شکست پراید در افغانستان اواخر دهه ۸۰ اتفاق افتاد و صادرات سمند به روسیه برای مدتی در همان سالها بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش متوقف شد
فرارو- کوییک در ونزوئلا ماشین پلیس شد. این جمله را باید متفاوتترین خبر حوزه خودرو در هفتههای اخیر بدانیم. تقریبا ۲۴ ساعت بعد انتشار ویدئویی از رژه کوییکهای مشکی در خیابانهای کاراکاس، خبر رسمی از جزئیات صادرات این خودرو به آمریکای جنوبی دردسترس نیست و خود مدیران سایپا هم واکنشی نشان ندادهاند. صادرات کوییک برای فعالان بازار خودرو اتفاق جدیدی نیست و حداقل در دو دهه اخیر پراید و سمند و تارا و مدلهای دیگری در کشورهای خارجی حاشیهساز شدهاند. شکست پراید در افغانستان اواخر دهه ۸۰ اتفاق افتاد و صادرات سمند به روسیه برای مدتی در همان سالها بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش متوقف شد.
صادرات پراید به افغانستان را میتوانیم شکست بزرگی برای بازار خودرو خودمان بدانیم. سایپا از اوایل دهه ۷۰ تولید پراید را در دو تیپ نسیم و صبا استارت زد و تقریبا دو دهه بعد این اتفاق بحث صادرات پراید به کشورهای همسایه از جمله افغانستان مطرح شد.
قیمت پراید اواخر دهه ۸۰ در کشور خودمان با ارقام سالهای اخیر تفاوت ملموسی داشت و خود سایپا پراید هاچبک را هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پراید صندوقدار را هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میفروخت. همزمان در افغانستان پولی که بابت خریدوفروش پراید بین خریدار و فروشنده ردوبدل میشد، به دو میلیون تومان نمیرسید.
فروش پراید در افغانستان با این حال توفیقی برای بازار خودرو ایران نداشت. نشان به آن نشان که مردم افغانستان تمایل چندانی به خرید پراید نداشتند و پولشان را بیشتر برای ماشینهای ژاپنی و بقیه برندهای اسمورسمدار کنار میگذاشتند.
صادرات خودرو به ونزوئلا سال ۱۴۰۲ و بعد توقف تقریبا هشتساله ازسرگرفته شد. آن زمان اعلام شد حدود دو هزار دستگاه به آمریکای جنوبی میرود و تارا و دنا بهعنوان جدیدترین سدانهای ایرانخورو سر از ونزوئلا درمیآورند.
خبر رسمی از جزئیات صادرات کوئیک به ونزوئلا دردسترس نیست و خود مدیران سایپا هم واکنشی نشان ندادهاند
صادرات دنا و تارا به ونزوئلا تقریبا بدون اعلام جزئیات روی خروجی رسانهها قرار گرفت و این وسط هیچکس نفهمید قیمت تمامشده این خودروها برای مردم ساکن آمریکای جنوبی دقیقا چقدر است. فیلم منتشر شده از نیکلاس مادورو درجریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ هم جزو معدود تصاویر مربوط به حضور خودروهای جدید ایرانخودرو در ونزوئلاست. اواسط تیرماه امسال ویدئویی از نیکلاس مادورو و همسرش در فضای مجازی وایرال شد. رئیسجمهور فعلی ونزوئلا از مبدایی که برای ما ایرانیها مشخص نیست سوار یک دستگاه تارا نقرهای میشود و نهایتا در مقصدی هم که نمیدانیم از تارا بیرون میآید.
صادرات سمند به روسیه تقریبا سه، چهار سال بعد آغاز تولید این خودرو در ایران کلید خورد. اتفاقا همان موقع یکی از مهمترین انتقادها درباره صادرات سمند به روسیه حول محور همین موضوع میچرخید. مخالفان اعتقاد داشتند سمندی که به روسیه صادر میکنیم بهخاطر گذشت چند سال از تولید نمونه اولیه، از تکنولوژی روز دنیا عقب افتاده است.
صادرات سمند به روسیه از بد ماجرا، در همان برهه یکبار متوقف شد. چرا؟ بهخاطر ضعف در خدمات پس از فروش!
صادرات سمند به روسیه، اما دوباره ازسرگرفته شد و این بار در سال ۱۴۰۰ شاهد انتشار خبری تحتعنوان توقف صادرات سمند به روسیه بودیم. ایندفعه معاون آن روزهای وزیر صمت بدون ذکر دلیل اصلی، به اعلام توقف صادرات سمند به روسیه بسنده کرد تا پرونده دیگری درباره صادرات خودرو به کشورهای خارجی بسته شود.
تولید سمند در سوریه سال ۸۵ به شکل رسمی آغاز شد. معاون اول محمود احمدینژاد، رئیسجمهور آن روزهای جمهوری اسلامی ایران در حضور بشار اسد کارخانه تولید سمند در سوریه را افتتاح کردند و آن زمان هر دستگاه سمند را معادل ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار به سوریها میفروختند.
سایت سیامکو طی دو دهه اخیر محلی برای تولید خودروهای ایرانی در سوریه بهشمار میرفت و اتفاقا علاوه بر سمند پای خودروهای دیگری ازجمله دنا به این کشور باز شد. این وسط یکبار سال ۱۴۰۰ بهخاطر مشکلات اقتصادی خود سوریها طرح صادرات خودرو به این کشور متوقف شد. با این حال سایت سیامکو به کارش ادامه میداد، اما درجریان وقایع ماههای اخیر در سوریه که احتمالا بهتر از ما درجریانش هستید، فعالیت سایت سیامکو هم متوقف شد.