با باز شدن درهای واردات کشور به سوی خودروهای وارداتی بسیاری از مردم فکر می کردند قرار است قیمت ها با نرخ های منصفانه و رقابتی به بازار عرضه شود یا اینکه شرایط مناسبی برای ثبت نام وجود داشته باشد اما باز هم سر مصرف کنندگان واقعی بی کلاه ماند و به جای آنها دلالان میدان را در دست گرفتند.
ورود خودروهای وارداتی به کشور پس از ۶ سال ممنوعیت در نگاه اول اقدامی مطلوب در جهت پایان بخشیدن به انحصارطلبی خودروسازان داخلی کشور محسوب میشود، اما در اجرا چالشهای زیادی پیش پای خریداران قرار میدهد و همین مسئله داستان عرضه خودروهای وارداتی را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است و معضلات زیادی پیش پای خریداران از میدان دادن به دلالان و درحاشیه کشاندن مردم عادی، مشکلات خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو و عرضه کردن قیمت گذاری غیرمنصفانه قرار میدهد.
بهشت دلالان یا سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی؟
به گزارش تابناک، نخستین چالش پیش روی خریداران خودروهای وارداتی عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه است که به بهشتی برای دلالان تبدیل شده است.
بررسی ها نشان می دهد این سامانه به جای آنکه قیمت خودروها را با حداقل سود و به نفع مصرف کننده دست متقاضیان برساند، به مکانی امن جهت تجمع و خرید راحت دلالان تبدیل شده است. این درحالی است که مردم عادی نه شانس برنده شدن در قرعه کشیهای سامانه یکپارچه را دارند و نه از پس تامین قیمتهای نجومی خودروهای وارداتی برمی آیند.
بارها مشاهده شده که این دلالان هستند که وارد سامانه یکپارچه شده و خودرویی را که با سود بازرگانی ۱۸ درصد، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ارائه شده است را خریداری کرده تا بعدها با توجه به محدودیت عرضه و بسته شدن واردات بتوانند قیمتها را در بازار با سود ۲ برابری به مشتریان بفروشند.
البته دولت هم از این رهگذر سود زیادی به جیب میزند و با یک حساب سرانگشتی اگر مجموع تعرفهها و عوارض گمرکی خریداران رادرنظر بگیریم کمتر دلالان و واردکنندگان سود نمیکنند.
بن بست تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش
چالش دوم خریداران خودروهای وارداتی مسئله خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو است که که در آیندهای نزدیک مصرف کننده را با با مشکلات عدیدهای مواجه می کند. بنابراین خریداران این خودروهای باید این ریسک را نیز به جان بخرند که قطعات یدکی و خدمات پس از فروشی پس از خرید ندارند.
چالش سوم پیش پای خریداران خودروهای وارداتی، تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی با توجه به نوسانات نرخ ارز است که احتمال زیاد هنگام تحویل خودرو خریدار مجبور به دادن مبالغ مابه التفاوت تغییر نرخ ارز میشود.
قیمتهای غیرمنصفانه و دبه کردن شرکتها در قیمت گذاری
چالش چهارم به قیمتهای غیرمنصفانه خودروهای وارداتی در ایران به نسبت به دیگر کشورها مربوط میشود. برای مثال خریداران تویوتا کرولا بدون آپشن را میتوانند از بازار چین به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار خریداری کنند درحالیکه هنگام ثبت سفارش در سامانه یکپارچه قیمت این محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار است.
مثال دیگر کارخانه برند مطرح چینی GAC است که اخیرا تولید تویوتا لوین را هم درکارنامه کاری خود اضافه کرده است و طبق جدولی که برای سومین مرحله از پیشفروش خودرو وارداتی منتشر کرد قیمت این خودرو را ۲ میلیارد و ۶۹ میلیون تومان اعلام کرددرحالیکه بعد از اضافهشدن هزینههای جانبی قیمت آن به ۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان رسید.
گفتنی است در کنار مسائل یاد شده باید یادآور شد که مطابق تجربه های سال های گذشته (سال ۱۳۹۶) عرضه واردات خودرو به صورت موقتی و قطره چکانی است و پس از پایان این دوره ممکن است تا سال ها وزارت صمت اجازه واردات خودرو را ندهد.