز پرواز با آنها به سرعت در حال به پایان رسیدن است، F-۱۶های طراحی شده توسط ایالات متحده (اما تولید محلی در اروپا) با ساعات پروازی باقیمانده زیادی به اوکراین اهدا میشوند. F-۱۶های اورجینال برای ۸،۰۰۰ ساعت عملیاتی طراحی شده بودند. به ادعای لاکهید مارتین، آخرین نسخه F-۱۶ (نسخه Block ۷۰/۷۲) عمر طراحی ۱۲،۰۰۰ ساعتی دارد.
در حالی که F-۱۶ Block ۷۰/۷۲ جدید با ۱۲،۰۰۰ ساعت پرواز عرضه میشود، لاکهید اعلام کرده است که میتواند طول عمر جنگندههای قدیمی نسخه F-۱۶C/D Block ۴۰/۵۲ را از ۸،۰۰۰ به ۱۲،۰۰۰ ساعت افزایش دهد.
استفاده مورد انتظار از ۸،۰۰۰ ساعت پرواز:
سالانه: ۲۰۰ ساعت
هفتگی: ۴ ساعت
سن: ۴۰ سال (زمان صلح)
“Block ۷۰/۷۲ دارای عمر ساختاری توسعه یافته پیشگامانه تا ۱۲،۰۰۰ ساعت است – بیش از ۵۰ درصد بیشتر از هواپیماهای F-۱۶ تولید قبلی. این به معنای یک جت بسیار قابل اعتماد و قابل تعمیر و نگهداری ساده با حداقل ۴۰ سال عمر مفید برای اکثر نیروهای هوایی، بدون هیچ گونه تعمیرات سازهای طولانی مدت در تمام طول عمر است.» – لاکهید مارتین
MiG-۲۹ Fulcrum همتای F-۱۶ در دوران جنگ سرد بود. اما در حالی که F-۱۶ در حال خدمت است، MiG-۲۹ها در حال رسیدن به پایان خدمت خود هستند. آنها فقط با عمر مفید ۲،۵۰۰ ساعت (حدود ۲۰ سال) طراحی شدند. ارتقاء در اواسط حیات میتواند تا ۵۰ درصد ساعات پروازی را افزایش دهد. نسخه مخصوص نیروی دریایی به نام MiG-۲۹K دارای عمر مفید ۶،۰۰۰ ساعت است. Jetify مدعی است که طول عمر MiG-۲۹ Fulcrum را میتوان تا ۴،۰۰۰ ساعت پرواز افزایش داد.
مدلهای اولیه F-۱۵C/D در ابتدا برای طول عمر ۴،۰۰۰ ساعته طراحی شده بودند، اما این زمان به ۸،۰۰۰ یا ۹،۰۰۰ ساعت افزایش یافت. جدیدترین نوع F-۱۵ به نام F-۱۵EX Strike Eagle II است که دارای ۲۰،۰۰۰ ساعت عمر مفید است.
جنگندههای روسی ساعات پروازی بسیار کمتری دارند. Su-۳۰MKI و Su-۳۵S هر دو دارای ۶،۰۰۰ ساعت پرواز هستند، در حالی که Su-۳۴ Fullback نیز احتمالاً در این محدوده قرار دارد.
در حالی که هواپیماهای قدیمی روسی در حال به پایان رساندن ساعات پروازی خود هستند، این کشور باید به ناوگان محدود Su-۳۴/۳۰/۳۵ خود متکی باشد. اما این نه تنها فشار بیشتری بر ساعت پرواز این جنگندهها وارد میکند، بلکه احتمال سرنگونی آنها را نیز افزایش میدهد (تلفات به ویژه در این هواپیماهای جدیدتر زیاد است). اگر چه تولید همچنان ادامه دارد، اما تحویلهای جدید کم است، حدود ۶ تا ۱۰ فروند برای Su-۳۴ در سال. هواپیماهای قدیمی شوروی که هنوز در نیروی هوایی روسیه در خدمت هستند، معمولاً ساعات پرواز کمتری دارند.
به ادعای Key Military، جنگنده-بمب افکن Su-۲۴ Fencer (یک نسخه بال شیب دار معاصر با F-۱۱۱ Aardvark بازنشسته با عمر توسعه یافته حداقل ۶،۰۰۰ ساعت) در ابتدا به ۲،۲۰۰ ساعت پرواز و ۲۵ سال خدمت محدود شده بود. با این حال، Su-۲۴M/MR روسیه این مدت را به ۳،۰۰۰ ساعت پرواز افزایش داد (ساعات پرواز آن ممکن است کمی بیشتر نیز قابل افزایش باشد).
جنگنده F/A-۱۸C/D Hornet دارای طول عمر اورجینال ۸،۰۰۰ ساعتی بود، اما میتوان این عدد را تا ۱۰،۰۰۰ ساعت افزایش داد، در حالی که Super Hornet با ۶،۰۰۰ ساعت عرضه شد، اما این عدد به ۷،۵۰۰ ساعت ارتقا یافت.
سایر جتهای جنگنده (ساعات پرواز تقریبی):
خانواده F/A-۱۸: بین ۶،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ ساعت
یوروفایتر تایفون: ۶،۰۰۰ ساعت
داسو رافال: ۷،۰۰۰ ساعت
ساب گریپن: ۸،۰۰۰ ساعت
جتهای غربی دیگر مانند Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale و Saab JAS ۳۹ Gripen به ترتیب دارای عمر طراحی ۶،۰۰۰، ۷،۰۰۰ و ۸،۰۰۰ ساعت هستند. انتظار میرود که جتهای جنگنده سالانه حدود ۲۰۰ ساعت (حدود ۴ ساعت در هفته) پرواز کنند، بنابراین ۸۰۰۰ ساعت پرواز به معنای حدود ۴۰ سال عمر است. شرایط زمان جنگ معمولاً استفاده از ساعات پرواز را به شدت سرعت میبخشد و به طور قابل توجهی تاریخ بازنشستگی را جلو میاندازد.