bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۲۳۱۸

گزارش ايران خودرو از دست آوردهايش

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

ايران خودرو مي گويد تولید و تنوع محصولات اين شركت افزایش یافته و محصولات جدیدی چون رانا و دنا در آینده نزدیک به بازار عرضه می شود و در کنار این ها، تغییر سیاست فروش محصولات به صورت لیزینگی و توجه ویژه به صادرات، آینده روشنی را پیش روی سهامداران قرار می دهد.

 ایکو پرس نوشت: گروه صنعتی ایران خودرو با مدیریت مهندس نجم الدین ، برنامه راه ۹۰ را بر پایه اهداف راهبردی در زمینه های کیفیت، قیمت، کسب رضایت حداکثری مشتریان از خدمات پس از فروش، تولید محصولات جدید و توسعه بازارهای هدف، بنا نهاده است.

تولید 860 هزار دستگاه خودرو سواری در سال 90
ایران خودرو در سال جاری، 860 هزار دستگاه انواع سواری تولید
می کند که این میزان نسبت به سال قبل12 درصد رشد نشان می دهد . تولید 255هزار دستگاه پژو 206 ، 160 هزار دستگاه پژو 405 ، 200 هزار دستگاه سمند ، 100 هزار دستگاه پارس و 40 هزار دستگاه تندر90، در برنامه امسال ایران خودرو است. به این تعداد باید 10 هزار دستگاه گراند ویتارا ، 65 هزار دستگاه وانت باردو و 20 هزار دستگاه پژو روآ را نیز اضافه کرد.

ایران خودرو در سال گذشته، 755 هزار و 555 دستگاه انواع سواری تولید و روانه بازار کرد که رکورد تازه ای در افزایش تیراژ تولید در کارنامه این شرکت به شمار می رود.

کسب رضايت 70 درصدي مشتريان از خدمات پس از فروش نیز هدف گذاري و به تمامي نمايندگي هاي مجاز سراسر کشور ابلاغ شده و ارتقاي کيفيت تمامي محصولات به رتبه كيفي خوب و خيلي خوب، از ديگر برنامه هاي ایران خودرو در سال جاری است .

ايران خودرو افزايش بازدهی سايت هاي توليدي و كسب 51 درصدي سهم بازار خودرو از نظر تيراژ توليد و 60 درصد سهم ريالي را در سال جاری نشانه رفته و به منظور پاسخ گويي به نياز بازار و توسعه سهم خود در بازار هاي بين المللي در سال جاری، طراحي و توليد حداقل سه محصول جديد و دو مدل سال را در برنامه دارد.

چشم انداز 1404

ایران خودرو در سند استراتژی خود تا سال 1393به طور ميانگين، رشد تيراژ توليد سالانه 15 درصد را هدف گذاري کرده و ایجاد تنوع در سبد محصولات، از راهبرد های اصلی و باعث شده تا بیش از نیمی از سهم بازار را همواره به خود اختصاص دهد.

تیراژ تولید هفت برابر شده و 12 محصول و بیش از 50 تیپ بر اساس سلایق مختلف مشتریان ایرانی و بازارهای صادراتی تولید و عرضه می شود. حفظ و توسعه بیش از نیمی از سهم بازار از طریق حضور در تمامی بخش های بازار ایران و دستیابی به تولید بیش از یک میلیون دستگاه در سال تا سه آینده با هدف 16درصد صادرات و تولید سالانه بیش از یک و نیم میلیون دستگاه در 10 سال آینده با هدف 30 درصد صادرات، از مهم ترین اهداف استراتژیک ایران خودرو و تحقق این اهداف، نیازمند توسعه محصولات جدید و به کارگیری فن آوری های جدید است. بر این اساس، ایران خودرو سالانه سه فیس لیفت یا مدل سال و دو محصول جدید را عرضه خواهد کرد.

صدور 75 هزار دستگاه سواری
ايران خودرو تا پايان سال جاري 75 هزار دستگاه خودروي سواري به بازارهاي خارجي صادر مي کند که 9 درصد از مجموع توليدات اين شرکت را شامل مي شود. اين ميزان صادرات نشان دهنده جهش 87 درصدي نسبت به سال 89 است.

اختصاص 36 هزار دستگاه از صادرات امسال به سمند، نشان دهنده توجه ايران خودرو به رشد صادرات برند ملي است و با صدور هفت هزار دستگاه پارس و هزار دستگاه رانا، در مجموع 44 هزار دستگاه از برنامه صادراتي امسال ايران خودرو به محصولاتي با طراحي داخلي يا مشترك اختصاص دارد.

عراق با جذب 31 هزار و 509 دستگاه، مهم ترين بازار صادراتي ايران خودرو در سال 89 بوده و سوريه و ونزوئلا با 3465 و 3696 دستگاه با فاصله بسيار زياد از عراق، در مراتب بعدي قرار دارند.

در سال 88 روآ بيشترين سهم صادراتي ايران خودرو به عراق را تشکيل مي داد، اما ارتقاي سليقه و قدرت خريد و آشنايي بيشتر با قابليت هاي برند ملي در سال 89، تقاضاي بازار عراق را به سود سمند تغيير داد. سهم سمند در صادرات سال گذشته، 85 درصد بوده و به ازاي هر سه دستگاه فروش داخلي، يك دستگاه صادر شده که نشان دهنده افزايش 55 درصدي صادرات سمند نسبت به برنامه سهامداري است.

افزایش 58 درصدی سود خالص

با وجود رکود نسبی در بازار خودروی جهانی، سال گذشته عملکرد مالی ایران خودرو، از روند مثبت و صعودی برخوردار بود و توانست با افزایش 58 درصدی سود خالص نسبت به سال 88، سود خالص هر سهم را از 393 ریال به 620 ریال برساند. این رویداد، نتیجه برنامه ها و اقدامات منسجم مدیریت و کارکنان در راه رسیدن به هدف های افزایش تیراژ و کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصول بوده که در سال جاری نیز با شتاب بیشتر در جریان است.

رشد ارزش سهام

سال هاي 88 و 89 ، شکوفاترين سال ها براي بزرگترين شرکت خودروسازي خاورميانه در 20 سال گذشته به شمار می رود؛ چرا که در تمام زمينه ها شاهد رشد و ارتقاي فعاليت ها بوده است. زیان انباشته سال های قبل جبران شده و با وجود تقسیم سود در مجمع سال ۱۳۸۸، عملکرد شرکت در سال ۸۹ از بودجه مصوب نیز بسیار فراتر رفت. این موضوع باعث شد، ایران خودرو در سال گذشته سه بار تعدیل مثبت سود هر سهم را داشته باشد. سود هر سهم در بودجه اولیه مصوب ۳۸۵ ریال بود که با سه نوبت تعدیل، به ۵۰۸ ریال افزایش یافت. برنامه های پیش رو نشان می دهد که روند رو به رشد ارزش بازار سهام در سال جاری نیز ادامه می یابد و انتظار نتایج درخشان تری می رود. توسط این غول صنعت خودروسازی و مهندس نجم الدین در راس این مجموعه، افزایش قیمت سهام در راه کسب رضایت هر چه بیشتر سهام داران از جمله اقدامات مهم انجام شده در این شرکت است. در سال ۱۳۸۹ قیمت سهام ایران خودرو در بازار، تغییرات شگرف پیدا کرد.

رشد بازدهی در بازار سرمایه

از ویژگی های بازار سرمایه، پویایی و حساسیت آن به متغیرهای محیطی و درونی بنگاه ها است. لذا فعالان بازار، ضمن بررسی عوامل محیطی تاثیر گذار بر صنایع و بنگاه ها و عوامل درونی آن ها، جذابیت و سودآوری کوتاه مدت و بلند مدت بالقوه و بالفعل یک سهم را برآورد می کنند و با توجه به استراتژی سرمایه گذاری خود، در مورد عرضه یا تقاضای یک سهم یا مجموعه ای از سهام تصمیم می گیرند. نتایج بررسی بازار سرمایه کشور در سال ۱۳۸۹ نشان می دهد که شاخص کل بازدهی بورس ۸۴٫۵ درصد و شاخص بازدهی صنعت ۸۶٫۵ درصد بوده و بازدهی در بازار سرمایه گامی دیگر در مسیر رشد و تعالی ایران خودرو است.

صنعت خودرو و قطعات از جذاب ترین بخش ها برای فعالان بازار سرمایه در سال گذشته بوده و دلیل اصلی این مطلب نیز نرخ بازدهی آن است که از شاخص کل بورس و شاخص کل صنعت بالاتر است. شاخص بازدهی ثبت شده برای صنعت خودرو و قطعات، ۱۳۶ درصد است که در مقایسه با شاخص کل بورس، ۶۱ درصد و شاخص کل صنعت، ۵۷ درصد بالاتر است. این موضوع پتانسیل بالای صنعت خودرو و قطعات برای رشد و سرمایه گذاری را نشان می دهد.

بازدهی سرمایه 159 درصدی
جایگاه گروه صنعتی ایران خودرو در بازار سرمایه در سال 89 رشد چشم گیر داشته و بازار سهام ۱۲ شرکت متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو (به غیر از بانک پارسیان) با توجه به تغییرات عرضه، تقاضا و قیمت، از رونق مناسبی برخوردار بوده و ارزش بازار گروه از ۱۷ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال در ابتدای سال ۱۳۸۹، به ۳۶ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال افزایش یافته که بیانگر ۱۳۷ درصد افزایش و بازدهی سرمایه (captal gain) است.

در ابتدای سال ۸۹ گروه صنعتی ایران خودرو، ۳۳ درصد ارزش کل بازار صنعت خودرو و قطعات را به خود اختصاص داده که در پایان سال، به ۴۰٫۵ درصد افزایش یافته است. بازدهی قیمت سهام گروه صنعتی ایران خودرو به میزان ۱۳۷ درصد و ارتقای جایگاه آن در صنعت خودرو و قطعات، بیانگر مطلوبیت این گروه نزد فعالان بازار سرمایه و سهام است.

بررسی ها نشان می دهد که بازار سهام شرکت ایران خودرو نیز تحت تاثیر عوامل محیطی و شرایط صنعت خودرو از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده، لکن علل اصلی این موضوع را باید در عوامل داخلی شرکت جستجو کرد. سیاست ها و برنامه های جامع مدیریت در حوزه های مختلف تولید، کیفیت، فروش، خدمات پس از فروش، مالی و اقتصادی و سایر بخش های عملیاتی، و اجرای موفق و موثر این برنامه ها، زمینه ارتقای موقعیت و جایگاه سهام شرکت در بازار سرمایه را فراهم آورده است. امروز سهام ایران خودرو از سهام های موفق بورس و تبلور ظرفیت های فنی، عملیاتی و مدیریتی و ارزش های ذاتی شرکت به شمار می رود. ارزش بازار سهام شرکت در ابتدای سال گذشته، هفت هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال و در پایان سال ۲۸ هزار و ۲۲ میلیارد ریال بوده که بیانگر بازدهی سرمایه معادل ۲۵۹ درصد است. ضمن این که با احتساب سود نقدی مجمع سال ۸۸، شاخص بازدهی کل سهام شرکت، به ۲۶۵ درصد بالغ شده است. ارزش بازار شرکت در ابتدای سال گذشته، ۲۹ درصد ارزش کل بازار صنعت خودرو و قطعات بوده که در پایان سال به ۳۱ درصد رسیده است.

38 درصد رشد در سود عملیاتی

در تشریح مسیر رشد ایران خودرو در زمینه مالی، سود خالص شرکت از 934 هزار میلیارد ریال در سال 87 به دو هزار و 478 میلیارد ریال در سال 88 و سه هزار و 907 میلیارد ریال در سال 89 رسیده است. سود عملیاتی ایران خودرو با 38 درصد رشد، از 984 هزار و 488 میلیارد ریال در سال 88 به 13 هزار و 572 میلیارد ریال در سال 89 رسیده است. مبلغ فروش این شرکت نیز در سال 89 در اثر تغییر در میزان تولید و ترکیب تولیدات، افزایش 18 درصدی را تجربه کرده است. مبلغ فروش از 64 هزار و 305 میلیارد ریال در سال 87 به 83 هزار و 611 میلیارد ریال در سال 88 و 98 هزار و 694 میلیارد ریال در سال 89 افزایش یافته است. تعداد فروش ایران خودرو در پنج سال گذشته، با افزایش 13 درصدی، از 474 هزار و 151 دستگاه در سال 85 به 753 هزار دستگاه در سال 89 رسیده است. افزایش تولید، افزایش درآمد فروش اقساطی، بهبود ترکیب تولید و کاهش هزینه ها را می توان از دلایل عمده سودآوری ایران خودرو عنوان کرد، به نحوی که هزینه های این گروه صنعتی از 870 میلیارد ریال به 630 میلیارد ریال در سال 89 کاهش یافته و بخش اعظم این کار، از طریق تامین اعتبار خریدهای خارجی به روش گشایش اعتبار انجام شده است. 80 درصد خریدهای ایران خودرو معادل 59 میلیارد و 140 میلیون ریال داخلی و 20 درصد خریدها معادل 14 میلیارد و 647 میلیون ریال خارجی است.

کنترل و کاهش هزینه ها
سال گذشته با توجه به فشار ناشی از توسعه خدمات پس از فروش، ایران خودرو موفق به کنترل هزینه های عمومی شد به نحوی که این هزینه ها تنها دو درصد رشد داشت. کل هزینه ها بیش از 9 درصد افزایش نداشته و در سال 90، کاهش هزینه ها در اولویت برنامه های ایران خودرو قرار دارد. ايران خودرو به دنبال تغيير ترکيب توليد و فروش محصولات خود، در جهتی است که ارزبري کمتري براي اين شرکت داشته باشد؛ به گونه ای که با اين اقدام، هزينه ها و قيمت تمام شده محصولات مديريت خواهد شد.

با اقدامات مالی انجام شده در سال 89، ايران خودرو در جهت بهبود سقف تسهیلات بانکی و اخذ تسهیلات جدید در اولین مرحله وام های با نرخ های بالا را تسویه و با تعامل بیشتر با بانک ها و هم چنین انضباط مالی توانست به اخذ وام با نرخ کمتر اقدام کند، در حالی که در مقطعی به تسویه تسهیلات در اوایل سال و جذب آن ها در پایان سال اقدام شد، که این امر به نقدینگی مجموعه کمک شایانی کرد.
 
از سوی دیگر به روز آوری تسهیلات بانکی و پرداخت تمامی دیون و تعهدات مالی معوق و جلوگیری از پرداخت جرایم، در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون ایران خودرو حتی یک بدهی معوق هم در سیستم بانکی کشور ندارد. البته تامین نقدینگی از طریق تنوع در روش های تامین مالی به ویژه تامین مالی خارجی، از جمله دیسکانت و ال سی های مدت دار در این مهم بی تاثیر نبوده است. مدیریت نقدینگی بر زنجیره تامین از طریق شرکت ساپکو، برنامه ریزی برای پرداخت به موقع تعهدات سازندگان و ایفای کامل تعهدات با توجه به توافق انجام شده با سازمان امور مالیاتی برای تقسیط اصل کلیه بدهی های معوق سنواتی، از جمله اقدامات مهم مالی در سال 89 بوده است.
 
نظارت بر بازار سرمایه و تقویت سهام شرکت در بورس و نیز نظارت مالی عمیق بر پروژه ها و سرمایه گذاری ها و هم چنین تخصیص وجوه مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، از دیگر اقداماتی است که از آن ها به عنوان انقلاب مالی در شرکت یاد می شود و در نتیجه عملکرد مناسب ایران خودرو در سال 88 و 89 افق روشنی در زمینه افزایش سود آوری برای این شرکت نمایان شد.