bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۰۹۲۲۳

سایه بی برقی بر اینترنت؛ ماجرای سرقت باتری‌ها

سایه بی برقی بر اینترنت؛ ماجرای سرقت باتری‌ها

«زمان استاندارد نگه داشتن شارژ توسط باتری‌های اضطراری دکل‌ها به منظور پشتیبانی از اینترنت و ارتباط پایدار، حداکثر دو ساعت است، اما شاهدیم میزان قطعی برق گاه بیش از دو ساعت هم می‌شود و همین امر عملاً باتری را از گردونه ارائه خدمات خارج می‌کند. برای شارژ کامل هر یک از باتری‌های پشتیبان پس از طی یک دوره دو ساعته قطعی برق، بیش از ۱۰ ساعت زمان لازم داریم.»

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۴ آذر ۱۴۰۳

روز گذشته مرکز روابط عمومی‌و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اختلال اینترنت و سامانه‌های ارتباطی در برخی از نقاط تهران و تعدادی از شهرهای کشور در زمان قطعی برق، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اختلالات ایجاد شده، به علت قطعی برق سایت‌های اپراتورهای همراه و ناکارآمدی تجهیزات ذخیره‌کننده برق بوده است.

به گزارش ایران، بر اساس این گزارش، پاره‌ای از مشکلات اخیر به خرابی باتری‌های سایت‌های اپراتورها نیز برمی‌گردد. البته در این اطلاعیه آمده است طی یک ماه گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، برای رفع این مشکل و ارتقای وضعیت باتری‌ها جلسات متعددی با اپراتورهای ارتباطی برگزار کرده‌اند و پیگیر حل مشکلات پیش آمده در این خصوص هستند. 

برگزاری جلسات با اپراتورها

اما ماجرای جلسات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری با اپراتورها چیست؟ 

در این‌باره، محمد امامی، سرپرست معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به برخی از جزئیات جلسات وزارتخانه با اپراتورها اشاره کرد. وی یادآور شد: ظرف ۳ ماه گذشته، جلسات متعددی با اپراتورها برگزار شد و در این نشست‌ها مشکلات باتری‌های سایت‌های اپراتورها مورد بررسی قرار گرفت.

این مقام مسئول، دلایل خرابی‌ها و مشکلات را فرسودگی باتری‌ها، جنس نامرغوب برخی برندها و همچنین قطع و وصل مداوم برق دانست. امامی‌البته در این میان به سرقت برخی باتری‌های اضطراری و پشتیبان در جاده‌ها نیز به‌عنوان یکی از مشکلات موجود اشاره کرد و افزود: گاه تعویض باتری‌ها در برخی از نقاط، برای اپراتورها توجیه اقتصادی ندارد و همین امر در زمان بروز قطعی برق، نمود بیشتری پیدا می‌کند. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصلاح همه این موارد که گاه سال‌ها روی هم تلنبار شده، به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد، گفت: اقدامات اصلاحی اپراتورها در برخی از موارد آغاز شده و برخی از اپراتورها هم برنامه‌هایی در دست اجرا دارند. امامی‌همچنین در ادامه اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات به اندازه نیاز انجام نشده است و حالا باید اپراتورها برای به‌روزرسانی تجهیزات شبکه و توسعه لازم، یک سرمایه‌گذاری قابل‌توجه انجام دهند. 

آشفتگی با قطع برق ۲ساعته

برخی کارشناسان معتقدند نباید شبکه‌های ارتباطی در مقابل قطعی دوساعته برق اینچنین دچار آشفتگی شوند. به عنوان مثال فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران یادآور شد: قطعی دوساعته برق در روز، هنوز با تعاریف مربوط به شرایط بحران فاصله زیادی دارد و اگر بنا باشد شبکه در شرایط عادی در مقابل این میزان قطع برق تاب‌آوری نداشته باشد، بنابراین نگرانی برای شرایط بحرانی، یک نگرانی منطقی و بجا خواهد بود.

یکی دیگر از کارشناسان هم علت قطعی برخی شبکه‌های ارتباطی کشور به دنبال خاموشی‌ها راعدم سرمایه‌گذاری و توسعه مناسب اپراتورهای ارتباطی در ۱۰سال گذشته و فرسوده بودن زیرساخت‌ها دانست و یادآور شد: وقتی از آن‌ها خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شویم، پایین بودن تعرفه را بهانه می‌کنند و می‌گویند: دخل و خرج ما با هم جور درنمی‌آید و تنها در صورت اضافه شدن تعرفه، می‌توان به سمت سرمایه‌گذاری جدید و نوسازی رفت. 

استهلاک باتری با خاموشی ادامه‌دار

اما یکی از کارشناسان حوزه ارتباطات که دستی هم در توسعه اینترنت دارد و البته نخواست نامش فاش شود، یکی از دلایل ناتوانی اپراتورها در کاهش اختلال شبکه، هنگام قطعی برق را باتری‌های فرسوده پشتیبان و اضطراری دانست و یادآور شد: این باتری‌ها اغلب کیفیت لازم را نداشته و به دنبال نوسان‌های طولانی برق، بتدریج مستهلک می‌شوند که برای رفع این مشکل باید به فکر تجهیز دکل‌های مخابراتی و نوسازی آن‌ها بود.

به گفته وی، اگر به این موارد بی‌توجهی شود، مشکلات بویژه در جاده‌های بین‌شهری می‌تواند گسترده‌تر شود و شهروندان به دردسر بیفتند. این امر نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد که گاه ممکن است اپراتورها با شرایط موجود نتوانند از پس آن برآیند. وی یکی دیگر از مواردی را که می‌تواند سبب افزایش میزان اختلال در شبکه‌های ارتباطی هنگام قطع برق شود، برخی بی‌برنامگی‌ها در خاموشی‌ها دانست و افزود: اگر همه چیز طبق یک جدول مشخص باشد، می‌توان تا حد زیادی مانع اختلال شبکه شد. 

۲ ساعت بی‌برقی، نیازمند شارژ ۱۰ساعته باتری

وی افزود: زمان استاندارد نگه داشتن شارژ توسط باتری‌های اضطراری دکل‌ها به منظور پشتیبانی از اینترنت و ارتباط پایدار، حداکثر دو ساعت است، اما شاهدیم میزان قطعی برق گاه بیش از دو ساعت هم می‌شود و همین امر عملاً باتری را از گردونه ارائه خدمات خارج می‌کند. 

به گفته این کارشناس حوزه ارتباطات، موضوع مهم دیگر، مدت زمان لازم برای شارژ مجدد باتری‌هاست. وی یادآور شد: برای شارژ کامل هر یک از باتری‌های پشتیبان پس از طی یک دوره دوساعته قطعی برق، بیش از ۱۰ ساعت زمان لازم داریم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر به هر دلیلی حتی برای ۵ دقیقه در این مدت شاهد قطعی برق شویم، باز هم شارژ باتری کامل نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت خدمات مناسب و بدون اختلالی در اختیار کاربران قرار گیرد.

از این رو لازم است شرکت توانیر زمان خاموشی‌ها را در قالب برنامه‌ای مشخص، به اپراتورها اعلام کند و البته هیچ قطعی خارج از این جدول برنامه‌ریزی‌شده نداشته باشد. در چنین شرایطی شاید بتوان میزان اختلال شبکه را در زمان قطعی برق کاهش داد. 

سرقت باتری‌ها

این کارشناس حوزه ارتباطات، یکی دیگر از چالش‌های فعالان این حوزه را سرقت مکرر باتری‌های اضطراری در جاده‌ها و مناطق دورافتاده دانست و یادآور شد: با توجه به دور بودن این مناطق، گاه اپراتورها دیرتر از اختلال مطلع می‌شوند و این موضوع کاربران را کلافه می‌کند. اگر همکاری نیروی انتظامی‌در این زمینه بیشتر شود، میزان خسارت اپراتورهای ارتباطی کمتر می‌شود و می‌توانند برای کاهش اختلال شبکه در زمان قطع برق، هزینه بیشتری انجام دهند.

برچسب ها: اینترنت برق
bato-adv
bato-adv
bato-adv