bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۸۰۳۰

مرگ تدریجی دانشگاه

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
مطلب زیر را آقای بزرگمهر بشیریه، کارشناس حقوقی برای فرارو ارسال نموده‌اند


غُصّه ی قِصّه ی ما دقیقاً از خیابان علمی و فرهنگی کشور آغاز می شود؛ آنجاهایی که اطراف دانشگاه تهران است، همان انقلاب خودمان و شورِ شیرینِ وصف ناپذیرِ فضای اکسیژن بخشِ آلودگیِ ماشین‌های قُراضه و کتاب‌های خاک خورده‌اش. با هم قدمی بزنیم.

در دلهره‌ی صمیمی آنجا که بیشتر بوی درس و امتحان می‌دهد به کتاب‌فروشی‌ها دیده می‌اندازیم. روی شیشه‌ی بیشتر مغازه‌ها اینطور نوشته: کتاب‌های درسی، کمک درسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، مدیریت، حسابداری، حقوق و غیره. چیز عجیبی نیست.

قدم زنان مسیر خود را ادامه می‌دهیم؛ در لابه‌لای انبوه کُتب و خیل ِ سیل گونه‌ی مردمِ رهگذر، ناخودآگاه چشمانمان به دیواره‌های پیاده‌رو خیره می‌شود. اینجا دیگر عجیب می‌شود. نزدیک‌تر می رویم، فاجعه است! آنجا به تعداد دلخواه نوشته: نوشتن پروپوزال و پایان نامه، تضمینی!

تماس که می‌گیری می‌گوید موضوع بده و یک میلیون تومان، پروپوزال خود و یا پایان‌نامه ات را آراسته و ویراسته درب منزل تحویل بگیر.

آری، گویی بازار علم فروشی‌ست. پول می‌گیرند، پایان‌نامه می‌فروشند؛ آزاد و بدون منع قانونی.

به راستی مقصر این فاجعه کیست؟ دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بدون دغدغه‌ی تحقیق، پایان‌نامه‌ی خود را خریداری می‌کنند و تنها با یک روخوانی ساده به دفاع از آن می‌پردازند و به درجه‌ی کارشناس ارشد و دکترا نایل می‌شوند. آن‌وقت می‌گوییم خارجی‌ها کجا هستند و ما کجا!

در کشوری که مهد علم و فرهنگ جهان است؛ در سرزمینی که حکیمانی بزرگمهرمانند روییده‌اند چه انتظاری برای رسیدن به جهان اول داریم! چرا که دانشجویانش دیگر بی‌زحمت و رنج تحقیقات خود را خریداری می‌کنند و این همان درجا زدن و دور شدن از پیشرفت است.

مسؤولین محترمی که به تعداد موهای سر رضا یزدانی (خواننده نسل جوان) دانشگاه تأسیس کرده‌اند، باید پاسخگوی وضع کنونی باشند و البته ده‌ها مقام مسؤول محترم دیگر.

بدون کنکور وارد دانشگاه شدن و آسان خارج شدن از آن، مرگ تدریجی شرافت دانشجویی و فرهنگ دانشگاهیست. از طرف دیگر وضع آشفته‌ی اقتصادی قشر تحصیل‌کرده که حمایتی را از جانب هیچ نهادی نمی‌بینند، آن‌ها را بر آن می‌دارد تا به منظور دریافت مقداری چرک کف دست (ریال)، برای عده‌ای دانشجونمای بی‌اندیشه اقدام به تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی کنند. و اینجا مشخص می‌شود باز هم داستان به شیب ملایم اقتصادی ربط پیدا می‌کند.

اما تیتری از سایت فرارو نظرم را جلب کرد : "اجرای طرح عفاف و حجاب در فصل گرما"، و دوباره حکایات تکراری... .

نمی دانم این بدحجابی که گویا حقوق شهروندی را هم به تازگی تهدید کرده و یا طرح جمع آوری ماهواره‌ها و از این دست اقدامات که همواره روی آنها تأکید و اصرار شده است آیا بیشتر از علم‌فروشی خیابان انقلاب، فرهنگ و پیشرفت ایران را به خطر می اندازد؟!

امید است در سالی که "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" سر تیتر وظایف مسؤولین کشوری قرار گرفته، این مسئله در قوای سه‌گانه و رسانه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و قوانینی برای ممنوعیت و برخورد با این پدیده‌ی نو ظهور برقرار شود. مقرراتی قاطع و برخوردی مستمر تا برچیده شدن این معضل شوم از جامعه‌ی علمی و دانشگاهی کشور در راستای توسعه‌ی ایران عزیز.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
وقتی در یک ترم 5ماهه باید سه تا مقاله از هر درسی برای نمره ارائه بدهی که یک مقاله خودش ممکن 6 ماه طول بکشد چه انتظاری دارید دانشجو خودش بنویسد یا کپی نکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
وقتی 90 در صد دانشجویان خودشون نمی توانن پایان نامه بنویسن پس مشکل قطعا از خود دانشگاه و اساتید هستن که نتوانستن علم و مهات کافی را به دانشجویان بیاموزن و یک عده متخصص بتوانن از این طریق درامدزایی کنن.وگرنه هستن بسیاری از دانشجویان که علاقمند به کارهای پژوهشی هستن اما از پسش بر نمیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
در دانشگاهی که خود شما تدریس میکنید استاد عزیز،مدیر گروهشون و استادان راهنما پیشنهاد نوشتن مقاله و کتاب و پایان نامه در ازای گرفتن مبلغی پول میدهن که شما داوری همان پایان نامه ها را می کنید.
و استادان از این طریق متاسفانه تاجری می کنن.
شما واقعا این موضوع را نمی دانید در چه دانشگاهی با اعتبارتون داوری می کنید؟
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
درودبربرادوزاده خلف دکترحسین بشیریه یک سوال بنده راعفوبفرمایید مشکلات جامعه کنونی رابسیارکوتاه وجالب بیان نمودیداما راهکارحقوقی مقابله با مسایل را هم بیان بفرمایید . سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بزرگمهر عزيز تازه با اين حال افرادى كه دكتراى واقعى دارند بيكار يا اخراج ميشوند ولى افرادبه ظاهر دكتر بهترين شغلها راتصاحب ميكنند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۱
emad
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
بیسواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
کاش فرارو یک گزارش از پذیرفته شدگان دکتری «بدون آزمون» دانشگاه علامه در زمان رئیس قبلی تهیه کند و انتشار دهد. ما که از نزدیک می بینیم و می کشیم. هرکدوم هم می بینی از یک جایی اومدن یا مسؤول یک جایی هستند و .... کسانی که در زمان ایشون خصوصا این اواخر هیأت علمی شدند هم که جای خود دارد. امیدوارم دانشگاههای دیگه مثل اینجا نباشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
در تکمیل فرمایشات شما، بنده دانشجوی دکتری دانشگاه شریف هستم، چند روز پیش در داخل خود دانشگاه اطلاعیه هایی برای انجام پروپوزال و پایان نامه دیدم که بر برد های دانشگاه نصب شده بود.
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
یاد شعر خدا بیامرز پروین اعتصامی افتادم: "قاضی از کجا در خانه خمار نیست
"
خیلی از این اساتید معتبر و مسئولین این مراجع زیربط ، خود لب به خرما زدند، آن وقت منع خرما طلب کردن سخت است!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
++++++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
مسیولین تا به مرز فاجعه نرسند از خواب بیدار نمیشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
بزرگمهر عزیز فقط یک نکته رو از قلم انداختی و ان اینکه همین فارغ التحصیلان در زمره پروفسور ها و تئوریسین های دولت ها افاده فضل میفرمایند و روزگارمون هم میفته دستشون!!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
سخنان بسیار سنجیده ودرخور تاملی می باشد.متاسفانه آنچه آقای بشیریه گفته اند واقعیات دردناکی است که امیدواریم گوش شنوایی پیدا شود و اقدام لازم صورت گیرد.عنوانی که انتخاب شده بسیار گویا ودردآور است.خوشحالم که هنوز کسانی پیدا می شوند که برای فرهنگ ایران زمین دل می سوزانند ونگران هستند .از ایشان سپاسگزارم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
خوش بودگرمحک تجربه آیدبه میان تاسیه روی شودهرکه دراوغش باشد یک جمله ازاین معنی گفتیم و.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
دانشگاها های غیر انتفایی ای هستند که بدون حتی یک فارغ التحصیل دکتری هیئت علمب سالی 70 دانشجوی ارشد میگیرند!!!

به کی بگیم دردمون...
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
خوب من دانشگاه نرفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
این هم از تبعات هشت سال خوش خدمتی آقای احمدی نژاد است: اشتغال زایی به سبک احمدی نژاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
دمت گرم واقعا حرف دل ما رو زدی, راستی افزایش قارچ وار دانشگاه های من در اوردی , پذیرش بذون کنکور وپولی در مقطع ارشد و دکتری رو اضافه کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
آفرین حرف دل ما رو زدی. دانشگاه های بیشمار آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و هزار جور دانشگاه دیگه، ما فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر سراسری رو نابودمون کرد. هر کی از راه رسیده بدون داشتن سر رشته ای از علم و دانش شده دانشجو. اتفاقاً اینا پارتی هم دارن و زود میرن سر کار. هیچ کجای دنیا این همه دانشگاه وجود نداره. فرارو تأییدش کن.
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
سلام
جانا سخن از زبان ما می گویی. وقتی دانشگاه آزاد با نمره منفی تمام دروس در مقطع ارشد دانشجو می گیرد و استاد ش هم به جای 16 جلسه چهارجلسه در کلاس حاضر می شود و جزوه در س30 صفحه و ...آیا انتظاری بیش از این مس توان داشت ؟؟؟ نکته جالب همه این عزیزان هم معدل شان 19 و 20 است ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
فقط یه نگاهی به دانشجویان و اساتید بیندازید. دانشجویان بدون انگیزه و فقط به قصد وقت گذرانی میان دانشگاه. اساتید هم که با این چندر غزی که می گیرند انگیزه ای برای درس دادن ندارند.
تیفون
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
احسنت جامع و کامل بود اما تنها برچیده شدن کافی نیست باید دانشگاههای مربوطه زمینه های علم پروری و پژوهش را فراهم کنند تا کسی سراغ خرید علم نرود!
فاطمه
United States of America
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
درد زیاد است علم فروشی دین فروشی وجدان و شرف فروشی ....بیداد میکند اما آنهایی که مسئولند گوشهای خود را گرفته اند مبادا چیزی بشنوند ومجبور شوند در ازای حقوقی که میگیرند کاری هم برای این کشور انجام دهند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
تنها راه جمع کردن بساط این همه دانشگاه مسخره است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
فاجعه است، دانشجو ارشد ما هيچ انگيزه اي ندارد. اونم دانشگاه دولتي و معتبر. حق دارند، خوب كار كنند كه چي بشه؟؟؟؟؟ كسي كه پارتي دارد كار گيرش مياد نه شايستگي!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
ورود بی حساب و کتاب به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هیچ نتیجه ای غیر از این ندارد قبلا می رفتند تاجیکستان و اکراین و امثالهم پول میدادند دانشجو می شدند و پس از آن پول می دادند تز می خریدند و دکتر و استاد دانشگاه ! می شدند الان از خروج ارز جلوگیری شده و بیسوادهای گردن کلفتمان را خودمان در پردس و آزاد و پیام نور با پول ثبت نام می کنیم از بازار خودمان تز می خرند و دکتر می شوند و چون پارتی هم دارند استاد می شن علم و دانش هم کشک
آخه چه فرقی میکنه ورق پاره را با زحمت خودت از دانشگاههایی چون تهران و شریف و امیر کبیر و علامه و بهشتی و امثالهم بگیری یا با پول بابا از پردیس و آزاد و پیام نور و... و تزت را هم دستفروش های خیابان انقلاب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
دانش کجا ، علم کجا ، خوابی بود که فراموش شد . همگی تبدیل به مکان پول درآوردن و کاسبی شدن . فاتحه !!!
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
دوست عزیز کسی که برای خرید پایان نامه از این مراکز اقدام میکنه، حتی اگه چنین مراکزی هم نباشه کار به درد بخوری انجام نخواهد داد!!یعنی این فرد فایده ای برای علم نداره در هر صورت
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
مايه تاسف است روزي دانشجو بودن افتخار بود ،به كجا مي رويم؟!
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
این یکی دیگه واقعا جانسوزه.
یعنی واقعا اینقدر برخورد با این پدیده سخته؟
واقعا امکان حل این مسئله نیست؟
آقایون چرا نمیفهمند که فرهنگ یعنی همه چی و این پدیده همه چی رو هدف گرفته.
برای آینده بچه هام واقعا نگرانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
آقاي بزرگمهر بشيريه؛ خيلي دير متوجه شدي، مصائب ديگري پيش آمده و پيش خواهد آمد كه علم فروشي در مقايسه با آنها چيز بدي نباشه، حالا صبر كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
هر چه بگندد نمکش می زنند
وای به وقتی که بگندد نمک
قمو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
اگر این بازار نبود که سرداران عزیز ما الآن دکتر نبودند و برای کاندیداتوری مجلس و غیره نخبه نداشتیم . اگر این بازار نبود که نگهبان ساختمان همسایه ما از بنده -دکترای 65 - حقوق بیشتر نمی گرفت . اگر این بازار نبود که با رتبه 2 تخصصی بافت شناسی شیراز قبول شده بودم . علامت تعجب جلو جملاتم نمی گذارم چون اینها همه طبیعیه و بعد از انقلابهای فرانسه و شوروی هم اتفاق افتاد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
علم خریدار ندارد
بنده که قریب به یکسال پیرامون پایانامه تخصصی خود تحقیق کرده و آن را به وسیله نرام‌افزار fluent شبیه‌سازی نمودم و علاوه بر این محاسبات گسترده جریانی لنجام دادم و مطالب مبسوطی هم نوشتم نمره کامل دریافت نکردم اما دوستانی که با کپی برداری از پایان‌نامه‌های دانشگاهای دیگر! و با اساتید دیگر بودند بدون زحمتی و حتی خرج زیادی نمره کامل دریافت کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
وقتي توي كشوري علم با پول خريداري بشه نتيجه همينه آدمايي كه پول دارند دكترا هم ميگيرند مثل آب خوردن بيسوادان باسواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
من هم امیدوارم اینچنین شود....
بچه های ما که در خارج از کشور تحصیل میکنن بعضا" تا یک سال درگیر ارایه پایان نامه هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
من هم امیدوارم اینچنین شود....
بچه های ما که در خارج از کشور تحصیل میکنن بعضا" تا یک سال درگیر ارایه پایان نامه هستند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
میخوام درد دلمو کوتاه بنویسم
استاد تاریخ اسلام ما به من یک کنفرانس داد(وضعیت ساسانیان در هنگام بعثت) یک هفته وقت داشتم رفتم کلی مطلب جمع کردم ابتدا روش تحقیق در تاریخ رو خوندم و از مراجع داخلی و خارجی استفاده کردم...حتی مدل ریاضی ای رو پیدا کردم برای مدل سازی جریانهای تاریخی ...رفتم کلاس استاد گفت 10 دقیقه وقت دارم. خوشحال شدم بعد 1 دقیقه استاد گفت بشین این تحقیقت بوی فتنه میده ...گفتم استاااد فتنههههه؟ گفت اره من حیران نشستم آخر کلاس 70 درصد دانشجوهای مذکر منو بوسیدند گفتند ای کاش تو استاد ما بودی (استاد هم این صحنه رو دید و حرفهای بچه هارو میشنید) از کلاس خارج شدیم به استاد گفتم از من ناراحت نباشید واقعا من زحمت کشیدم واسه تحقیق .گفت یعنی آقای شهیدی وبیهقی و... اشتباه میکردند ؟ من باز هم از تعجب داشتم .......(استاد ما 35 ساله .به شدت مذهبی. مرد . روش تدریسش روایی ) البته شاید میترسید ....
قمو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
چرا نظر منو چاپ نکردین جناب فرارویان ؟ نکنه خودتان هم با پارتی مدرک گرفتید ؟ آزادی بیان را هم فهمیدم . حیف از وقتم که برای شما و لایک زدن در مدیای شما تلف کردم .
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
دشمن ها وقتی این واقعیت ها را میبینند متوجه خواهند شد که ایران تا مرز دانش واقعی سال های طولانی راه دارد
پري
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
حالا من كه خاك و دود ازمايشگاه رو خوردم و كار پايان نامه ام هم عملي بود بيكار نشستم تو خونه افسردگي هم گرفتم، اگه پول هم داده بودم فرقي نميكرد، بازم بيكارم بازم چيزي درست نميشه بازم افسرده ام بازم داغونم
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
مگر کاری هم هست شما همین چند روز پیش وزیر کشوت فرمود که تا 8سال دیگه استخدام نداریم نزدیگک به 50هزار نفر در آزمونهای استخدامی قبول شدند اما هنوز دو ساله وارد کارشان نشدند .-من دانشجوی دکتری وقتی 35سالمه ولی هیچ جا نتونستم استخدام بشوم ولی سرایدار یک مدرسه با دیپلم رفته معلم شده (سیستم هوشمند سازی مدارس)پس همون بهتر که جوانان برن پول بدهند و مدرک بگیرند چون قانون و عدالتی در جذب و استخدام نیست
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
من یک استاد دانشگاه هستم.راه حل این فاجعه در موارد ذیل است :
-پذیرش دانشجو متناسب با بازارکار
-برچیدن دانشگاههای غیرضروری
-تجمیع اساتید باتجربه در دانشگاههای بزرگ
-گسترش و روزآمدکردن فنی حرفه ای ها
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
این بهترین مقاله سایت بود! به خدا قسم سه روز پیش با یه خانمه رفتیم بالای انقلاب دانشجوی مدیریت صنعتی بود و خیلی پولدار بود به خدا قسم 1200 داد تا واسش پایان نامه بنویسن!!!
خواهشا سانسور نکن!
خودم دانشجوی امیرکبیر بودم و رسم کشیده شده واسه درس! اتیش گرفتم که نوشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
يك دوزار باسم پژوهانه هم كه به دانشجويان دكترا مي دادند قطع كردند!!!!
پریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
سلام بزرگمهر-من خواهش دارم اینقدر خودتو برای طرح عفاف اذیت نکن!زودی تموم میشه. تازه اول به این استادا بگو اینقدر منبع اضافی معرفی نکنن تا بچه بدبخت وقت کنه خودش مقالاتشو بنویسه....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
جای خالی همچین متنی در فضای مجازی حس می شد.
علم فروشی نیست.
اسمش رو می ذارن مشاوره.
ثمین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
در بزرگترین واحددانشگاه ازاد تحت عنوان کلاسهای بین ترم ،واحدی که باید در 12 جلسه برگزار شود از 8 صبحشروع و تا ساعت 12 تمام مشود
نظز دهنده ی بی نظر
Hong Kong
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
بابا بی خیال علم
برو تو راسته ی دلواپسی
که خیر دنیا و عقبی در آن است
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اینجا مدینه فاضله است!!وقتی میومدم دانشگاه دولتی تهران چه رویاهایی داشتم ارشد هم گرفتم ولی فهمیدم اینجا همه چی با تلاش به دست نمیاد اینجا باید دو واحد بزارن به نام سازگاری!
فرخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
من نمی دانم علم فروشی خیابان انقلاب چه آسیبی به شماها وارد کرده که این قدر علیه اش تبلیغ می کند. این تنها راه درآمد دانشجویان دکترا و ارشد است. کاری که نمی توانید تولید کنید، لطفا با منبع درآمد اینها هم کاری نداشته باشید. بیکار بشیم بنشینیم خونه ور دل پدر مادر 24 ساعته وبلاگ شما رو بخونیم؟
مجله فرارو