bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۴۷۱

50 توليدکننده شمش روي ورشکسته شده‌‏اند

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۸۷


عضو هيأت رييسه اتاق بازرگاني ايران وضعيت توليد را بسيار اسف‌‏بار خواند و گفت: بخش خصوصي نمي‌خواهد وعده بشنود اما مطمئن باشيد كه وعده‌هايي هم كه قبلاً داده شده بود، عملي نشده‌اند و جفايي كه به صنعت سرب و روي شده كم نيست و موجب شده است كه ارزش شركت‌هاي فعال در اين صنعت به شدت كاهش يابد. 

ابراهيم جميلي، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران در نشست صبحانه‌‏خوري اتاق بازرگاني با وزير صنايع و معادن با انتقاد از عدم حمايت‌‏هاي وزارت صنايع و معادن در بخش توليد سرب و روي گفت: "آقاي وزير! نه گله مي‌‏كنيم كه چرا ماليات بر ارزش افزوده علي‌رغم قول رييس جمهور براي صنايع متوقف نشد و نه از مشكل باز نشدنLCها صحبتي مي‌‏كنم. درخواستي‌هم نداريم كه كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي برطرف شود، چرا كه اگر اين درخواست‌ها قبول مي‌شود بايد تاكنون حل مي‌شد. 

وي مشكلات ناشي از تثبيت نرخ ارز در صنعت و وفا نكردن به عهد مسؤولان در صنايع معدني به ويژه صنعت سرب و روي و مشكلات ناشي از بيمه، ماليات و قانون كار را از جمله مشكلات اين بخش خواند و گفت: صنايع فولاد، آلومينيوم، مس و سرب و روي از صنايع مزيت‌‏دار كشور محسوب مي‌شوند كه دولت در سه صنعت اول سرمايه‌گذاري عظيمي داشته است؛ در حالي كه در صنعت سرب و روي هيچ سرمايه‌گذاري انجام نشده است و حتي معدني كه مربوط به كالسيمين بوده به بخش دولتي اختصاص يافته و بخش خصوصي را از داشتن بزرگ‌ترين معدن سرب و روي محروم كردند. 

مدير عامل سابق كالسيمين افزود: اخيراً اعلام كرديم كه فصل يخبندان صادرات سرب و روي آغاز شده اما ارائه اين گزارش به مذاق فروشندگان مواد اوليه دولتي آن خوش نيامد و اعلام كردند كه وزارت صنايع حمايت‌‏هاي بي‌سابقه‌اي از اين صنعت داشته است اما اي كاش اعلام مي‌شد حمايت از شركت تهيه و توليد مواد معدني بي‌‏سابقه بوده و وزير صنايع را سپر قرار نمي‌دادند! 

وي از يكي ازمعاونان وزير انتقاد كرد و افزود: اين مسؤول وزارت صنايع اعلام كرده است كه در سال جاري بيش از 25 هزار ميليارد تومان در بخش صنايع معدني سرمايه‌گذاري شده است كه البته جاي تشكر دارد؛ اما سؤال اصلي در اين است كه آيا به همين ميزان سرمايه‌‏گذاري، واگذاري هم داشته است كه به سرمايه‌گذاري جديد اقدام كرده باشد. 

جميلي ادامه داد: قيمت فلز روي در سال 84 در متوسط جهاني 1572 دلار و 26 سنت بوده و در سال 87 به 1592 دلار و 32 سنت رسيده است در حالي كه همين وضعيت در مورد يكي از شركت‌هاي عمده توليدي و صادراتي روي نشان مي‌دهد كه قيمت سهام اين شركت در بورس از 1335 تومان در سال 84 به 1204 تومان كاهش يافته است كه مي‌توان آن را نمونه‌اي حمايت‌هاي وزارت صنايع از اين صنعت بر شمرد.
به گفته وي نمودارهاي تهيه شده از قيمت فلزات در 10 سال اخير نيز نشان مي‌دهد به غير از دوسالي كه قيمت فلزات افزايش يافته و اين محصولات در اختيار دولت بوده در اكثر اين سال‌ها صنعت با قيمت‌هاي پايين در اختيار بخش خصوصي بوده است و بخش خصوصي توانسته كشورمان را از واردكننده سرب و روي به صادركننده تبديل كند اما با اين توصيف متأسفانه شاهد ادامه ‌كم لطفي‌ها هستيم. 

جميلي تصريح كرد: وضعيت 65 شركت توليدكننده شمش روي نشان مي‌دهد كه بسياري از اين شركت‌ها تعطيل شده‌اند و در حال حاضر بيش از 50 واحد به صورت قطعي تعطيل شده و مابقي هم با يك سوم ظرفيت فعاليت مي‌كنند. 

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: در سال 84 بيش از 350 هزار تن ظرفيت توليد سرب و روي در اختيار بخش خصوصي بوده و در همين سال پروانه‌هاي بهره‌برداري به 297 هزار تن رسيده بود اما در حال حاضر سهميه‌ها در اختيار بخش دولتي است و از اين ميان تنها 47 هزار تن به خصوصي داده شده در حالي كه اين سهميه در سال 86 بيش از 236 هزار تن بوده است. 

جميلي وضعيت توليد را بسيار اسفبار خواند و عنوان كرد: بخش خصوصي نمي‌خواهد وعده بشنود اما مطمئن باشيد كه وعده‌هايي هم كه قبلا داده شده بود عملي نشده‌اند و جفايي كه به صنعت سرب و روي شده كم نيست و موجب شده است كه ارزش شركت‌هاي فعال در اين صنعت به شدت كاهش يابد

مجله خواندنی ها
مجله فرارو