bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۲۲۲۴
ماموريتي كه خودروسازان به خوبي انجام دادند

ارتقا سامانه ضدسرقت خودروهای داخلی

يكي از عمده ترين مشكلات موجود در جامعه بحث سرقت خودرو است كه تقريباً در اكثر شهرهاي كشور رواج دارد و همه ساله صدها و بلكه هزاران فقره سرقت خودرو در جامعه به وقوع مي پيوندد كه عمده ترين دليل آن را مي توان پايين بودن سطح استانداردي سامانه هاي ضدسرقت و كم اثر بودن اقدامات مالكين وسايل نقليه براي پيشگيري از وقوع اين امر دانست.

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳
يكي از عمده ترين مشكلات موجود در جامعه بحث سرقت خودرو است كه تقريباً در اكثر شهرهاي كشور رواج دارد و همه ساله صدها و بلكه هزاران فقره سرقت خودرو در جامعه به وقوع مي پيوندد كه عمده ترين دليل آن را مي توان پايين بودن سطح استانداردي سامانه هاي ضدسرقت و كم اثر بودن اقدامات مالكين وسايل نقليه براي پيشگيري از وقوع اين امر دانست. 

يكي از مهم ترين راهكارهاي مناسب در برخورد با جرم مذكور ارتقاء ضريب ايمني وسايل نقليه از طريق تجهيز خودروها به سامانه هاي پيشرفته ضد سرقت است كه در  سال هاي اخير در نتيجه تعاملات صورت گرفته ميان شركت هاي خودروساز و سازمان هاي ذيربط به ويژه نيروي انتظامي و سازمان استاندارد، اقدامات مناسبي از جمله تجهيز خودروهاي توليد داخل به سيستم ضد سرقت ( ايموبلايزر) از سال 86 و راه اندازي سيستم رديابي قطعات جهت شناسايي قطعات و خودروهاي مسروقه صورت گرفته كه تاثير آن در طي چند سال اخير نمود پيدا كرده است. 

آمارهاي ارائه شده توسط ناجا نشان مي دهد در سال 1392 از مجموع 100 درصد ( 85439 دستگاه ) سرقت خودرو، 95 درصد سهم خودروهاي سرقتي توليد دو شركت خودروساز داخلي بوده كه از مجموع، تنها 15 درصد از خودروهاي سرقتي شامل مدل هاي توليدي پس از سال 86  يعني زمان آغاز پروژه تجهيز خودروها به سيستم ضد سرقت بوده كه اين آمار حكايت از موفقيت طرح مذكور شركت هاي خودروسازي در ارتقا سامانه ضد سرقت توليدات دارد.

با دقت نظر در آمار سرقت مي توان دريافت كه از 5 نوع خودرو عمده شامل (پرايد، پژو، پيكان، سمند و نيسان) كه مورد سرقت قرار گرفته اند تنها 06/0 درصد مربوط به محصولات توليد سال 92 بوده است؛ به طور مثال در سال 92 از مجموع كل تنها 10 دستگاه خودروهاي سايپا شامل 131، 132، 111 و 141 مدل 92، 214 دستگاه انواع پژو مدل 92، 17 دستگاه خودرو سمند مدل 92 مورد سرقت قرار گرفته اند، ضمن اين كه حجم سرقت خودروهاي توليدي 91 نيز از مجموع كل 8/1 درصد بوده به نحوي كه تعداد 59 دستگاه پرايد مدل 91، 612 دستگاه انواع پژو مدل 91 و 102 دستگاه سمند بوده است.

اين آمارها نشان مي دهد در چند سال اخير خودروسازان داخلي براي ارتقا سامانه هاي ضدسرقت محصولات خود اقدامات قابل توجهي انجام داده اند؛ يك كارشناس صنعت خودرو به خبرنگار ما مي گويد: به عنوان مثال سيستم ضد سرقت نصب شده بر روي محصولات توليدي سايپا كه به نام پلتفرم ايكس 100 شناخته مي شوند، يك سيستم بسيار پيشرفته و بروز بوده و سايپا اين سامانه را چندين مرتبه توسط كارشناسان پليس آگاهي تست كرده است.

وي مي افزايد: اين سيستم كاملاً وارداتي بوده و در حال حاضر بر روي بسياري از خودروهاي مدل بالاي توليد شركت هاي معتبر جهاني نصب مي شود، ضمن اين كه از نظر قيمتي نيز داراي بهاي بسيار بالايي است.

نصب سامانه ضد سرقت يا همان ايموبلايزر بر روي خودروهاي توليد داخل يكي از مهم ترين اقداماتي است كه شركت هاي توليدكننده خودرو در داخل آن را به اجرا درآورده اند و توانستند از اين طريق اطمينان مشتريان خود را افزايش دهند، در حال حاضر بيشتر خودروهاي سرقتي در كشور را محصولات مدل پايين و خودروهايي تشكيل داده اند كه مالكين آن ها در خصوص نحوه نگهداري خودرو و رعايت نكات ايمني كوتاهي كرده و توصيه هاي كارشناسان به ويژه پليس را ناديده گرفته اند.