bato-adv

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز
قشم، جزیره‌ای فراتر از شن و ماسه. رازهایی در دل صخره‌ها و آب‌های نیلگون خلیج فارس نهفته است که پاییز، بهترین فصل برای کشف آن‌هاست. همراه ما باشید تا به اعماق تاریخ و طبیعت این جزیره شگفت‌انگیز سفر کنیم.

قشم دقیقا مثل سرزمین عجایب است و حالا وقت سفر به این جزیره دیدنی رسیده؛ اما کدام یک از جا‌های دیدنی قشم را نباید از دست بدهیم؟

به گزارش راهنماتو، ماهیت جزیره این طور است که احساس می‌کنیم از جهانی که در آن تا کنون می‌زیستیم دور شدیم. دور از شلوغی و هیاهو و دور از تمام مشکلاتی که ما را احاطه کرده‌اند. ما در ایران جزیره‌های انگشت‌شماری داریم. از طرفی موقعیت مهم‌ترین و زیباترین جزیره‌های ایران از نظر جغرافیایی به شکلی است که نمی‌توان در تابستان به آن سفر کرد پس می‌ماند پاییز و زمستان. حالا شاید آن آرامشی را که در نظر داشتیم در ساحل‌های پررفت‌وآمد قشم پیدا نکنیم، اما در گوشه و کنار این جزیره مرموز جا‌های دیدنی‌ای وجود دارد که نه تنها ما را به فکر برده و روحیه‌مان را عوض می‌کند بلکه عجایبی از سرزمین ایران را به چشم‌هایمان پیشکش می‌کند که بسیار دیدنی است. در این مطلب جا‌های دیدنی قشم را معرفی می‌کنیم که باید در پاییز آنها را کشف کرد.

۱. قبرستان‌های قدیمی قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

شاید به این فکر کنید که چرا باید بلیط تهیه کنید، هزینه هتل بپردازید، از تایم زندگی‌تان بزنید به قشم بروید و بعد راهی قبرستان شوید! اما، قبرستان داریم تا قبرستان. در قبرستان‌های قشم چیزی وجود دارد که ما را به دوران قدیم می‌برد و حس و حالی تازه در ما به وجود می‌آورد. به عنوان مثال قبرستان گور فرنگی که برخی انگلیسیان مثل ویلیام بافین دریانورد و کاشف معروف در آن مدفون شده و سنگ قبر‌هایی بسیار عجیب و کهنه دارند. یا مثلا قبرستان کولغا که رد زمان دقیقا بر روی قبر‌ها و برج و معبدهایش مانده و دیدنش بسیار عجیب است. قبرستان روستای تم سنیتی هم دقیقا چنین حال و هوایی دارد و باستان شناسان بر این عقیده هستند که قبر‌های موجود در آن قدمتی به اندازه ۹۰۰ سال دارند؛ بنابراین اگر فرصت کردید در کنار جا‌های معروف و دیدنی قشم بهتر است سیری این قبرستان‌های تاریخی هم بزنید.

۲. بام قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

بام قشم، این نگین درخشان جزیره، تنها یک چشم‌انداز زیبا نیست. در پس ظاهر آرام و بی‌جانش، راز‌هایی نهفته است که قرن‌هاست بشر را به خود مشغول کرده است. این مکان باستانی، با قدمتی بیش از ۱۵۰ هزار سال، شاهد تحولات عظیمی در زمین و زندگی انسان بوده است. کشف ابزار‌های سنگی و بقایای سکونتگاه‌های قدیمی، حکایت از حضور انسان‌های اولیه در این منطقه دارد. آیا این انسان‌ها چه کسانی بودند و چرا این مکان را برای زندگی انتخاب کردند؟ این پرسش‌ها همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند و ذهن باستان‌شناسان را به خود مشغول کرده است.

علاوه بر راز‌های تاریخی، بام قشم از نظر زمین‌شناسی نیز پدیده‌های شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است. صخره‌های مرتفع و ستون‌های سنگی که در اثر فرسایش باد و باران شکل گرفته‌اند، گویی صفحه‌هایی از یک کتاب بزرگ هستند که داستان پیدایش زمین را روایت می‌کنند. این پدیده‌های طبیعی، نه تنها زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند، بلکه اطلاعات ارزشمندی را در مورد تاریخ زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. آیا این صخره‌ها راز‌هایی از تغییرات آب و هوایی و زمین‌شناسی گذشته را در خود پنهان کرده‌اند؟ این پرسشی است که دانشمندان در تلاش برای یافتن پاسخ آن هستند.

آدرس بام قشم 

برای رفتن به بام قشم باید به استان هرمزگان، جزیره قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای سلخ بروید.

۳. گنبد نمکی و غار نمکدان قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

غار نمکی قشم، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی ایران و جهان است که در دل گنبد نمکی این جزیره قرار دارد. این غار که به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود، با دهانه‌ای ۲۰ متری و دالان‌های پیچ در پیچ، دنیایی شگفت‌انگیز را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گشاید. کریستال‌های نمکی درخشانی که دیواره‌های غار را پوشانده‌اند، منظره‌ای رویایی خلق کرده‌اند و به این مکان جلوه‌ای خاص بخشیده‌اند. علاوه بر زیبایی بصری، این کریستال‌ها به دلیل دارا بودن املاح معدنی فراوان، خواص درمانی بسیاری دارند و می‌توانند برای سلامتی مفید باشند.

ورود به غار نمکی قشم، یک تجربه فراموش‌نشدنی است. بازدیدکنندگان می‌توانند در دالان‌های اولیه غار قدم بزنند و از تماشای استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های نمکی لذت ببرند. اما برای کاوش در دالان‌های عمیق‌تر، نیاز به تجهیزات خاص و مهارت‌های غارنوردی است. این غار با پیچ و خم‌های زیاد و فضا‌های تنگ و تاریک، چالشی هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به ماجراجویی فراهم می‌کند.

آدرس گنبد نمکی و غار نمکدان قشم 

برای رفتن به گنبد نمکی و غار نمکدان قشم باید به استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم بروید. 

ساعت بازدید از گنبد و غار نمکی قشم 

برای بازدید از گنبد نمکی و غار نمکدان قشم همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ شب می‌توانید به آن مراجعه کنید. 

۴. تنگه چاهکوه قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

در اعماق جزیره قشم، جایی که سکوت حاکم است و طبیعت بکر در زیباترین شکل خود رخ‌نمایی می‌کند، تنگه چاهکوه همچون رازی پنهان، منتظر کشف است. این تنگه باریک و پیچ در پیچ، با دیواره‌های صخره‌ای که بر اثر فرسایش باد و باران به شکل‌های عجیب و غریب درآمده‌اند، فضایی مرموز و اسرارآمیز دارد. در دل این تنگه، گویی زمانی مردمانی زندگی می‌کرده‌اند که با حفر چاه‌هایی در دل سنگ، به دنبال یافتن آب بودند. آیا این چاه‌ها رازی از یک تمدن گمشده را در خود نهفته دارند؟

با قدم زدن در این تنگه، احساس می‌کنید که به دنیایی دیگر قدم گذاشته‌اید. دیواره‌های صخره‌ای که گویی از دل زمین بیرون آمده‌اند، با نقش و نگار‌های عجیب و غریب خود، ذهن هر بیننده‌ای را به چالش می‌کشند. آیا این نقش و نگارها، پیام‌هایی رمزآلود از طبیعت هستند؟ یا شاید هم اثر انگشت‌هایی از موجودات ناشناخته‌ای باشند که زمانی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند؟ هر چه که باشد، تنگه چاهکوه همچنان راز‌های بسیاری را در دل خود پنهان کرده است که منتظرند تا توسط کاوشگران و ماجراجویان کشف شوند.

آدرس تنگه چاهکوه قشم 

برای رفتن به تنگه چاهکوه قشم باید به استان هرمزگان، قشم، روستای چاهوی شرقی بروید.

ساعت بازدید از تنگه چاهکوه قشم 

ساعت بازدید از تنگه چاهکوه قشم همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷است.

۵. ساحل نقره‌ای قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

ساحل نقره‌ای قشم، نگینی درخشان در خلیج فارس، با شن‌های سیاه و نقره‌ای درخشان خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این ساحل زیبا که در جزیره هنگام قرار دارد، در هنگام مد، با انعکاس نور خورشید بر روی شن‌های معدنی، به یک فرش ستاره‌ای تبدیل می‌شود که نور آبی فیتوپلانگتون‌ها، بر زیبایی آن می‌افزاید. این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز، ساحل نقره‌ای را به یکی از منحصر به فردترین سواحل جهان تبدیل کرده است و هر گردشگری را به خود دعوت می‌کند تا از این شاهکار طبیعت دیدن کند.

آدرس ساحل نقره‌ای قشم 

برای رفتن به ساحل نقره‌ای قشم باید به استان هرمزگان، قشم، شمال غربی جزیره هنگام بروید.

۶. دره تندیس‌ها قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

در اعماق جزیره قشم، جایی که طبیعت با تمام قدرت خود هنرنمایی می‌کند، دره‌ای نهفته است که راز‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. دره تندیس‌ها، با تندیس‌هایی که گویی از دل سنگ تراشیده شده‌اند، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این تندیس‌ها، آثاری از هنرمند بزرگ طبیعت هستند که با قلم موی باد و باران، بر روی بوم سنگی این دره نقاشی کرده‌اند. آیا این تندیس‌ها، پیام‌هایی رمزآلود از گذشته‌های دور هستند؟ یا شاید هم اثر انگشت‌هایی از تمدن‌های گمشده‌ای باشند که زمانی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند؟ با قدم زدن در این دره، گویی به دنیایی اسرارآمیز قدم می‌گذارید که در آن هر سنگ و هر صخره‌ای، داستانی برای گفتن دارد.

در جنوب شرقی این دره شگفت‌انگیز، جنگل حرا با درختان سر به فلک کشیده خود، به استقبال بازدیدکنندگان می‌آید. این دو جاذبه طبیعی، مکمل یکدیگرند و سفری رویایی را برای گردشگران رقم می‌زنند. جنگل حرا، با راز‌های پنهان خود، و دره تندیس‌ها با تندیس‌های مرموزش، هر دو به یک اندازه جذاب و دیدنی هستند. آیا این دو پدیده طبیعی، به هم مرتبط هستند؟ آیا راز‌های این دو مکان، به هم پیوند خورده‌اند؟ این پرسش‌ها، همچنان ذهن کنجکاو انسان را به خود مشغول کرده است.

آدرس دره تندیس‌ها قشم 

برای رفتن به دره تندیس‌ها یا دره مجسمه باید به ستان هرمزگان، قشم، جنوب شرق جزیره قشم بروید. 

ساعت بازدید از دره تندیس‌ها قشم 

بازدید از دره تندیس‌های قشم به صورت شبانه روز امکان پذیر است.

۷. جزایر ناز قشم 

جاهای دیدنی قشم؛ جذابیت‌های پنهان قشم را در پاییز کشف کنید

جزایر ناز، نگین درخشان جنوب شرقی جزیره قشم، با پدیده جزر و مدی شگفت‌انگیز خود، گردشگران را به سوی خود می‌خواند. این دو جزیره کوچک که در هنگام مد از هم جدا شده و در هنگام جزر به هم می‌پیوندند، یکی از عجایب هفتگانه قشم محسوب می‌شوند. پیاده‌روی بر روی مسیر شنی که در هنگام جزر بین دو جزیره ایجاد می‌شود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. علاوه بر این، تماشای طلوع و غروب خورشید بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس، انجام فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، شترسواری یا اسب‌سواری و عکاسی از مناظر بکر ساحلی، از دیگر جذابیت‌های این جزایر زیبا هستند. برای لذت بردن کامل از این تجربه، بهتر است قبل از سفر، زمان دقیق جزر و مد را بررسی کنید.

آدرس جزایر ناز قشم 

برای رفتن به جزایر ناز قشم باید به استان هرمزگان، قشم، جنوب شرق جزیره قشم بروید. 

۸. غار خربس قشم 

در دل کوه‌های خربس، رازی نهفته است که قرن‌هاست ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. غار‌های خربس با معماری صخره‌ای شگفت‌انگیز خود، گویی پنجره‌ای رو به گذشته هستند. این غار‌ها که قدمتشان به دوران ماد‌ها می‌رسد، با معماری پیچیده و حفره‌های عمیق، حکایت از راز‌هایی دارند که هنوز برای بشر ناشناخته مانده است. آیا این غارها، معابد باستانی بودند که در آنها آیین‌های مقدسی برگزار می‌شد؟ یا شاید هم پناهگاه‌هایی امن برای مردمانی بودند که در جستجوی آرامش و امنیت بودند؟ هر چه که باشد، غار‌های خربس همچنان با سکوت خود، اسرار بسیاری را در دل خود پنهان کرده‌اند.

آدرس غار خربس قشم 

برای رفتن به غار خربس باید به استان هرمزگان، ۱۲ کیلومتری جاده جنوبی قشم بروید. 

ساعت بازدید از غار خربس قشم 

ساعت بازدید از غار خربس شم همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۰ شب است. 

۹. جنگل حرا قشم 

جنگل‌های حرا، با درختان شگفت‌انگیزی که آب شور را به شیرین تبدیل می‌کنند، یکی از عجایب طبیعی جهان هستند. جنگل حرا قشم، بزرگ‌ترین جنگل حرای ایران، با وسعتی بیش از ۸۲۰۰۰ هکتار، میزبان گونه‌های متنوعی از پرندگان، ماهی‌ها و دیگر آبزیان است. این جنگل که در فهرست مناطق حفاظت شده قرار دارد، با اکوسیستم منحصر به فرد خود، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری طبیعی در ایران محسوب می‌شود. ریشه‌های هوایی درختان حرا که از آب بیرون آمده‌اند، منظره‌ای بدیع و رویایی را خلق کرده‌اند و این جنگل را به یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر جزیره قشم تبدیل کرده‌اند. 

تماشای طلوع و غروب خورشید در میان درختان حرا، قایق‌سواری در میان آبراهه‌های جنگل و مشاهده پرندگان دریایی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. جنگل حرا قشم، با زیبایی‌های طبیعی و تنوع زیستی بی‌نظیر خود، گنجینه‌ای ارزشمند برای ایران است که باید آن را حفظ و نگهداری کرد.

آدرس جنگل حرا قشم 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز

برای رفتن به جنگل حرا قشم باید به استان هرمزگان، جزیره قشم، مابین جزیره قشم و بندر خمیر بروید. 

ساعت بازدید از جنگل حرا 

جنگل حرا به صورت شبانه روزی منتظر گردشگران از سراسر دنیاست.

۱۰. دره ستارگان قشم 

دره ستارگان قشم، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی ایران است که با شکل و شمایل عجیب و غریب خود، ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند. بر اساس افسانه‌های محلی، این دره در اثر برخورد یک ستاره به زمین شکل گرفته است و به همین دلیل، به آن دره ستارگان می‌گویند. اما واقعیت این است که این شاهکار طبیعت، حاصل میلیون‌ها سال فرسایش خاک و سنگ به وسیله باد و باران است. با این حال، افسانه‌ها و باور‌های محلی درباره این دره، بر جذابیت آن افزوده و فضایی مرموز و اسرارآمیز به آن بخشیده‌اند.

دیواره‌های بلند و ستون‌های سنگی این دره، با اشکال عجیب و غریب خود، تصاویری شبیه به موجودات فضایی یا حیوانات افسانه‌ای را در ذهن تداعی می‌کنند. سکوت حاکم بر این مکان و سایه‌های بازیگوش نور خورشید بر روی دیواره‌های سنگی، بر جذابیت و رمزآلود بودن این دره افزوده است. بازدید از دره ستارگان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری است که به دنبال کشف اسرار طبیعت است.

آدرس دره ستارگان قشم 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز

برای رفتن به دره ستگان قشم باید به استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف بروید. 

ساعت بازدید از دره ستارگان قشم 

ساعت بازدید از دره ستارگان قشم همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷ است. 

۱۱. چاه‌های تلا 

چاه‌های تلا یا طلا در قشم، شاهکار معماری ایرانی و گواهی بر نبوغ نیاکان ما در مدیریت منابع آبی است. این سازه‌های تاریخی با قدمتی حدود چهارصد سال، روزگاری منبع اصلی تأمین آب شیرین برای اهالی روستا بودند. این چاه‌ها که با معماری منحصربه‌فرد خود، آب باران را جمع‌آوری و ذخیره می‌کردند، نمادی از دانش و خلاقیت ایرانیان در بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی هستند. امروزه اگرچه کاربری اصلی خود را از دست داده‌اند، اما همچنان به عنوان جاذبه‌ای تاریخی و معماری، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند و یادآور تمدنی کهن و پویا هستند.

آدرس چاه‌های تلا 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز

برای رفتن به چاه‌های تلا باید به استان هرمزگان، قشم، روستای لافت، حد فاصل مسجد جامع و قلعه نادری بروید.

۱۲. روستای برکه خلف 

جاهای دیدنی و جذابیت‌های پنهان قشم در پاییز

روستای برکه خلف، نگینی درخشان در دل جزیره قشم، با طبیعت بکر و چشم‌انداز‌های بی‌نظیر خود، هر گردشگری را به وجد می‌آورد. این روستا که در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز جزیره قرار دارد، با برکه‌ای زیبا و طبیعتی سرسبز، فضایی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم کرده است. اما آنچه این روستا را از سایر روستا‌های جزیره متمایز می‌کند، پاکیزگی مثال‌زدنی آن است. اهالی خونگرم و طبیعت‌دوست برکه خلف، با دیدی عمیق به محیط زیست، روستا را به عنوان خانه مشترک خود می‌دانند و با تمام وجود از آن مراقبت می‌کنند. همین امر باعث شده است تا برکه خلف به عنوان پاکیزه‌ترین روستای ایران شناخته شود. در مجاورت این روستای زیبا، دره ستارگان با پدیده‌های زمین‌شناسی شگفت‌انگیز خود قرار دارد که بازدید از آن را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

آدرس روستای برکه خلف 

برای رفتن به روستای برکه خلف باید به استان هرمزگان، جزیره قشم، شهر سوزا، روستای برکه خلف بروید.

۱۳. روستای لافت قشم 

روستای لافت قشم، نگینی درخشان در جنوب ایران، با قدمتی چند هزارساله، حکایت از تاریخ کهن این منطقه دارد. این روستای بندری با معماری سنتی و بادگیر‌های بلندش، فضایی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم کرده است. کوچه‌های تنگ و باریک، خانه‌های گلی و حصیری، و ساحل ماسه‌ای زیبا، از جمله جاذبه‌های این روستای تاریخی هستند. یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های روستای لافت، قلعه نادری است که پیش از اسلام یا در دوره پرتغالی‌ها احداث شده است. بعلاوه تماشای طلوع و غروب خورشید بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس، پیاده‌روی در کنار ساحل و گشت و گذار در کوچه‌های قدیمی، از جمله فعالیت‌هایی است که در لافت می‌توانید تجربه کنید. لافت، با طبیعت بکر و مردمانی خونگرم، مقصدی ایده‌آل برای فرار از شلوغی شهر‌ها و تجربه آرامش و سکوت است.

آدرس روستای لافت قشم 

برای رفتن به روستای لافت قشم باید به استان هرمزگان، قشم، ۲۲ کیلومتری شمال غربی جزیره قشم بروید.

۱۴. روستای کاسه سلخ قشم 

کاسه سلخ، نامی که به محض شنیدن آن تصاویری از یک کاسه بزرگ و خالی در ذهن تداعی می‌شود، در واقع نام روستایی است در جزیره قشم. روستایی که با سکوت و آرامش خود، گویی رازی بزرگ را در دل خود نهفته است.

کاسه سلخ، روستایی در دل جزیره قشم، با سکوت و رمزآلودی خود، گردشگران را به سفری ماجراجویانه فرامی‌خواند. این روستا با جمعیت اندک و طبیعتی بکر، گویی رازی پنهان در دل کویر قشم است. کوه‌های بلند و صخره‌ای که همچون نگهبانانی بر روستا احاطه شده‌اند، به این مکان هاله‌ای از اسرارآمیز بودن بخشیده‌اند. چشمه‌ای با آب گوگردی که از دل زمین می‌جوشد، گویی رمزی از طبیعت است که هنوز برای بشر ناشناخته مانده است. آیا این چشمه، شفابخش است یا رازی تاریک را در خود نهفته دارد؟

روستاییان کاسه سلخ، با آداب و رسوم خاص خود، به زندگی در این محیط سخت عادت کرده‌اند. آنها به دریا و کوهستان احترام می‌گذارند و اعتقاد دارند که نیرو‌های ماورایی بر زندگی آنها حاکم است. برخی معتقدند که این روستا در گذشته محل زندگی اقوامی بوده که به علوم غریبه و رموز طبیعت آشنایی داشته‌اند. شاید به همین دلیل است که این روستا همچنان با وجود گذشت سال‌ها، جذابیت و رمزآلودی خود را حفظ کرده است.

آدرس روستای کاسه سلخ قشم 

برای رفتن به روستای کاسه سلخ در جزیره قشم، به سمت جاده شهرک گورزین حرکت کنید و از جاده شهرک گورزین به سمت روستای طبل ادامه دهید. پس از عبور از روستای طبل، می‌توانید روستای کاسه سلخ را مشاهده کنید.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین