bato-adv
کد خبر: ۱۸۶۷۵

ایهود باراک از جنگی تمام عیار با غزه خبر داد

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۰ دی ۱۳۸۷
فرارو- تهاجم هوایی اسرائیل به نوار غزه وارد چهارمین روز خود شده است.  

به گزارش بی بی سی، مناطقی از نوار غزه در ساعات اولیه سه شنبه مورد حمله جنگنده های اسرائیلی قرار گرفته است و گزارش ها بیانگر بمباران دفتر نخست وزیری و وزارت خانه ای خارجه، دفاع و دارایی جنبش حماس و یکی از نهاد های امنیتی فلسطینی است.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از "جنگ تمام عیار علیه حماس" خبر داده است . یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل هم هشدار داده که تمام ساختمان های متعلق به جنبش حماس در این حملات نابود خواهد شد.

حداقل ده تن در حملات بامداد سه شنبه جان خود را از دست داده اند و ۴۰ نفر مجروح شده اند. انتظار می رود این رقم افزایش یابد.

این در حالی است که به گزارش سازمان ملل متحد، تعداد تلفات فلسطینی ها در سه روز نخست حملات هوایی ارتش اسرائیل در حدود ۳۲۰ تن بوده است. بر این اساس، ۶۲ نفر از کشته شدگان غیرنظامی هستند.

منابع بیمارستانی فلسطینی تعداد کشته شدگان را ۳۴۵ نفر و تعداد مجروحان را ۱۶۵۰ نفر اعلام کرده اند.

در این حال، تلفات حملات موشکی پیکارجویان فلسطینی به شهرهای جنوب اسرائیل به شش تن افزایش یافته است.

اسرائیل پایان دادن به حملات راکت های فلسطینی به مناطق مسکونی را به عنوان علت حمله گسترده هوایی خود علیه نوار غزه که در کنترل جنبش حماس است، اعلام می کند.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هدف از حمله به نوار غزه را ضربه زدن به حماس عنوان کرده است و می گوید ارتش کشورش کاری با مردم فلسطین ندارد.

آمریکا هم بار دیگر با مقصر دانستن جنبش حماس در خشونت های اخیر خواستار توقف پرتاب راکت از نوار غزه به اسرائیل شده است.

گوردون جاندرو از سخنگویان کاخ سفید روز دوشنبه گفت: "ایالات متحده متوجه است که اسرائیل مجبور است برای دفاع از خود دست به اقداماتی بزند."

آتش بس فوری 

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری طرفین درگیری در نوار غزه شده است.

آقای بان در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در روز دوشنبه گفت: "اسرائیل و حماس باید اقدام های خشونت آمیز را متوقف کنند و همه تدابیر لازم را برای پیشگیری از تلفات غیرنظامی اتخاذ کنند. آتش بس باید بلافاصله به اجرا گذاشته شود."

آقای بان همچنین با اشاره به حق اسرائیل به دفاع از خود، از توسل بیش از حد این کشور به زور انتقاد کرد.
 
او همچنین از وضع نابسامان جمعیت غیرنظامی ابراز نگرانی کرد: " طبیعت مخوف آن چه در حال رخ دادن است، به خصوص تاثیر آن بر کودکان که نیمی از جمعیت غزه را تشکیل می دهند، من را به شدت نگران می کند."

همزمان در تظاهراتی که در اسرائیل، کشورهای عربی و بعضی از شهرهای اروپایی برگزار شد، تظاهرکنندگان حمله اسرائیل به غزه و حمایت آمریکا از این کشور را محکوم کردند.

تظاهرات مشابهی در تهران و بعضی دیگر از شهرهای ایران برگزار شده است.

این در حالی است که نگرانی درباره احتمال حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه رو به افزایش است.

اسرائیل نیروهای خود را در امتداد مرز غزه مستقر کرده و نواحی اطراف نوارغزه را "نواحی نظامی ممنوعه" اعلام کرده است.

گزارشگران می گویند این اقدام و فراخواندن هزاران سرباز ذخیره اسرائیلی ممکن است پیش درآمدی برای یک عملیات زمینی باشد؛ هر چند برخی کارشناسان هم آن را تنها عاملی جهت افزایش فشار بر حماس می دانند. 

در همین حال اتحاديه اروپا اعلام کرد که روز سه شنبه نشستی اضطراری برای کمک رسانی به غزه برگزار می کند.

در همين رابطه وزيران خارجه ٢۷ کشور عضو اتحاديه اروپا، سه شنبه، برای بررسی بحران غزه، نشستی اضطراری در پاريس برگزار می کنند.

در جلسه امروز، راه های ارسال کمک های انسان دوستانه به ساکنان باريکه غزه، مورد بررسی قرار ميگيرد. ارسال اين کمک ها مستلزم برقراری آتش بس ميان اسرائيل و حماس خواهد بود.

وزارت امور خارجه فرانسه در بيانيه ای اعلام کرد که این کشور همراه با اتحاديه اروپا تلاش خواهد کرد که به اتفاق سازمان ملل، راهی برای حل بحران موجود در غزه بيابد.

حملات اسرائیل که از روز شنبه شروع شد تقریبا یک هفته پس از آن انجام شد که حماس پایان آتش بسی شش ماهه با اسرائیل را اعلام کرد. 

اسرائیل شهر های اصلی در نوار غزه از جمله شهر غزه در شمال این منطقه، و خان یونس و رفح در جنوب آن را هدف قرار داده است.

تحلیلگران حوادث روز شنبه را خونبارترین روز در تاریخ غزه از زمان اشغال این منطقه توسط اسرائیل در سال 1967 می دانند هرچند هیچ منبع مستقلی شمار دقیق کشته شدگان در این روز را تایید نکرده است.

پس از اشغال نوار غزه در سال 1967، شهرک نشینان یهودی در داخل این منطقه به ساخت مجتمع های مسکونی پرداختند.

هرچند اسرائیل در سال 2005 از نوار غزه خارج شد اما کنترل ورود و خروج به غزه و حریم هوایی آن را در اختیار داشته است. 

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین