دو شركت خودروسازي كيا و هيونداي در حالي از توقف فعاليتهايشان در ايران خبر دادند كه تازهترين آمار گمرك ايران نشان ميدهد اين دو شركت كرهاي بيشترين سهم را در بازار خودروهاي وارداتي ايران در سال گذشته به خود اختصاص دادند.
دو شركت خودروسازي كيا و هيونداي در حالي از توقف فعاليتهايشان در ايران خبر دادند كه تازهترين آمار گمرك ايران نشان ميدهد اين دو شركت كرهاي بيشترين سهم را در بازار خودروهاي وارداتي ايران در سال گذشته به خود اختصاص دادند.
به گزارش ايسنا، براساس تازهترين آمار گمرك ايران در سال گذشته بيش از 26 هزار دستگاه انواع خودروهاي كيا و هيونداي به ارزش بيش از 456.5 ميليون دلار وارد ايران شد.
عمده خودروهاي كيا و هيونداي از طريق امارات و كرهجنوبي وارد ايران شدند. تعدادي كمتري از اين خودروها نيز از طريق كويت، عربستان، بلغارستان، آلمان، چين، عمان، لبنان، سوئد، تركيه و قطر عراق وارد ايران شدند.
شركت كيا در سال 1389 از توقف صادراتش به ايران خبر داد. هيونداي نيز چند هفته پيش در اقدامي مشابه از توقف فعاليتهايش در ايران تحت فشارهاي آمريكا خبر داد.
گروه هيونداي - كيا بزرگترين خودروساز كرهجنوبي و در عين حال چهارمين گروه بزرگ خودروسازي جهان محسوب ميشود. سال گذشته به غير از گروه هيونداي – كيا، كوچكترين خودروساز كرهاي يعني سانگ يانگ موتور نيز در بازار خودروهاي وارداتي ايران فعال بود. به اين ترتيب به نظر ميرسد خودروسازان كرهاي توجه چنداني به تحريمهاي اعمال شده عليه ايران توجهي نكردهاند.
در سال 1390 براساس آمار گمرك ايران كرهجنوبي بزرگترين صادركننده خودرو به ايران بود؛ به طوري كه مبدا نزديك به 50 درصد خودروهاي وارداتي به ايران در سال گذشته كرهجنوبي بود.
از مهمترين مدلهاي وارداتي گروه هيونداي - كيا به ايران ميتوان به جنسيس،
سراتو، اكسنت، موهاوي، آزرا، سوناتا، ix35، توسات، H1، سنتيننتال، كادنزا،
پيكانتو، اپتيما، سورنتو، ix55، سانتافه، اسپورتيج، گرنجور، i30، i20،
اشاره كرد.