معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند گفت: براساس میزان لرزه خیزی و ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰، توجه بیشتر به مدارسی است که در پهنه خطر نسبی و بسیار بالا قرار دارند.
موضوع مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس را که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در اولویت قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند گفت: براساس میزان لرزه خیزی و ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰، توجه بیشتر به مدارسی است که در پهنه خطر نسبی و بسیار بالا قرار دارند.
مجید عبداللهی، با بیان اینکه در صورت عدم استحکام بنای مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، این مدارس مورد استفاده دانشآموزان قرار نمیگیرد گفت: طبق دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش که ابلاغ آن انجام شده، نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش، تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
وی با بیان اینکه موضوع مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی مانند مدارس را که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در اولویت قرار گیرد افزود: آن زمان ۶۵ درصد فضاها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده که با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته امروز به حدود ۱۹ درصد رسیده، از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند یعنی عملاً مدرسه، استحکام بنای لازم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه اقدام شود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه در راستای تحقق ایمنی و آتش نشانی در مدارس و فضاهای آموزشی وفق مقررات ملی ساختمان، برای مدارس جدید الاحداث اصول و قواعد ایمنی و آتش نشانی ملاک عمل و اجرایی میشود ادامه داد: در این چارچوب، دستورالعمل اجرایی ایمنی مدارس در برابر حریق تهیه و به استانها جهت رعایت در ساخت مدارس ابلاغ شده است.
عبداللهی با بیان اینکه در زمینه ایمنی تاسیسات و تجهیزات که به عنوان ایمنی تاسیسات روبنایی ساختمان مدنظر است، توجه به این بعد از وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و سایر حوادث مشابه مدنظر دارد گفت: رسیدگی به هریک از وجوه نیازمند ارزیابی و شناخت از مدارس است تا متناسب با شرایط موجود نسبت به تهیه برنامه ایمنی و اجرایی آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور علاوه بر ساخت فضاهای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان طیف اوتیسم، مدارس درحال فعالیت را نیز مناسبسازی میکند افزود: به طور متوسط سالیانه ۴۵۰ مدرسه مناسبسازی میشود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره تخصیص اعتبار به تجهیزات هنرستانها اظهار کرد: در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۳، بیش از ۱۰۲۸ میلیاردتومان برای تجهیزات هنرستانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه شده است.