تویوتا برای تقلب در انتشار گازهای گلخانهای کامیونهای هینو، به جریمهای نجومی محکوم شده است. این جریمه یکمیلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد میشود که ۵۲۲ میلیون دلار آن مربوط به برند تجاری هینو است. این جریمه بزرگترین تنبیه خودروسازها پس از رسوایی دیزلگیت فولکسواگن به حساب میآید.
هینو موتورز از شرکتهای زیرمجموعه گروه تویوتا است. این شرکت اکنون باید برای دادههای آزمایشی تقلبی و تقلب در انتشار کربن دیاکسید به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) جریمه یکمیلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری پرداخت کند. این جریمه از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار جریمه مدنی برای ایالت کالیفرنیا، ۵۲۵ میلیون دلار مجازات مدنی و ۵۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار نیز جریمه جنایی و سایر هزینههای مرتبط است.
به گزارش دیجیاتو، طبق توافقی که در دادگاه انجام شد، هینو موتورز به اعلام دادههای نادرست درباره میزان آلایندگی ۱۰۵ هزار موتور دیزلی و ۶ هزار موتور مربوط به خودروهای آفرودی اعتراف کرده است. این شرکت همچنین برخی کامیونهایی را که در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تولید کرده، فراخوان خواهد کرد تا آنها را با استانداردهای جدید تطبیق دهد. تویوتا از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیشتر سهام هینو موتورز را در اختیار دارد. این شرکت انواع مختلف موتورهای دیزلی، کامیونهای تجاری سنگین و متوسط عرضه میکند.
«ساتوشی اوگیسو»، مدیرعامل هینو موتورز، درباره رسوایی دیزل گیت این شرکت گفت: «این قطعنامه نقطه عطفی در حلوفصل مسائل قدیمی است. ما سخت تلاش کردهایم مطمئن شویم دیگر این خودروها در فرهنگ هینو جایی ندارند. بهمنظور جوگیری از تکرار این مسائل، اصلاحاتی در شرکت اجرا کردهایم. این اصلاحات شامل بهبودهای معنیدار در فرهنگ داخلی شرکت، تغییر نحوه نظارت و شیوههای انطباق با استانداردهای جدید میشود.»
از زمان رسوایی دیزل گیت فولکس واگن در یک دهه پیش، جریمه جنایی هینو موتورز بالاترین جریمه در ایالات متحده محسوب میشود. از آن زمان تاکنون، خودروسازان مختلفی بهدلیل دورزدن قوانین تنبیه شدهاند. چندین بار به برندهای زیرمجموعه استلانتیس، جیپ و رم، اعتراض شده است و این برندها تنبیه شدهاند. کره جنوبی نیز سال ۲۰۲۳ مرسدس بنز، آئودی و بی ام و را بهدلیل نقض قوانین تحت تعقیب قرار داد.
رسوایی دیزل گیت هینو موتورز پس از آن افشا شد که وزارت حملونقل و گردشگری ژاپن، تویوتا را بهدلیل گواهیهای آلایندگی تقلبی مقصر شناخت. این گواهیها برای محصولات دایهاتسو منتشر شده بودند. پسازآن، تحقیقات درباره عملکرد تویوتا آغاز شد و درنهایت به هینو موتورز رسید.