bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۷۶

علت خودداری هند از شرکت در مذاکرات خط لوله صلح

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۴ مهر ۱۳۸۶

برخی مقامات اعلام کرده اند، هند به علت مخالفت دهلي نو با شرايط قيمت گذاري پاكستاني ها براي گاز صادراتي به هند، از شرکت در مذاکرات خط لوله صلح خودداری کرده است. 

نشريه اکونومیست در گزارشی از روند مذاکرات خط لوله صلح نوشته است، فردا معاونان وزارتخانه هاي نفت ايران و پاكستان با يكديگر در تهران ملاقات خواهند كرد تا نتايج مذاكرات كارشناسان را بررسي كنند.

غلامحسين نوذري كفيل وزارت نفت ايران هفته پيش به هند هشدار داد اگر این کشور به روند كند خود در گفتگوها پايان ندهد، ايران آماده است به تنهايي با پاكستان توافقي را براي احداث "خط لوله صلح" منعقد كند.

در همین حال، روزنامه اکونومیک تایمز هند، در شماره روز گذشته خود به نقل از یک مقام وزارت نفت هند که "خواست نامش ذکر نشود"، گفت: بدیهی است که ما به این پروژه خط لوله گاز متعهد هستیم و شکی در این باره وجود ندارد.  

این مقام هندی ادامه داد: قیمتی که با ایران بر سر آن به توافق برسیم، تعیین کننده قیمت گاز در بازار داخلی هند خواهد بود و از این رو این مساله برای ما بسیار حساس است. 

این روزنامه چاپ دهلی در ادامه با یک مقام دیگر در وزارت نفت هند مصاحبه کرده است و به نقل از او می نویسد: "ما قرار بود پیش از مذاکرات جاری در تهران، به طور دوجانبه با طرف پاکستانی دیدار کنیم اما به این دلیل که دیدار دو جانبه ما با پاکستان برگزار نشد، تصمیم گرفتیم منتظر بمانیم تا نتیجه مذاکرات ایران و پاکستان مشخص شود."

گفتنی است هند كه به شدت از طرف امريکا تحت فشار قرار دارد تا در اين طرح شركت نكند، اعلام كرده است با پاكستان برسر تعيين هزينه ترانزيت گاز از این كشور به هند اختلاف نظر دارد و اين موضوع هنوز بين دو كشور حل نشده است و بخاطر اين هم در مذاكرات تهران شركت نكرده است.

هند اعلام كرده تا زمانيكه مسائل دو جانبه اين پروژه با پاكستان حل نشده است حاضر به شركت در مذاكرات سه جانبه نيست. 

طرح خط لوله گاز صادراتی ايران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد اما گفتگوها بر سر اين طرح که خط لوله صلح نام گرفته از ده سال پيش آغاز شد.

طول خط لوله ايران به هند ۲۷۰۰ کيلومتر خواهد بود و قرار است گاز صادراتی ايران را از مسير پاکستان به هند منتقل کند. پيش بينی شده است که در صورت توافق نهايی، ۱۱۰۰ کيلومتر از اين خط لوله در ايران، ۱۰۰۰ کيلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کيلومتر در هند احداث شود.

با تکميل این طرح، روزانه ۱۵۰ ميليون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می شود که ۹۰ ميليون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ ميليون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزينه اجرای اين طرح در برآورد های اوليه چهار و نيم ميليارد دلار اعلام شده بود اما اکنون کارشناسان هزينه طرح را حدود هفت ميليارد دلار برآورد می کنند.


مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین