bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۹۷۱۷

اسرائیل متهم به استفاده از مهمات ممنوعه در مناطق غیرنظامی شد

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۰


فرارو- در پی سوختگی شدید دو پسر فلسطینی در حین برداشتن قوطی نقره ای عجیبی که گاز سمی سفیدی از آن خارج می شد، ارتش اسرائیل متهم به استفاده از مهمات غیرقانونی در نزدیکی منزل فلسطینیان شد. 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گاردین، گاز اشک آور دیگری که نزدیک به یک هفته پیش در همان اطراف پیدا شد، در انفجاری کنترل شده توسط نیروهای ارتش تخریب شده بود. 

کارشناسان نظامی با نظر به جراحات وارده به این دو پسر فلسطینی اعلام کردند وسیله ای که در کرانه باختری پیدا شده احتمالاً دارای فسفر سفید ممنوعه بوده است. 

ارتش اسرائیل رها کردن این مهمات را رد نمی کند اما مدعی است که در تمرینات نظامی از آنها استفاده کرده در صورتی که محل پیدا شدن این مهمات، منطقه تمرین نیروهای ارتش اسرائیل نیست و قوطی پیدا شده جدید بوده است. 

عید دعاجانی 15 ساله این وسیله 20 سانتی متری با 5 سانتی متر قطر را در 20 فوریه در حدود 100 متری خانه شان در روستایی در جنوب هبرون یافته است. 

وی این وسیله را به پسر عموی 15 ساله خود نشان داده و محمد گمان می کرده این وسیله یک بمب است اما عید با برداشتن رویه فویل مانند این وسیله باعث منتشر شدن گاز سفید رنگی از آن شده، دو پسر فورا پای به فرار گذاشته اند اما این گاز مسموم لباس های آنها را سوزانده، کفش های شان را ذوب کرده و منجر به سوختگی پوستشان شده است. 

به گفته کارشناسان تاثیرات این گاز شبیه به عوارض ناشی از فسفر سفید است. استفاده از فسفر سفید در مناطق غیرنظامی ممنوع است اما اغلب توسط نیروهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
اسرائیل در جنگ غزه طی سال های 2008 و 2009 از فسفر سفید در مناطق غیرنظامی استفاده می کرد اما در مواجه با انتقادات شدید بین المللی، استفاده از آن را متوقف کرد. 

پدربزرگ عید می گوید تا کنون 10 نفر در این منطقه توسط بمب های دور انداخته شده ارتش کشته شده اند. ما می دانستیم که ارتش این قوطی ها را در محل رها کرده اما تاکنون چنین چیزی ندیده بودیم. سوختگی ها بر روی بدن این دو پسر پخش می شدند و ما هیچ کاری به جز آب ریختن بر رویشان نمی توانستیم انجام دهیم. 

سخنگوی حقوق بشر فلسطین و سازمان غیردولتی اسرائیل اعلام کرد که این حادثه بیانگر نقض حقوق فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو