bato-adv
bato-adv

۲۰ درصد خودرو‌های صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا معاینه فنی ندارد؟

۲۰ درصد خودرو‌های صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا معاینه فنی ندارد؟

عضو کمیسیون محیط زیست مجلس، گفت: خودرو‌های صفر کیلومتر تولید داخل در صورت انجام معاینات فنی، بعضاً گواهی استاندارد را دریافت نمی‌کنند.

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۴ آبان ۱۴۰۳

تمامی خودرو‌های صفر کیلومتر تولید داخل تحت نظارت سازمان ملی استاندارد ایران دارای تست‌های استاندارد میزان آلایندگی است و آمار ارائه شده و غیر مستند در یک برنامه تلویزیونی ناشی از عدم آشنایی با فرآیند‌های قانونی در کسب مجوز‌های لازم برای استاندارد‌ها و شماره گذاری خودرو‌های داخلی است.

به گزارش پرشین خودرو، عضو کمیسیون محیط زیست مجلس می‌گوید: خودرو‌های صفر کیلومتر تولید داخل در صورت انجام معاینات فنی، بعضاً گواهی استاندارد را دریافت نمی‌کنند. وی که هفته گذشته به همراه مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران میهمان برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ با عنوان «معاینه فنی خودرو‌های دودزا موثر در آلودگی هوا» بودند در اظهاراتی غیرقابل استناد، آماری را ارائه کرد که بدون شک ناشی از عدم اطلاع از رویه‌های قانونی در دریافت تست و پایش استاندارد آلایندگی خودرو‌های تولیدی برای شماره گذاری بوده است.

در این برنامه تلویزیونی همان طور که نامش پیداست، رسیدگی به مسائل کلان شهر تهران را پیگیری می‌کند، متاسفانه گا‌ها آمار‌های غیر موثقی از سوی میهمانان ارائه می‌شود که نه فقط گره‌ای از مشکلات و معضلات موجود پایخت نشینان گشوده نمی‌شود بلکه با طرح ادعا‌های کذب و اخبار و آمار بدون پشتوانه و کارشناسی، بیش‌تر بر ابهامات و مسائل موجود دامن زده می‌شود.

در شب‌های گذشته باز هم برنامه تهران ۲۰ مهمان قاب شبکه تهران بود و پس از طرح گفت و گویی با محوریت بررسی وضعیت وسایل نقلیه دودزا در تهران، میهمانان این برنامه با ارائه آماری غیر مستند اعلام کردند که ۲۰ درصد خودرو‌های صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا فاقد معاینه فنی است و نمی‌توانند استاندارد‌های آلایندگی سازمان استاندارد را پاس کنند!

ارائه اخبار کذب و غیر موثق و تخریب صنعت خودرو کشور در مقابل دیدگان میلیون‌ها بیننده و مصرف کننده خودرو‌های داخلی آن هم در یک برنامه تلویزیونی پر بیننده و پر مخاطب در حالی صورت می‌گیرد که منبع آمار‌های ادعایی و صحت گفتار میهامان برای مخاطبان صدا و سیما نامشخص است و طرح آنها فقط موجب تشویش اذعان عمومی و خدشه به تولید داخل می‌شود.

این اظهارات یک طرفه و غیرمنصفانه در شرایطی مطرح می‌شود که مطابق قانون تمامی خودرو‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز داخلی به صورت منظم تحت پایش و نظارت سازمان ملی استاندارد ایران از جمله تست‌های استاندارد میزان آلایندگی است، تست‌هایی که لازمه تولید و اخذ مجوز‌های شماره گذاری خودرو‌ها از سوی پلیس می‌باشد.

رویه‌ای که حاکی از تست و کنترل مراقبت میزان آلایندگی خودرو‌ها تولیدی است و متاسفانه میهمان برنامه و مجری محترم این برنامه به هیچ وجه به این امر مهم دقت و توجهی نمی‌کنند که این اظهارات آنها ناشی از عدم اطلاع از رویه‌های فوق است.

اما در مورد ادعای خودرو‌های صفر فاقد گواهی معاینه فنی در این برنامه ذکر این نکته جهت اطلاع عموم لازم است که طبق قانون و دستورالعمل، معاینه فنی برای خودرو‌های بالای ۴ سال کارکرد می‌باشد و الزامی برای مراجعه خودرو‌های با کارکرد حتی کمتر از دو سال وجود ندارد که در صورت انجام معاینه فنی برای خودرو‌های کمتر از ۴ سال خلاف قانون و تحمیل هزینه اضافی برای دارندگان خودرو است، ضمن این که طبق آمار‌ها همین خودرو‌ها بعد از ۴ سال کارکرد با مراجعه به مراکز معاینه فنی، موفق به اخذ گواهی سلامت می‌شوند لذا اظهارات میهمان برنامه غیر فنی بوده و مبنای کارشناسی ندارد.

در پایان با توجه به اقدام غیر حرفه‌ای صدا و سیما در پایمال کردن حقوق خودروسازان بزرگ کشور آن هم در یک برنامه تلویزیونی که نماینده خودرسازان حضور ندارد این موضوع را باید متذکر شد که در برنامه مرتبط با خودروساز و با موضوعات فنی، ضرورت دارد با دعوت و حضور کارشناسان خودرویی و آشنا با فرآیند‌های تولید خودرو و استاندارد‌های خودرویی و شماره گذاری خودرو برگزار شود تا نتیجه این گونه برنامه‌ها منتج به یک خروجی موثر شود چرا که برگزاری و تشکیل چنین برنامه‌هایی یک طرفه و غیر منصفانه و بدون حضور نمایندگان خودروساز یا عدم آشنا با صنعت خودرو، جز تشویش اذهان عمومی و خدشه وارد کردن به تولیدات داخلی و مانع تراشی و نادیده گرفتن زحمات خودروسازان چیزی را به دنبال نخواهد داشت.

bato-adv
bato-adv
bato-adv