به گفته برخی از ساکنان پروژههای مسکن مهر، مانند فاز ۸ مسکن مهر پردیس، دانشآموزان با کمبود فضای آموزشی مواجهاند و کلاسهای درس در این مناطق با تعداد بیش از ۴۰ تا ۵۰ نفر برگزار میشود. این تراکم بالا باعث کاهش کیفیت آموزش و ایجاد چالشهای جدی در فرآیند یادگیری میشود. یکی از شهروندان پردیسی در این باره میگوید: «کلاسهای درس فرزندم بیش از ۴۸ نفره است و این شرایط باعث میشود که یادگیری با مشکل مواجه شود.
کمبود فضای آموزشی در استان تهران به معضلی جدی تبدیل شده است که به افزایش تراکم دانشآموزان در کلاسها و کاهش کیفیت آموزش منجر شده است؛ برخی والدین از کلاسهای درس ۴۸ نفره گلایه دارند.
به گزارش تسنیم، کمبود مدرسه در استان تهران یکی از معضلات بزرگ آموزشی است که به تراکم بیش از حد دانشآموزان در کلاسهای درس منجر شده است.
اعلام وزیر آموزش و پرورش به تازگی گفته است: تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها (بیش از ۳۵ نفر) عمدتاً به دلیل کمبود فضای آموزشی است.
هرچند که در چند سال گذشته سرانه فضای آموزشی در کشور بهبود یافته و از ۵.۱۷ متر مربع در سال ۱۳۹۵ به ۵.۲۸ متر مربع افزایش یافته است، اما هنوز این مقدار با استاندارد ۸ متر مربع به ازای هر دانشآموز که طبق قانون باید رعایت شود، فاصله دارد.
در استان تهران، سرانه فضای آموزشی ۵.۱۶ متر مربع است، که نشاندهنده نیاز فوری به احداث مدارس جدید در این استان است. بر اساس گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، برای رسیدن به سرانه استاندارد کشوری، لازم است که ۱۳ هزار کلاس درس جدید در تهران ساخته شود.
این کمبود فضا و مدارس به ویژه در مناطق حاشیهای و شهرهای جدید بیشتر است. مسئولان آموزش و پرورش تأکید دارند که ۶۹۵ مدرسه ۱۵ کلاسه در شهرستانهای استان تهران مورد نیاز است تا از تراکم بیش از حد کلاسها جلوگیری شود.
در این میان، نقش انبوهسازان در پروژههای مسکن بسیار حیاتی است. اگر این پروژهها بدون توجه به نیاز به فضاهای آموزشی و مدارس اجرا شوند، مشکلات بزرگتری برای ساکنان ایجاد خواهد شد.
به گفته برخی از ساکنان پروژههای مسکن مهر، مانند فاز ۸ مسکن مهر پردیس، دانشآموزان با کمبود فضای آموزشی مواجهاند و کلاسهای درس در این مناطق با تعداد بیش از ۴۰ تا ۵۰ نفر برگزار میشود. این تراکم بالا باعث کاهش کیفیت آموزش و ایجاد چالشهای جدی در فرآیند یادگیری میشود. یکی از شهروندان پردیسی در این باره میگوید: «کلاسهای درس فرزندم بیش از ۴۸ نفره است و این شرایط باعث میشود که یادگیری با مشکل مواجه شود. آیا اصلاً دانشآموزان میتوانند به خوبی محتوای ارائه شده توسط معلم را فرا بگیرند؟ مدارس غیردولتی هم هزینه بسیار بالایی دارند و توانایی پرداخت شهریه آنها را نداریم.»
مسئولان نیز از مشکلات گستردهتری در پروژههای مسکن مهر و مسکن ملی خبر میدهند. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اعلام کرده که در پروژههای مسکن مهر و مسکن ملی در حاشیه شهرها و شهرهای جدید، همیشه با مشکل کمبود فضاهای آموزشی مواجه بودهایم و سازندگان این پروژهها در بسیاری از موارد به قانون الزام ساخت مدارس توجه نکردهاند.
در نهایت، عباس زارع، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران به کمبود مدارس در برخی از سایتهای مسکن مهر مانند امام رضا پاکدشت و واوان اسلامشهر اشاره کرد و گفت: در پروژههایی که متولی آن اداره کل راه و شهرسازی است با مشکل ساخته نشدن مدرسه مواجه هستیم.