بررسی از صورتهای مالی آبیهای جاده مخصوص مربوط به نیمه اول ۱۴۰۳ نشان میدهد این خودروساز به طور متوسط هر دستگاه رانا را با قیمتی حول و حوش ۲۹۱ میلیون تومان فروخته است و از محل فروش نزدیک به هفت هزار و ۶۵۰ دستگاه از این محصول، تا پایان شهریور ۱۴۰۳ بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کرده است.
بررسی صورتهای مالی ایران خودرو مربوط به نیمه اول ۱۴۰۳ از اتفاق عجیب برای رانا خبر میدهد.
به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو به رغم افزایش حدود ۷۰ میلیون تومانی قیمت رانا زیان دهی از ناحیه تولید این محصول را تشدید کرد.
بررسی از صورتهای مالی آبیهای جاده مخصوص مربوط به نیمه اول ۱۴۰۳ نشان میدهد این خودروساز به طور متوسط هر دستگاه رانا را با قیمتی حول و حوش ۲۹۱ میلیون تومان فروخته است و از محل فروش نزدیک به هفت هزار و ۶۵۰ دستگاه از این محصول، تا پایان شهریور ۱۴۰۳ بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان زیان را در صورتهای مالی خود ثبت کرده است.
ایران خودروییها تا پایان نیمه اول سال گذشته در مجموع حول و حوش ۵ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع رانا فروختند. این خودروساز در بازه زمانی فروردین تا شهریور سال گذشته هر دستگاه رانا را به طور متوسط حدود ۲۱۸ میلیون تومان فاکتور کردند. ایران خودرو ضرر نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومانی از محل تولید فاکتور کردن این تعداد رانا در صورتهای مالی خود ثبت کرده است.
به نظر میرسد رشد قیمت بیش از ۷۰ میلیون تومانی رانا نه تنها نتوانسته کمکی به بهبود شرایط سوددهی این محصول ایران خودرو کند که شاهد هستیم ایران خودروییها در فروش این محصول زیان را در کارنامه خود ثبت کردهاند.
بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان میدهد، دلیل این رشد زیان همراه با افزایش قیمت را باید افزایش تیراژ عرضه جستوجو کرد. آبیهای جاده مخصوص در بازه زمانی مورد بررسی تیراژ عرضه را نزدیک به هزار و ۹۰۰ دستگاه افزایش دادهاند، اما این افزایش سبب شده به رغم رشد حدود ۳۲ درصدی قیمت کارخانهای رانا، همچنان شاهد افزایش زیان دهی این محصول ایران خودرو باشیم.
ایران خودرو به دنبال افزایش استانداردهای خودرویی تغییراتی در سبد محصولاتی خود داده است.
آبیهای جاده مخصوص اواخر شهریور ۱۴۰۲ برای هشت محصول خود به سبب ارتقای استانداردهای خودرویی قیمت جدید در نظر گرفتند. رانا پلاس نیز یکی از هشت محصولی بود که در لیست خودروهای جدید ایران خودرو جای گرفت و قیمت کارخانهای آن به واسطه تغییر در استانداردهای خودرویی افزایش پیدا کرد.
حضور رانا در جمع خودروهای ارتقا یافته ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز به دنبال این است تا همچنان به تولید رانا به رغم استقبال کمی که از این محصول در بازار صورت میگیرد، ادامه دهد.
حال سری به وضعیت رانا در بازار خودرو بزنیم. بررسی «اقتصادنیوز» از قیمت بازاری رانا پلاس ارتقا یافته نشان میدهد این خودرو در بازه حدود چهار ماهه یعنی از اواخر اردیبهشت تا شهریور سال جاری با کاهش قیمتی حدود ۲.۵ درصدی روبرو شده است. این درصد کاهش قیمت حول و حوش ۱۵ میلیون تومان است. رانا پلاس ارتقا یافته اواخر اردیبهشت با قیمتی نزدیک به ۶۳۵ میلیون تومان در بازار داد و ستد میشد. اما همین خودرو در اواخر شهریور با قیمتی حدود ۶۲۰ میلیون تومان قابل خریداری بود.
افزایش عرضه خودرو به بازار میتواند آیتم اثرگذاری باشد تا قیمت بازاری خودرو را کاهش دهد، اما به نظر میرسد کاهش قیمت رانا بیش آنکه از بحث افزایش عرضه پذیرفته باشد، تحت تاثیر رکورد حاکم بر بازار خودرو اتفاق افتاده است.
باید منتظر ماند و دید ایران خودروییها در فرصت باقی مانده تا پایان سال چه برنامهای برای این محصول خود دارندو آیا روند عرضه به بازار به نسبت مدت مشابه سال گذشته صعودی باقی خواهد ماند یا اینکه ایران خودروییها در نیمه دوم سال جاری فیتیلیه عرضه را پایین میکشند و جاده عرضه رانا به بازار را باریک میکنند؟