bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۰۹۳۸۴

هشدار درباره تأثیر افزایش تصادفات و خاموشی بزرگراه‌ها

هشدار درباره تأثیر افزایش تصادفات و خاموشی بزرگراه‌ها

«با توجه به اینکه برابر تحلیل‌های صورت گرفته، بزرگراه‌های شهر تهران ۶۱ درصد از تصادفات فوتی ۸ ماهه امسال این شهر را به خود اختصاص داده‌اند و ۵۷ درصد از این تصادفات نیز در شب و ساعات تاریکی هوا بوقوع پیوسته است، لذا با در نظر گرفتن هزینه‌های اقتصادی هر متوفی سوانح رانندگی برای کشور (بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال)، تبعات و هزینه‌های کاهش ایمنی با اجرای طرح خاموشی معابر (جهت جبران ناترازی انرژی)، قابل توجه و تأمل است.»

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۴ آذر ۱۴۰۳

سرهنگ مصطفی زینی‌وند در توضیح بیشتر گفت: قطعی برق چراغ راهنمایی تقاطعات و همچنین اعمال طرح خاموشی در معابر بزرگراهی در شب و ساعات تاریکی هوا، علاوه بر تشدید بی‌نظمی ترافیک، موجب افزایش تصاعدی آمار تصادفات و تشدید خسارات جانی و مالی وارده به حادثه دیدگان می‌شود. 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه روشنایی معابر یکی از حقوق عامه است، افزود: با توجه به اینکه برابر تحلیل‌های صورت گرفته، بزرگراه‌های شهر تهران ۶۱ درصد از تصادفات فوتی ۸ ماهه امسال این شهر را به خود اختصاص داده‌اند و ۵۷ درصد از این تصادفات نیز در شب و ساعات تاریکی هوا بوقوع پیوسته است، لذا با در نظر گرفتن هزینه‌های اقتصادی هر متوفی سوانح رانندگی برای کشور (بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال)، تبعات و هزینه‌های کاهش ایمنی با اجرای طرح خاموشی معابر (جهت جبران ناترازی انرژی)، قابل توجه و تأمل است و ضروریست مدیریت مصرف انرژی به روش‌های دیگری برنامه ریزی شود تا کمترین تبعات منفی را برای ایمنی تردد شهروندان در پی داشته باشد. 

رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از آنجایی که قیمت‌گذاری و ایجاد محدودیت‌های مصرف، از جمله راهکارهایی است که به منظور جبران ناترازی انرژی وضع و اجرایی شده و طرح خاموشی و قطع برق معابر نیز از جمله این اقدامات انجام می‌شود و بدلیل اینکه حجم بالایی از سفرهای ساعات اوج ترافیک شامگاهی، سفرهای بازگشت شهروندان به خانه بوده و بدلیل خستگی رانندگان، زمان عکس العمل طبیعی این طیف از کاربران ترافیک از ۰.۵ ثانیه به حدود ۲.۵ ثانیه افزایش می‌یابد، لذا اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی سبب‌عدم رؤیت به موقع مخاطرات راه می‌شود و این طرح بسیار خطر آفرین است. 

زینی‌وند گفت: بدون شک یکی از مهمترین عوامل ارائه سطح سرویس مطلوب و ایمن برای رانندگان، روشنایی معابر و آشکارسازی موانع متحرک از قبیل «وسایل نقلیه عبوری و عابرین پیاده» و همچنین موانع ثابت خطر آفرین واقع در میانه و یا حاشیه راه‌ها از جمله «پایه پل‌های عابر پیاده و یا پل‌های غیر همسطح، پایه تابلوها، تیرهای برق، درختان و غیره» است تا رانندگان بتوانند در فاصله مناسب و بدون دریافت شوک ناشی از رؤیت دیرهنگام خطر، واکنش و عکس العمل مناسب را از خود نشان داده و بدون برهم زدن نظم ترافیک و ایجاد خطر برای خود و دیگران به مسیرشان ادامه دهند. 

وی افزود: علاوه بر اینکه با قطعی برق تقاطعات بخصوص در ساعات تاریکی هوا که موجب افزایش بی‌نظمی ترافیک و کاهش ایمنی تردد شهروندان خواهد شد بشدت مخالفیم، با اجرای طرح خاموشی معابر بزرگراهی هم به همان میزان مخالف هستیم. باید دقت کرد که معابر بزرگراهی، زیرساخت جابجایی سریع وسایل نقلیه بوده و می‌بایست در بالاترین سطح از تمهیدات ایمنی، به رانندگان ارائه سرویس کنند.

برچسب ها: تصادفات خاموشی
bato-adv
bato-adv
bato-adv