bato-adv
bato-adv

خانه گویم؛ ساختار طاق و قوسی در معماری مدرن سازه ایرانی (تصاویر)

خانه گویم؛ ساختار طاق و قوسی در معماری مدرن سازه ایرانی (تصاویر)

در تضاد با این شفافیت، در طبقه اول سه نیم‌­گنبد رو­به‌­روی هم قرار می­‌گیرند و محل حیاط مرکزی گود­رفته‌­ای را ایجاد می­‌کنند که مطابق با زندگی خصوصیِ اتاق­‌های خواب در این طبقه است. عملاً ارتباط با بیرون از طریق این حیاطِ نیمه محصور شکل می­‌گیرد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

در این پروژه این سوال مطرح شد که ­­­ساختار طاق و قوسی چگونه می­‌تواند به شکلی توسعه یابد که فضایی مکعب شکل را در­برگیرد؛ به عبارت دیگر چگونه می‌­شود حجمی با مرز­های مکعب، به واسطۀ ساختار‌های برگرفته از چهارطاقی، هم به تفکیک فضا بپردازد و هم راه­‌حلی برای سازۀ خود داشته باشد؟ آیا این ساختار‌های گنبدی شکل می­‌توانند جوابی برای سبک زندگی عمومی و خصوصی در خانه داشته باشند؟ امکانات این دو­رگه‌­گی چه چیزهایی­ست؟

به گزارش عصر ایران به نقل از آرکوما، در طرح خانه گویم، صفحه‌­های متورم شده و تحت ­تأثیر سازماندهی طاق و قوسی، به حجم­‌های گنبدی شکلی تبدیل می­‌شوند؛ در طبقه همکف، این احجام نیم‌­گنبد، فضا‌های بسته و نیم‌­بسته را در درون خود جای می‌­دهند؛ به صورتی که سه نیم­‌گنبد پشت به پشت درون مکعبی شیشه‌­ای قرار­ دارند و فضا‌های آشپزخانه، تعویض لباس و اتاق مهمان را شکل می‌­دهند و فضای سیال بین آن­ها فضای عمومی داخل خانه است؛ در این طبقه همه چیز شفاف است به جز این سه ریزفضای غوطه‌­ور در آن و ارتباط با حیاط به‌صورت بی­‌واسطه مقدور است.

در تضاد با این شفافیت، در طبقه اول سه نیم‌­گنبد رو­به‌­روی هم قرار می­‌گیرند و محل حیاط مرکزی گود­رفته‌­ای را ایجاد می­‌کنند که مطابق با زندگی خصوصیِ اتاق­‌های خواب در این طبقه است. عملاً ارتباط با بیرون از طریق این حیاطِ نیمه محصور شکل ­می­‌گیرد.

در نتیجه، مرز غیر­قطعی و مبهمِ درون و بیرون هر کدام از طبقات به‌صورت متفاوتی شکل گرفته‌­است. نیم­‌گنبد­های طبقات بالا و پایین بروی هم می‌­نشیند و نحوه انتقال نیرو که به اسلاف چهارطاقی نزدیک است باعث می­‌شود فضایی دورگه به وجود بیاید که در مرز مکعب و فرم‌­های گنبدی قرار بگیرد.

 
bato-adv
bato-adv
bato-adv