bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۲۴۶۱

شب‌نشینی نوازندگان راجستان و شهرام ناظری

تاریخ انتشار: ۰۲:۴۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
اجراهای سالن رودکی در جشنواره موسیقی فجر هرچند در نظر خیلی‌ها نسبت به برنامه‌های همسایه‌ی متمولش، تالار وحدت، کم‌اهمیت‌تر به‌نظر می‌رسند اما تجربه چند روز گذشته نشان داده که عموما جذاب‌، کاربردی‌تر و دلنشین‌ترند.

به گزارش ایسنا، نمونه‌ی این اجراها، شامگاه روز دوشنبه 26 بهمن‌ماه رقم خورد که تا پاسی از نیمه‌شب هم ادامه یافت.

در پی برخی تغییرها در جدول برنامه‌های سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر در این روز، دو اجرای ملل در تالار رودکی برگزار شد.

نخست، اجرای ترکیبی «شربل روحانا» و آزاد میرزاپور بود که در تلفیقی از موسیقی عربی و ایرانی، لحظه‌های دل‌انگیزی را برای مخاطبان رقم زد؛ تا راضی از سالن خارج شوند.

در این میان، نوازندگی عود روحانا، هنرمند اهل لبنان، چشم‌گیر بود.

در بخش دوم، اجرای گروه «دیوانا» از راجستان بود که آن‌هم با استقبال مخاطبان همراه شد.

از نکته‌های قابل توجه اجرای این گروه این بود که در میانه‌های اجرا، شهرام ناظری که به‌نظر می‌رسید با گروه آشنایی قبلی دارد، در سالن حاضر شد.

به‌هنگام ورود او، سرپرست و همچنین خواننده‌ی گروه، با مشاهده‌ی این خواننده‌ی ایرانی، در حال هنرنمایی خود، برای او دست تکان دادند و خوش‌آمد گفتند.

در پایان، یکی از همراهان این گروه راجستانی که در ابتدا نیز در سخنانی، موسیقی گروه را برآمده از جغرافیای زیست محیطی یک قوم توصیف کرده بود، با حاضر شدن بر جایگاه، به‌رسم محلی، شال‌های صنایع دستی را بر گردن اعضای گروه انداخت.

در ادامه، سرپرست گروه که در میانه‌ی اجرا، از شباهت ساز اصلی گروه خود با کمانچه‌ی ایرانی نیز سخن گفته بود، با بیان این‌که می‌دانند شهرام ناظری در عرصه‌ی موسیقی ایرانی از مشاهیر است، او را به روی صحنه دعوت کرده، به رسم احترام، شال خود را بر گردن او آویخت.

اعضای گروه نیز به‌نوبت، ناظری را در آغوش گرفتند و در ادامه، سرپرست گروه راجستان، با تشویق حاضران به همراهی کردن در اجرای دهانی یک ملودی، از عشق به سرزمین‌های پاکستان، هندوستان و ایران در کلامی ملودیک گفت.

علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ - و حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه‌ی موسیقی - که برای دقایقی در سالن حضور یافته بودند نیز نظاره‌گر تجلیل از شهرام ناظری بر جایگاه جشنواره‌ی موسیقی فجر بودند.