bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۳۵۶

نفس عمیق دوباره با عیار 14

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۷

فرارو- پرویز شهبازی پس از شش سال كه از ساخت ‹‹نفس عمیق›› می گذرد بالاخره چهارمین فیلمش ‹‹عیار 14›› را ساخت و علاقمندان آثارش را بار دیگر بر سر ذوق آورد. 

داستان آخرین فیلم شهبازی قصه یک طلافروش (فرید) است که پس از پنج سال به دزدی که او را لو داده، برخورد کرده است و سعی می‌کند از دست او فرار کند، در حالیکه دزد (منصور) نه قصد انتقام دارد و نه اصلاً به او فکر می‌کند. 

شخصیت‌های داستان دوگونه اند؛ اول دزدی که پس از پنج سال آزاد شده است و به شهر سابقش بازگشته و دیگر طلافروشی که در توهم و ترس انتقام بسر می‌برد. 

شخصیت اصلی فیلم فرید با بازی محمد رضا فروتن در اغلب صحنه‌ها مقابل دوربین است و بیشتر حوادث در حول و حوش وی و طلا فرو شی اش رقم می خورد، شخصیت‌های فیلم در این مغازه و از طریق رابطه‌ای که با فرید دارند معرفی می‌شوند. 

كامبیز دیرباز كه نقش منصور را بازی می كند دغدغه‌هایی دارد اما نه از جنسی كه فرید انتظارش را می كشد او ازدواج مجدد دوباره همسر سابقش و پیدا کردن دخترش را مهمتر از انتقام گرفتن از فرید می داند ولی فرید با توهم اینكه منصور در پی اوست روال داستانی را به گونه ای رقم می زند كه نهایتا با منصور روبه رو می شود. 

پرویز شهبازی كارگردان فیلم تلاش می كند تا از طریق نزدیک شدن به شخصیت‌ها و نمایش لایه‌های پنهان روابط آنها واقعیت زندگی در جامعه امروز را به تصویر بکشد، آدم‌های فیلم شهبازی دچار تنهایی هستند، فرید، همسرش، مینا و منصور دچار موقعیتی نامتعادل و ناامن هستند و این تنهایی حلقه اتصال آنها و تلخی روزگارشان است. 

فضای عدم قطعیت جاری در فیلم یكی از ویژگی های این فیلم است به طور مثال در فصلی که فرید برای پیدا کردن احسان به مسافرخانه می آید قطعیت و بازی فروتن این احساس را در مخاطب به وجود می‌آورد که دیدار ناخواسته فرید و منصور در مسافرخانه اتفاق می‌افتد ولی كارگردان این فصل را هم با سرگردانی فرید به پایان می‌برد و پایان قصه را به تاخیر می‌اندازد. 

حادثه ها در ساختار فیلم شهبازی قانونی نظام مندند می توان گفت این اتفاق ها هستند كه قصه را به جلو می برند و هنرمندی شهبازی در آن است كه این اتفاق ها ویژگی غیرمنتظره بودنشان را حفظ كرده اند دیدار اتفاقی مینا (مینا ساداتی) و منصور، اقامت احسان (پوریا پورسرخ) و منصور در مسافرخانه ذهن بیننده را از اتفاقی که قرار است کارگردان در پایان فیلم از طریق آن بیننده را شوکه کند، دور می‌کند و این وجه موفق كارگردانی شهبازی است. 

فیلم عیار 14 قصه زندگی مردمانی است در طول سالیان كه هربار در زمان و مكانی خاص تكرار می شود و سرنوشت و تقدیر بدكاران را در ترازوی عدل به نمایش می گذارد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv