رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مطرح شدن دوباره بررسی پیوست ایران به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام با درخواست رئیس دولت چهاردهم و موافقت رهبر معظم انقلاب، گفت: «در دولت قبل هم زمزمههایی در این زمینه شنیده میشد و معتقدم که اگر دولت شهید رئیسی ادامه مییافت، تصویب لوایح پالرمو و سیافتی در مجمع مطرح شده بود.»
«حشمتالله فلاحتپیشه»، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همان زمان یعنی در مجلس دهم نظرخود را درباره لوایح «افای تی اف» (FATF) مطرح کردند؛ افزود: رهبری فرموده بودند که در این زمینه دولت و مجلس تصمیم بگیرند یعنی بعبارتی همان زمان ایشان این کار را به عهده دولت و مجلس گذاشته بودند و دولت وقت هم لوایح را پاراف کرده و به مجلس دهم ارسال کرد، چند بار پس از رفت و برگشت به شورای نگهبان در نهایت تصویب شد و بعد از آن ایراداتی وجود داشت که موجب شد «پالرمو» و «سی افی تی» یعنی کنوانسیون مقابله با تامین مالی جرائم سازمان یافته و تروریستی به نوعی در مجمع تشخیص مصلحت مطرح و در نهایت عملا بایگانی شد.
به گزارش ایرنا، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه حتی در زمان دولت شهید رئیسی نیز زمزمههایی مبنی بر درخواست تصویب این لوایح در مجمع تشخیص شنیده میشد، تاکید کرد: حتی برخی از اعضای دولت سیزدهم، پیش از اینکه صاحب منصب دولتی شوند جزو مخالفان این لوایح بودند، اما زمانی که به دولت رفتند متوجه شدند که تداوم حضور کشور در لیست سیاه FATF چه عوارض و زیانهایی برای منافع ملی دارد لذا دیدیم که در همان زمان دولت شهید رئیسی نیز زمزمهها مبنی بر ضرورت تصویب FATF در مجمع مصلحت آغاز شده بود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اکنون دولت چهاردهم فعالیت خود را آغاز کرده و رئیس جمهور پزشکیان با درخواست از رهبری موضوع بررسی دوباره این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطرح کرده است. در شرایط فعلی اگر براساس نظرات گذشته اعضای مجمع تشخیص موضوع را بررسی کنیم به طور طبیعی این دو لایحه به ویژه سی اف تی در مجمع تشخیص تصویب نخواهد شد به همین خاطر رئیس دولت چهاردهم سعی کرده تا به اصطلاح نوعی هماهنگی و پشتیبانی رهبری را داشته باشد برای اینکه این لوایح در مجمع تصویب شود.
فلاحت پیشه با اشاره به طرح مباحث فنی در نظرات موافقان و مخالفان این موضوع تاکید کرد: نظرات مخالفان درمورد پیوستن به FATF مباحث قابل اعتنایی است ولی وقتی بحث سیاسی شود یا به ویژه عدهای از تحریم ایران سوءاستفاده اقتصادی ببرند آن زمان تصمیم گیری دشوار میشود. معتقدم باید با مباحث کارشناسی و ارائه دلایل و مستندات کافی، دغدغه مخالفان که نظرات فنی قابل اعتنایی در این زمینه دارند، برطرف شود.
نماینده مجلس دهم افزود: پس از فروپاشی بلوک شرق تقریبا تمامی کنوانسیونهای بین المللی که در جهان شکل گرفت در یک کمیته نگارش آمریکایی و اروپایی تدوین شده است بعدها به تدریج کشورهایی مانند چین، هند و بعضا روسیه و اقتصادهای نوظهور وارد این حوزه شدند ولی به ویژه در دهه نود که اوج ادعای پیروزی دنیای غرب بود ریشه این کنوانسیونها در کشورهای غربی بود و همین موضوع یک دغدغه جدی است. به همین دلیل و برای رفع این دغدغه، کشورها با حق شرطهایی پیوستن به این کنوانسیونها را میپذیرفتند. بعنوان مثال بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله بخش اعظم کشورهای مسلمان که به CFT پیوستهاند شروط متعددی را مطرح کردند.
فلاحت پیشه در ادامه با بیان اینکه ما هم در مجلس دهم همین کار را کردیم، گفت: مجلس دهم نیز این دغدغهها را وارد دانست و تحت اینکه این کنوانسیونها بخشی از استیلای غرب در دهه ۹۰ میلادی بوده، حق شرطهای قوی را بر کنوانسیونها ضمیمه کرد. حدود ۱۵ حق شرط بر کنوانسیون پالرمو و CFT برای رفع این دغدغهها ضمیمه شد و من معتقدم این حق شرطها میتواند دغدغه فنی مخالفان را رفع کند.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: ایکاش در همان زمان و پیش از آنکه قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه FATF به کشور آسیب مالی بزند، با این حق شرطها ایران میپذیرفت و میتوانست از لیست خاکستری خارج شود، اما نه تنها از لیست خاکستری خارج نشدیم بلکه دوباره به لیست سیاه برگشتیم.
رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه حق شرط کشورها برای رفع همین دغدغهها است، گفت: در مباحث که در مجلس دهم داشتیم، مهمترین دغدغه بحث تحریم بود که مخالفان FATF معتقد بودند ایران، چون در شرایط تحریم است اگر تراکنشهای مالی اظهار و شفاف شود امکان دور زدن تحریمها را نخواهیم داشت، اما در مجلس برای این موضوع حق شرط تعیین شد که اگر یک سازمانی تحت تحریم قرار دارد دولت ایران نباید تراکنشهای مالی را که مانع دور زدن تحریم میشود، اظهار کند.
فلاحت پیشه افزود: درمورد دغدغه موضوعات امنیتی نیز در همان زمان حق شرطی قرار داده شد که نباید دولت ایران تعهدی برای اظهار آن داشته باشد و درباره گروههای مقاومت هم حق شرط آمده بود که ایران این گروهها را تروریستی نمیداند.
به گفته این نماینده مجلس دهم، مجلس شورای اسلامی در بررسیهای خود برای تصویب لوایح شروطی را تعیین کرده بود که اگر این شرطها از سوی گروه ویژه مالی پذیرفته نشود دولت ایران این کنوانسیونها را امضا نخواهد کرد و به نظرم با این شرایط همه دغدغهها رفع میشد، اما در نهایت تصمیمی گرفته نشد. امروز رئیس دولت اعلام میکند که پول ملی کشور به دلیل تحریمها و قرارگیری در لیست سیاه ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده است و این رقم بسیار بالایی است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
فلاحت پیشه درباره برخی مخالفتهای داخلی و احتمال مخالفت برخی کشورها با پیوستن ایران، گفت: معتقدم در همان زمان که شرایط مناسبتر بود این کنوانسیونها باید تصویب میشد، زیرا موضع گروه مالی هم علیه ایران نبود، اما امروز میبینیم علاوه بر رژیم صهیونیستی برخی کشورها که مخالف ایران هستند نیز در FATF صاحب کرسی شدهاند که شرایط را برای ایران سختتر میکند، اما به هرحال معتقدم جلوی زیان را باید هرچه زودتر گرفت.
رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان افزود: من سالها پیش استعارهای را بیان کردم که برخی مسوولان زمانی توپ را میگیرند که در آفساید قرار دارند اشاره من به برخی دوستان مجمع بود که یک فرصت طلایی را از دست دادند به ویژه در چهار سالی که کشور به دلایل مختلف نفت خود را خوب صادر میکرد، اگر در لیست سیاه قرار نداشتیم میشد بسیاری اقدامات مالی و بانکی را انجام داد و هزینههای مبادله و ... کاهش پیدا میکرد و به ویژه اینکه احتمال باز کردن ال سی و ارتباطات بانکی هم فراهم میشد، اما متاسفانه تصمیم گیری صورت نگرفت.