bato-adv

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟
P ۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

از آغاز صده ۱۴۰۰، بازار خودروی ایران بازگشت مدل‌های سال خورده در هیبتی جدید و گاهی با پیشرانه‌های اندکی بهبود یافته را شاهد است. به بهانه رونمایی و معرفی مشخصات ماشین P ۹۰ توسط پارس خودرو، امروز نگاهی به نسخه ایرانیزه لوگان خواهیم داشت.

به گزارش پرشین خودرو، قانون پایستگی اتومبیل در ایران به قوت پابرجاست. هیچ خودرویی از دور کنار نمی‌رود، بلکه پلتفرم (و در موارد مکرر، پیشرانه آن) با اندکی دستکاری و افزایش چند فیچر، روی یک شاسی قدیمی سوار می‌شود و نمای نیمه جدیدی بر روی این مجموعه قرار می‌گیرد تا در نهایت، معرفی خودرویی نو رقم بخورد.

ال ۹۰ ایرانی که با نام P ۹۰ توسط پارس خودرو معرفی شده، از این وضعیت مستثنی نیست. در رونمایی از مشخصات ماشین P ۹۰ با اتومبیلی روبرو هستیم که به باور خودروسازان، چهره بهتری در مقایسه با لوگان زمخت دارد و با پیشرانه جدید این شرکت، می‌تواند شانسی برای موفقیت در رقابت با خودرو‌های مونتاژی و وطنی داشته باشد.

در این گزارش به بررسی P ۹۰ پارس خودرو خواهیم پرداخت و از طراحی ظاهری تا پیشرانه و آپشن‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

اولین نگاه به مشخصات ماشین P ۹۰

پایه ساخت و مشخصات ماشین P ۹۰، ال ۹۰ یا تندر نودی است که محصول شرکت رنو بوده و توسط ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌شد. در راستای تلاش برای ملی سازی آیتم‌های موجود در بازار داخلی اتومبیل، گروه صنعتی پارس خودرو پروژه P ۹۰ را کلید زد تا با ایرانیزاسیون لوگان، این سدان قدبلند جدید را به مجموعه محصولاتش بیافزاید.

P ۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است. تلاش‌هایی برای تغییر ظواهر بیرونی و درونی این خودرو صورت گرفته‌اند که در وهله اول، به منظور بهسازی چهره نخراشیده لوگان و استفاده از المان‌های جوان پسندانه پیاده شده‌اند. در بخش بعدی خواهیم دید که کوشش‌های طراحان پارس خودرو در بررسی خودرو L ۹۰ ایرانی، به چه نتیجه‌ای انجامیده است.

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟////

بررسی طراحی ال ۹۰ ایرانی

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات پایه درباره ابعاد و ظاهر فیزیکی این خودرو را مشاهده نمایید.

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟////

طراحی ظاهری P ۹۰

جوانب خودرو همچنان شکل ثابت لوگان را حفظ کرده‌اند که با توجه به استفاده از پلتفرم ثابت و بسته بودن دست خودروساز در اعمال تغییراتی روی ستون‌های A، B و C، انتظار زیادی از تغییر در این بخش نمی‌رود. چهره ماشین از روبرو، المان‌هایی تکراری را به یاد می‌آورد که احتمالاً برگرفته از مدل‌هایی مانند رنو کپچر باشند. دماغه P ۹۰ پارس خودرو کشیده‌تر از لوگان و با استفاده از خطوط عضلانی‌تر، جلوپنجره متفاوتی با لیپ سپر و تجدید طراحی در مه شکن‌ها (بازهم الهام گرفته از مدل‌های رنو) اجرا شده است که تفاوتی میان این اتومبیل جدید و ال ۹۰ نوستالژیک به وجود می‌آورد.

همانطور که اشاره شد، در زاویه جانبی مشخصات ماشین P ۹۰ تغییرات خاصی مشاهده نمی‌شود و واضح است که با نسخه‌ای فیس لیفت و احتمالاً ارتقا یافته از لوگان قدیمی روبرو هستیم. در زاویه عقب خودرو از گرافیکی برای چراغ‌های عقب استفاده شده که برای p ۹۰ حرکتی جدید، اما در میان فرزندان تازه وارد سایپا تکراری به حساب می‌آید.

این نوع دیزاین چراغ عقب خودرو پیشتر در اطلس (فیس لیفت کوییک) مشاهده نمودیم که در کنار صندوق عقب جعبه‌ای، همخوانی نسبی با سیستم کلی مشخصات ماشین P ۹۰ دارد و می‌توان انتظار داشت که رضایت خریداران را جلب کند.

طراحی کابین P ۹۰ پارس خودرو

دور از انتظار نیست که کابین خودرو در مشخصات ماشین P ۹۰، فضایی با شباهت بسیار زیاد به ال ۹۰ داشته باشد. ساختار صندلی‌ها، کنسول وسط، فضای پا و سر در قسمت شوفر و عقب، کلاستر داشبورد و دریچه‌های تهویه در فضای داخلی خودروی P ۹۰، تقریباً به طور کامل بر اساس دیزاین لوگان تکرار شده و یکی از معدود تفاوت‌های موجود، مربوط به بخش رودری‌ها و استفاده از فرمان دی کات مجهز به کلید‌های کنترل است.

کیفیت متریال به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و بخش‌های مختلف کابین، ارگونومی صندلی‌ها و میزان فضای سرنشین، همچنان جای کار دارد و ممکن است مانند ال ۹۰، سواری طولانی مدت با P ۹۰ پارس خودرو نیز مشکلاتی مانند خشکی و ناراحت بودن نشیمن‌ها به همراه داشته باشد.

پیشرانه P ۹۰ پارس خودرو

یکی از اساسی‌ترین تغییراتی که در مشخصات ماشین P ۹۰ اعمال شده و تفاوتی بین این خودرو و مدل مادر یعنی ال ۹۰ ایجاد می‌کند، استفاده از پیشرانه جدید ME ۱۶ است که قدرت آن توسط گیربکس‌های دستی ۵ سرعته یا اتومات ۶ سرعته، به محور حرکتی جلو منتقل می‌شود. موتور ME ۱۶ که در خودروی P ۹۰ به کار گرفته شده، نسخه بومی‌سازی‌شده‌ای از موتور EC ۵ گروه PSA محسوب می‌شود و تا حد زیادی بر اساس موتور TU ۵ و TU ۵ P توسعه یافته است. این موتور با انجام آپگرید‌هایی بر روی تیوفایو ایران خودرو و با همکاری سایپا و مگاموتور ساخته شده و تا ۹۰ درصد قطعات آن را بخش‌های تولید وطن شکل می‌دهند.

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟////

موتور p ۹۰ پارس خودرو دارای حجم ۱.۶ لیتر، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) شده است که بهبود‌هایی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی فراهم می‌کند. این تکنولوژی CVVT برای بهبود عملکرد و افزایش گشتاور (به ویژه در دور‌های پایین) نیز بهینه‌سازی شده است.

ME ۱۶ در مقایسه با موتور K ۴ M (پیشرانه تیپیکال ال ۹۰) و TU ۵ P، تفاوت‌های کلیدی را تجربه کرده است که آن را به نسخه بهبودیافته تیوفایو تبدیل می‌کند. E ۱۶ با بهینه‌سازی‌های بیشتر در سیستم‌های داخلی مانند دینام و پمپ روغن و همچنین کنترل الکترونیکی پیشرفته‌تر، به خروجی ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در برخی موارد برتر از TU ۵ P ظاهر می‌شود، به ویژه از لحاظ قابلیت کشش در دور‌های پایین و میانی.

این موتور همچنین استاندارد‌های جدید زیست‌محیطی را رعایت می‌کند و در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد و کارایی بهتری در خودرو‌های جدیدی مانند P ۹۰ و شاهین پلاس فراهم می‌نماید. در نتیجه می‌توان انتظار داشت در مقایسه با موتور توربوشارژ شاهین، تجربه رانندگی روان‌تر و بهره‌وری سوخت بیشتری ارائه بدهد. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که ME ۱۶ گزینه‌ای مناسب و بهبود یافته برای شرایط و نیاز‌های بازار ایران باشد.

هنوز دیتای دقیقی از کاتالوگ و جزئیات گیربکس دستی P ۹۰، ماکسیمم سرعت، توان و گشتاور این خودرو در منابع رسمی منتشر نشده و تصور خاصی نیز از شتاب اتومبیل P ۹۰ وجود ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که موتور ME ۱۶ این ماشین در مقایسه با K ۴ M تندر ۹۰ استهلاک بیشتری را متحمل شود. از سویی به ادعای سایپا، موتور بهسازی شده ام‌ای ۱۶ استاندارد‌های آلایندگی خودروی P ۹۰ را به سطح مطلوب‌تری خواهد رساند تا در نهایت این خودرو به یکی از محصولات اقتصادی با مصرف سوخت معقول و تولید آلاینده پایین بدل گردد.

امکانات P ۹۰ پارس خودرو

کاربران لوگان و تندر ۹۰ مونتاژی لیست آپشن‌های چندانی از اتومبیل خود دریافت نکردند، اما در ال ۹۰ ایرانیزه می‌توان انتظار امکانات ایمنی، مالتی مدیا و رفاهی بیشتری را داشت. در لیست امکانات این خودرو مواردی از جمله فرمان دی کات مجهز به دکمه‌های کنترلی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر ۷ اینچی در کلاستر وسط، تریم داخلی دو رنگ، سنسور و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران و سیستم پایش فشار باد تایر‌ها در P ۹۰ ذکر شده‌اند که تندر ۹۰ از آنها محروم بوده است.

در جدول زیر اطلاعات کامل‌تری در ارتباط با امکانات و مشخصات ماشین P ۹۰ آورده شده است که با توجه به آنها، می‌توان چنین برآورد کرد که انتظار از پروژه P ۹۰ پارس خودرو، یک اتومبیل اقتصادی شهری مناسب برای سفر‌های بین استانی با آسایش قابل قبول برای خانواده‌های ۵ الی ۶ نفره است.

بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ / P ۹۰ پارس خودرو چه تفاوتی با L ۹۰ دارد؟////

تفاوت P ۹۰ و تندر ۹۰ چیست؟

با تمام اوصاف مشخصات ماشین P ۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p ۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. گذشته از تغییرات ظاهری حدودی، با تیپ اسپرت‌تر و ساختار کشیده‌تری مواجه هستیم که از لحاظ دیزاین، شباهت نسبتاً محسوسی به سایر فرزندان کمپانی رنو پیدا کرده و می‌تواند به عنوان محصول نوین بعدی پارس خودرو، در بازار حضور مناسبی داشته باشد.

تفاوت‌های اصلی در مقایسه P ۹۰ با ال ۹۰ را می‌شود به صورت زیر لیست کرد:

- استفاده از پیشرانه ارتقایافته در مقایسه با ال ۹۰ (ME ۱۶ جدید در مقابل K ۴ M قدیمی لوگان) احتمالاً خروجی مطلوب‌تر با توان و شتاب بیشتر داشته باشد، اما این احتمال نیز دور از ذهن نیست که در طولانی مدت استهلاک سریعتری را منجر شود.

- آپشن‎‌هایی که در کاتالوگ پارس خودرو برای مشخصات ماشین P ۹۰ منتشر شده، حکایت از ارائه امکانات بیشتری در مقایسه با ال ۹۰ دارند. باید منتظر ماند و دید آیا در عمل نیز خودرو‌های تحویل داده شده مجهز به این امکانات خواهند بود یا برنامه‌ای برای عرضه آنها به صورت سفارشی وجود دارد.

- با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مشابه، این احتمال وجود دارد که در خودروی P ۹۰ امکان استفاده از سیستم تعلیق نرم‌تر با کاسه دیسک متفاوت وجود نداشته باشد تا سواری بهتر و تجربه رانندگی مناسب‌تری را رقم بزند.

جمع بندی

با توجه به محدودیت اطلاعات موجود درباره مشخصات ماشین P ۹۰، میزان عملی بودن وعده‌های ارائه شده در کاتالوگ (از مشخصات پیشرانه تا آپشن‌ها) و معیار بودن تجربه رانندگی، فعلاً با قطعیت نمی‌توان نظری درباره P ۹۰ پارس خودرو داد. طبق حدس و گمان‌ها، بعید نیست قیمت ماشین P ۹۰ در بازار در حد کراس اوور‌های چینی و اندکی بالاتر از سدان‌های مطرح و پُر تیراژ باشد. احتمال می‌دهیم بعد از ورود به بازار، اصلی‌ترین رقبای ال ۹۰ ایرانی در میان محصولات وطنی، دنا پلاس و شاهین باشند و در میان محصولات خارجی، هم رده اتومبیل‌هایی از جمله جک J ۴ و ساندرو استپ وی قرار بگیرد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین