bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۰۹۴۳

عاشقانه‌های ماندگار

حمید حیدرپناه

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
حمید حیدرپناه-   "چه در دل من، چه بر سرتو، من از تو رسیدم به باور تو..."

شاید کمتر کسی هست که در حال و هوایی عاشقانه این ملودی را با خودش زمزمه نکرده باشد، یا  در بسیاری از برنامه ها و گزارش های خبری که تصاویر احساسی و عرفانی پخش می شود، تم میانی این ملودی را نشنیده باشد.

موسیقی و تیتراژ سریال «ارمغان تاریکی» به کارگردانی «جلیل سامان» که از شبکه ی سوم سیما پخش شد و بیشتر آن را با صدای محمد اصفهانی می شناسند و  هنوز هم در بسیاری از میان برنامه های شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون پخش می شود، شاید یکی از بی رحمی های دنیای موسیقی، گمنام ماندن نام آهنگساز تنظیم کننده و شاعر، پشت نام خواننده باشد.

دو عاملی که زحمت و بار اصلی کار به دوش آنهاست و تولید یک اثر حاصل ساعت ها بحث و تبادل نظر آنها تا شکل گیری نهایی کار است خصوصاً آهنگساز که در همه ی مراحل تا تنظیم و ضبط نهایی و... همراه و همپای کار است ولی عمدتاً خواننده بعد از چند بار تمرین فقط برای ضبط کار به استودیو می رود، در حالی که وقتی کار نهایی و پخش می شود آنچه که بیشتر در ذهن مخاطبان می ماند، نام و صدای خواننده است.

 ارمغان تاریکی هم یکی از این آثار است، اثری ماندگار با ترانه ی «عبدالجبار کاکایی» و به آهنگسازی «فرید سعادتمند»، هنرمندی باتجربه و کم ادعا که این روزها بسیار پرکار تر از همیشه شده و قطعاً در آینده هم آثار ماندگارتری از او شنیده خواهد شد.  

آهنگسازی اهل شهر یزد و فرزند زنده یاد استاد «حسین سعادتمند» که از هنرمندان و مداحان قدیمی و نام آشنای شهر یزد بود و سالهای سال نوای دلنشینش گرمابخش محافل مذهبی و خصوصاً ایام محرم بود، جالب است بدانید که هیات های مذهبی در یزد که همواره از نظم و شور خاصی برخوردارند، جزو معدود هیات هایی هستند که ملودی های نوحه ای شان به شکل حرفه ای کار و تمرین می شود و خانواده ی سعادتمند سالهاست که در این زمینه فعالیت می کنند و امروز هم «فرید» پای در مسیر پدر گرانقدرش، ملودی هایش در مراسمات مذهبی شورآفرینی می کند.

وی پس از اجرای موفق سریال ارمغان تاریکی، با وجودی که  فیلم ها و سریال های زیادی را آهنگسازی نمود اما دو اثر مهم و ماندگارش بیشتر شنیده شدند، سریال «پروانه» و تیتراژ پایانی اش با صدای «مانی رهنما» و سریال «هانیه» که تیتراژ پایانی اش با صدای «سالار عقیلی» شنیده شد و هردو اثر در جشنواره ی جام جم کاندیدای برترین موسیقی بودند.

سعادتمند که با جدیت و وسواس زیادی روی آثارش کار می کند، بخش زیادی از آثارش که ساخته ی احساسات عمیق درونی اوست، و مصداق این جمله ی مشهور که: «هر آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند».

جشنواره ی فجر امسال فرصتی مناسب است برای شنیده شدن یک تم موسیقی جدید و با احساس از این آهنگساز که با فیلم سینمایی «دلبری» به کارگردانی «سیدجلال دهقانی اشکذری» و بازی «هنگامه قاضیانی» با موضوع اجتماعی که در بخش مسابقه ی سودای سیمرغ  جشنواره حضور دارد و همچنین انیمیشن «ناسور» به کارگردانی «کیانوش دالوند» با موضوع عاشورا که گفته می شود اثری متفاوت و حرفه ای خواهد بود.