bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۰۱۸۶۸

خضریان: شورای حکام قطعنامه ضدایرانی را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد

خضریان: شورای حکام قطعنامه ضدایرانی را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد

خضریان اضافه کرد: شورای حکام، قطعنامه ضدایرانی که تصویب کرده را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد چرا که می‌داند اعضای دائم آن که حق وتو دارند، رأی مخالف می‌دهند؛ تصویب چنین قطعنامه‌ای دو مرحله دیگر نیز سابقه داشته که در هر دوی آنها نیز دو عضو دائم شورای امنیت رأی منفی داده‌اند و مشخص است که ارجاع این قطعنامه به شورای امنیت بی‌فایده است؛ لذا قصد ندارند این پرونده را که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد و مشخص است که در حال سیاسی‌کاری هستند را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۳

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شورای حکام، قطعنامه ضدایرانی که تصویب کرده را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد چرا که می‌داند اعضای دائم آن که حق وتو دارند، رای مخالف می‌دهند.

به گزارش ایسنا، علی خضریان صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را از دو منظر داخلی و بین المللی قابل توجه دانست و گفت: لازم است که در داخل کشور سر مسائل هسته‌ای هم نظر باشیم تا در خارج از کشور با سوءاستفاده از این موضوع، چنین قطعنامه‌هایی را علیه ما به تصویب نرسانند.

وی با اشاره به یکی از دیدگاه‌هایی که در کشور در خصوص نحوه پیگیری مسائل هسته‌ای دنبال می‌شود، گفت: عده‌ای به غلط بر این نظرند با توجه به اینکه اکتبر ۲۰۲۵ یعنی ۲۶ مهر ۱۴۰۴، زمان ۱۰ ساله برجام به پایان می‌رسد و بسیاری از محدویت‌های هسته‌ای از جمله قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۸۰۳، ۱۸۰۵ و مهمترین آنها یعنی ۱۹۲۹ برداشته می‌شود، باید مراعات آژانس و کشور‌های غربی عضو ۱+۴ را داشته باشیم.

خضریان افزود: این افراد بر این اعتقادند با توجه به اینکه بعد از گذشت ۱۰ سال از برجام که با کنار رفتن قطعنامه‌های شورای امنیت، تحریم‌های سازمان ملل منقضی می‌شود البته این موضوع شامل تحریم‌های آمریکا در کنگره و یا اروپایی‌ها نمی‌شود، از این رو باید در مدت زمان باقیمانده، با طرف غربی مماشات کنیم تا آنها مکانیسم ماشه یا اسنپ بک را فعال نکنند. این جریان متأسفانه قصد دارد با اعطای امتیاز‌های فراپادمانی که خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز است، کشور‌های غربی را راضی نگاه دارد؛ این در حالی است که این قانون می‌گوید همکاری‌ها حتماً باید در قالب پادمان باشد.

وی اقداماتی که در سفر اخیر گروسی به ایران انجام شد را خلاف قانون دانست و افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با جدیت پیگیر این موضوع است، چرا که نباید هیچ اقدامی خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صورت گیرد و هر تصمیم جدیدی باید در صحن مجلس به تصویب برسد.

این نماینده مجلس در ادامه به تشریح مسیر مکانیسم ماشه در برجام پرداخت و گفت: بر این اساس هرگاه یکی از طرفین قرارداد برجام اعلام کند طرف مقابل به یکی از وظایف عمده و اصلی خود عمل نکرده و در مسیر تعیین شده قرار نگرفته، طبق این قرارداد مسیر اسنپ بک که در برجام پیش بینی شده، آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از نقد‌هایی که به دولت روحانی می‌شود این است که وقتی ترامپ از برجام خارج شد، جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مشترک برجام نخواست تا از اسنپ بک استفاده کند که البته دلیل آن نیز این بود که خودشان می‌دانستند مسیر ثبت اعتراض یک طرفه بوده و هر طرح شکایتی به دلیل بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت عملاً علیه ما خواهد بود.

خضریان ادامه داد: اکنون نکته عجیب اینجاست که همین جریان امروز معتقد است باید با امتیاز‌های فراپادمانی از مکانیسم ماشه جلوگیری شود و فراموش کرده‌اند سه کشور اروپایی در ژانویه ۲۰۲۰ که مصادف با دی ماه ۱۳۹۸ است، با ادعای عدم عمل به تعهدات برجام، عملاً اسنپ بک را آغاز کردند.

عضو کمیته هسته‌ای مجلس بیان کرد: آن زمان نه دولت شهید رئیسی بود و نه مجلس یازدهم شکل گرفته بود تا قانون اقدام راهبردی به تصویب رسیده شود که بگویند باعث این موضوع شده است؛ اروپایی‌ها علیرغم اینکه به تمام تعهدات خود در برجام عمل کردیم، ادعای عدم عمل به برجام را مطرح کرده و اسنپ بک را آغاز کرد و زمان رسیدگی آن را نیز بدون تعیین زمان تمدید کردند؛ دولت وقت هم با آنها همراهی کرد و در این موضوع توافق کرده است. نکته مهم اینکه این موضوعات برای برهه‌ای است که هیچ جنگی در عرصه منطقه و بین الملل نبود و حتی جنگ اوکراین هم آغاز نشده بود.

وی افزود: غربی‌ها به دلیل عدم داشتن طرح جایگزین برجام، اسنپ بک را معلق نگاه داشتند تا به عنوان یک سیاست چماق و هویج از آن استفاده کنند با این حال ایران در صورت افزایش فشارها، در سیاست‌های هسته‌ای خود تجدیدنظر خواهد کرد. اسنپ بک غربی‌ها نیز از گذشته آغاز شده، اما معلق مانده است لذا لازم نیست امتیازات فراپادمانی بدهیم.

خضریان اضافه کرد: شورای حکام، قطعنامه ضدایرانی که تصویب کرده را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد چرا که می‌داند اعضای دائم آن که حق وتو دارند، رأی مخالف می‌دهند؛ تصویب چنین قطعنامه‌ای دو مرحله دیگر نیز سابقه داشته که در هر دوی آنها نیز دو عضو دائم شورای امنیت رأی منفی داده‌اند و مشخص است که ارجاع این قطعنامه به شورای امنیت بی‌فایده است؛ لذا قصد ندارند این پرونده را که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد و مشخص است که در حال سیاسی‌کاری هستند را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به کرات برای آژانس اثبات شده است و اگر غیر از این بود و نسبت به محل‌هایی که امروز تلاش می‌کنند پرونده سیاسی تشکیل دهند سؤال داشتند، پای برجام را امضا نمی‌کردند؛ لذا خود آنها نیز به سیاسی بودن پرونده واقف هستند و قطعنامه را به شورای امنیت نمی‌برند فقط از آن به عنوان ابزار چانه زنی استفاده می‌کنند تا در خلاء عدم انجام تعهدات خود در چارچوب برجام، ایران را وادار به تعهدات فراپادمانی کرده و باج گیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه پر واضح است که دست غربی‌ها در این موضوع خالی است، خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز در راستای مقابله با همین امتیازخواهی‌ها تصویب شد و دولت مکلف است در چارچوب این قانون، موضوعات هسته‌ای را پیگیری کند و طبق متن صریح این قانون، صرفا در چارچوب پادمان همکاری خواهیم کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv