bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۴۲۳۷

دردسرهای دنباله‌دار شاپرك بانک مرکزی

به اين ترتيب شاپركي كه قرار است بانكداري الكترونيك و كاهش حمل پول نقد و شفاف‌سازي نقل و انتقال وجوه در سيستم بانكي را تسهيل كند، به خاطر سوء مديريت در حال تبديل به ضد خود است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
به اين ترتيب شاپركي كه قرار است بانكداري الكترونيك و كاهش حمل پول نقد و شفاف‌سازي نقل و انتقال وجوه در سيستم بانكي را تسهيل كند، به خاطر سوء مديريت در حال تبديل به ضد خود است.

به گزارش جام جم، با اين‌كه بانك مركزي وعده داده است ورود شاپرك (شبكه الكترونيك پرداخت كارتي) تاثيري در روند دريافت پول حاصل از فروش اصناف از طريق دستگاه‌هاي كارتخوان فروشگاهي ندارد و وجوه مغازه‌داران صرفا با اندكي تاخير به حسابشان واريز خواهد شد، تماس‌ها و گلايه‌هاي اصناف در چند روز اخير چيز ديگري را حكايت مي‌كند.

در چهار روز گذشته بسياري از صاحبان واحدهاي صنفي از نقاط مختلف كشور از تاخيرهاي طولاني ـ كه گاه تا 48 ساعت طول كشيده ـ در واريز وجوه حاصل از فروش به حساب بانكي خود گلايه كرده‌اند.

به گفته آنان اين تاخيرها در روند كسب و كار آنان اخلال ايجاد كرده حتي درمواردي آنان را متضرر كرده است؛ چراكه در بسياري مشاغل از جمله سوپرماركت‌ها، خريد جنس به صورت نقدي انجام مي‌شود و بروز تاخير در وجوه حاصل از فروش، پرداخت پول اجناس جديد را دچار مشكل مي‌كند.

در نمونه‌اي ديگر برخي اصناف از برگشت خوردن چك‌هاي خود به خاطر تاخير در واريز وجوه خريد كارتي خبر مي‌دادند؛ چراكه آنان به اميد فروش مقدار مشخصي كالا، براي روزهاي آينده چك كشيده بودند، اما ورود بي‌خبر شاپرك به ماجرا و تاخيرهاي ناشي از آن، حساب و كتاب‌هاي اين‌چنيني برخي اصناف را بر هم زده است.

اين گلايه‌ها در حالي ابراز مي‌شود كه بانك مركزي با اعلام جدولي، زمان دقيق واريز وجوه خريد كارتي به حساب‌ها را در ساعات روز حداكثر دو ساعت و در ساعات پاياني شب و حداكثر هشت ساعت اعلام كرده بود، اما ظاهرا اين جدول زماني رعايت نمي‌شود و اصناف بايد ساعت‌ها در انتظار واريز وجوه به حساب خود بمانند.

تماس با تلفن‌هاي اعلام شده توسط بانك مركزي نيز چندان فايده‌اي ندارد، چراكه صرفا به آنان اعلام مي‌شود مشكل در حال حل است و چند ساعت ديگر موجودي حساب خود را كنترل كنند.

تمام اين قضايا درنهايت منجر به اين مي‌شود كه برخي اصناف، عطاي استفاده از دستگاه‌هاي كارتخوان فروشگاهي را به لقايش ببخشند و باقطع كردن آن، از مشتريان پول نقد طلب كنند.

به اين ترتيب شاپركي كه قرار است بانكداري الكترونيك و كاهش حمل پول نقد و شفاف‌سازي نقل و انتقال وجوه در سيستم بانكي را تسهيل كند، به خاطر سوء مديريت در حال تبديل به ضد خود است.

البته اين نخستين بار نيست كه ضعف بانك مركزي در اطلاع‌رساني و پيش‌بيني تبعاتي كه ورود هر سيستم جديد مي‌تواند براي كسب و كار و امورات روزانه مردم داشته باشد، مشكل‌ساز شده است.

اما حداقل انتظار پس از اين همه تجربه، اصلاح رويه‌ به گونه‌اي است كه ثواب تبديل به كباب آن هم از نوع «كباب ‌شاپرك» نشود...