bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۹۷۹۵

تحلیل پایگاه امریکایی از جایگاه فعلی هاشمی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
یک پایگاه خبری آمریکایی در تحلیلی نسبت به سخنان آیت‌الله رفسنجانی نوشت: او در اوج خوشبختی اصلاح‌طلبان و در زمان ریاست محمد خاتمی شکست خورد و هم اینک نیز ضعیف‌تر از قبل به‌نظر ‌می‌رسد.
 
پایگاه آل‌مانیتور طی تحلیلی به قلم «شائول بخاش» استاد تاریخ دانشگاه جورج ماسون درباره «احتمال نامزدی ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی» می‌نویسد: اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق ایران و مرد بزرگ سیاست مصاحبه هفته گذشته‌اش که در آن از امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خبر داده بود را تکذیب کرد.

هاشمی رفسنجانی اخیرا در سخنرانی با برخی افراد من جمله جانبازان جنگی و گروهی از زنان، مشکلات کشور را در نتیجه فقدان افراد با تجربه و کاربلد عنوان ساخته بود.

رفسنجانی با کنایه از دولت‌مردان جدید و نحوه اداره کشور از سوی آن‌ها و اختلافات درونی طی چند سال گذشته اظهار تأسف کرده و عنوان داشت؛ اصول‌گراها موفقیتی نداشته‌اند و تنها به تخریب مدیران موفق گذشته و کارهایشان و کنار گذاشتن برخی روحانیون و محققان دانشگاهی پرداختند و باعث خانه نشین شدن و به حاشیه رفتن آن‌ها گشتند.

 * رفسنجانی برش گذشته را ندارد

رفسنجانی بهتر از هر شخص دیگری می‌داند که احتمال بازگشتش به دوره دیگری جهت ریاست جمهوری بسیار ناچیز است. او دیگر تقریباً نفوذ و قدرتش را از دست داده است. در سال 2000، در اوج خوشبختی اصلاح طلبان در زمان ریاست «محمد خاتمی»، رفسنجانی برای کسب کرسی مجلس از شهر تهران تلاش کرد و انتظار داشت با کسب آرا بالایی حتی به ریاست این نهاد هم برسد اما از سوی اصلاح طلبان وقت جدی گرفته نشد و در قعر فهرست رده‌بندی جا گرفت.

او در سال 2005 نامزد ریاست جمهوری شد اما این‌بار از سوی احمدی نژاد شکست خورد. رفسنجانی در سال 2011 در انتخابات مجلس خبرگان نیز شکست خورد. حال او تنها رییس شورای تشخیص مصلحت نظام است و بعضی مواقع بین مجلس و شورای نگهبان پادرمیانی کرده و یا در مواردی نظر می‌دهد و در واقع همانند سابق دیگر نفوذی ندارد.

رفسنجانی دشمنان بی‌شماری نیز دارد که نه تنها از دولت‌مردان جدید حکومتی بلکه اصول‌گرایان سنتی نیز هستند و به سختی در تلاشند تا مانع بازگشت او به میدان شوند. در همین رابطه تلاش‌هایی به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 صورت گرفت تا به رفسنجانی بر چسب همراهی با سبزها که سرانش از فوریه سال 2011 در حبس خانگی به سر می‌برند، زده شود.

یک روز بعد از خبر احتمال ورود رفسنجانی به کار و زار انتخاباتی، یکی از اعضای مجلس با بیان تجدید نظر کردن این نهاد در قانون محدودیت سنی ریاست جمهوری خواهان تغییر قانون در این زمینه حداکثر تا سن 75 سالگی شد. این در حالی است که رفسنجانی هم‌اینک حداقل 77 سال دارد.

در ماه سپتامبر،« فائزه» دختر رفسنجانی شش ماه حبس در زندان اوین را آغاز کرد در حالی‌که مهدی دیگر فرزند وی نیز با بازگشت از اروپا به‌دلیل برخی اتهامات به زندان افتاد.

* رفسنجانی شاید در تدارک گسترده‌ای است

شهرت رفسنجانی به عنوان یک سیاستمدار زیرک هنوز به قدرت خود باقی است و برخی از تحلیلگران دستگیری فرزندان وی را نوعی طراحی دقیق برای آماده کردن اوضاع می‌دانند. هرچند که از فرد قدرتمندی چون او انتظار می‌رفت تا حداقل از به زندان افتادن فرزندانش جلوگیری نماید.

وی در پاسخ درباره دستگیری فرزندانش گفت که خواهان هیچ تبعیضی در این زمینه نیست البته قبل از این‌که مهدی به طور قانونی او متهم شناخته شود نباید با او مغرضانه برخورد شود.

* شائبه مالی برخی از خانواده همچنان سر زبان‌هاست

اوایل سال جاری، احمدی نژاد فرد دیگری را به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگ‌ترین نهاد آموزش عالی کشور و دست پرورده رفسنجانی است منتصب کرد و در نتیجه او در مقابله با این حرکت شکست خورد.

در این بین برخی‌ شائبه‌ها درباره خانواده ‌وی مطرح شده و هنوز اتفاق جدیدی در این باره پیش رو نیست. 
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
درود بر هاشمی بزرگ
هاشمی در قلب مردم است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو