bato-adv
کد خبر: ۲۸۹۱۳۲
مهدی پازوکی در گفتگو با فرارو بررسی کرد

تناقض در آمار نرخ رشد؛ آمار مرکز پژوهش ها سیاسی است؟!

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- یک استاد دانشگاه با اشاره به تشکیک مرکز پژوهش های مجلس در میزان نرخ رشد اقتصادی سال 94 گفت: «این اقدام مرکز پژوهش های مجلس کاملا سیاسی و معطوف به انتخابات سال آینده است. مرکز پژوهش های مجلس اصلا بانک اطلاعاتی ندارد که نرخ رشد اقتصادی را محاسبه کند.»

در حالی که مرکز آمار ایران نرخ رشد‌‌‌ اقتصاد‌‌‌ی د‌‌‌ر ‌سال ٩٤ را مثبت یک ‌د‌‌‌رصد‌‌‌ اعلام کرد‌‌‌ه است‌‌‌، مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی در گزارشی اد‌‌‌عا کرده‌‌‌ رشد‌‌‌ اقتصاد‌‌‌ی د‌‌‌ر ‌سال ٩٤ نزولی و معاد‌‌‌ل منفی ٠,٤‌ د‌‌‌رصد‌‌‌ بود‌‌‌ه است.

آیا آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس قابل استناد است؟

دکتر مهدی پازوکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «در ایران طبق قانون و عرف کارشناسی محاسبات تولید ناخالص ملی توسط دو مرکز انجام می شود که یکی مرکز آمار ایران و دیگری اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی است و سازمان های بین المللی نیز به آمار ارائه شده از سوی این دو مرکز استناد می کنند.»

وی ادامه داد: «در حالی که نرخ رشد اقتصادی در دوره احمدی نژاد منفی بود و بانک مرکزی اطلاعیه نمی داد اما از محاسبات خود عدول نمی کرد. لذا اگر بانک مرکزی به مرکز آمار ایران ایراد بگیرد کاملا قابل قبول است، اما مرکز پژوهش های مجلس اساسا کارشناسی در این زمینه ندارد.»

وی با بیان اینکه مجلس در نهایت می تواند تیم کارشناسی مرکز آمار را دعوت و ماخذ محاسبات آنها را درخواست کند گفت: «لذا مرکز پژوهش های مجلس اساسا صلاحیت ندارد که در این باره اظهارنظر کند چراکه نه تیم کارشناسی دارد و نه کار کارشناسی می کند.»

پازوکی اظهار کرد: «این سوال مطرح است که چرا در دوره احمدی نژاد که نرخ رشد اقتصادی منفی بود و آماری منتشر نمی شد، مرکز پژوهش های مجلس هیچ اظهارنظری نمی کرد؛ در حالی که مسئولین اقتصادی احمدی نژاد در سال 91 در داخل مجلس سخنرانی کرده و مدعی شدند نرخ رشد اقتصادی 5 درصد است و مصاحبه ها و اظهارات وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در این باره موجود است.»

وی ادامه داد: «بنابراین این اقدام مرکز پژوهش های مجلس کاملا سیاسی و معطوف به انتخابات سال آینده است. مرکز پژوهش های مجلس اصلا بانک اطلاعاتی ندارد که نرخ رشد اقتصادی را محاسبه کند. اگر دارد کجاست و چه کسانی آن را محاسبه می کنند؟»

پازوکی درباره این انتقاد که رشد اقتصادی 4.4 درصدی در بهار 95 اشتغال زا نبوده و در سفره های مردم قابل لمس نیست، گفت: «اقتصاد ایران یکسری ظرفیت های خالی داشت. به طور مثال پیش از این در بخش کشاورزی سالانه 4 میلیون تن گندم وارد می کردیم اما امسال تقریبا به خودکفایی رسیدیم که این رشد تولید گندم در رشد اقتصادی تاثیر می گذارد.»

وی ادامه داد: «در صادرات نفت از 850 هزار بشکه به دو میلیون و 450 هزار بشکه رسیده ایم. این موضوع خود را در تولید ملی نشان می دهد. البته بنده قبول دارم که نرخ رشد 4.4 درصدی در سفره مردم دیده نمی شود چون تولید ناخالص ملی ما هنوز از سال 1389 پایین تر است.»

وی با بیان اینکه ایران باید به دنبال افزایش سرمایه گذاری خارجی باشد اظهار کرد: «امروز منتقدان از یکسو عنوان می کنند چرا بانک های بزرگ برای ایران حساب باز نمی کنند و از سوی دیگر با پذیرش FATF مخالفت می کنند؛ در حالی که اگر FATF را نپذیریم امکان همکاری با بانک های بزرگ وجود ندارد. لذا من در اینجا نوعی تضاد می بینم و معتقدم گروههای تندرو داخلی دنبال عدم موفقیت نه تنها دولت بلکه کشور هستند و اصلا نگاهی ملی ندارند.»

پازوکی در پاسخ به این سوال که اگر رشد تولید نفت را مستثنی کنیم، نرخ رشد اقتصادی سال 95 چقدر حاصل عملکرد دولت است؟، گفت: «اصلا قرار نیست دولت نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد. دولت فضای کسب و کار را اصلاح می کند و قرار نیست اقتصاد دولتی شود.»

وی ادامه داد: «ممکن است بخشی از رشد تولید گندم به دلیل افزایش نزولات آسمانی باشد اما به هر جهت دولت فضا را مناسب می کند.»

وی افزود: «اقتصاد ایران ظرفیت رسیدن به نرخ رشد 8 درصد را دارد منتهی منوط به اینکه فضا را برای سرمایه گذاران داخلی و به دنبال آن سرمایه گذران خارجی فراهم کنیم. به طور مثال در صنعت نفت قرار بوده بخش غیردولتی 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند اما اکنون که شش ماه از سال گذشته هنوز یک دلار سرمایه گذاری نشده است. از سوی دیگر قرار است 36 ملیارد دلار به صورت IPC انجام بگیرد که هنوز در کش و قوس است.»

پازوکی در پاسخ به این سوال که از آنجا که رشد 4.4 درصدی سال 95 عمدتا ناشی از صادرات نفت بوده و اشتغال زا نبوده آیا این رشد می تواند ناپایدار باشد؟، گفت: «بله؛ این نرخ رشد می تواند ناپایدار باشد. در اقتصاد به رشد مستمر توسعه اقتصادی گفته می شود. اما اگر یک سال نزولات جوی خوب باشد تولید گندم افزایش یابد و سالی دیگر کاهش یابد این رشد قطعا ناپایدار خواهد بود.»

وی ادامه داد: «تکنولوژی ما در صنعت نفت 30 سال از دنیا عقب است. به همین دلیل بنده از قراردادهای جدید نفتی حمایت می کنم تا به دنبال سرمایه گذاری خارجی تکنولوژی جدید نیز وارد کشور شود. لذا برای اشتغال راهی جز افزایش سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد؛ منتهی سرمایه گذاری خارجی بدون انتقال تکنولوژی مناسب نیست.»
bato-adv
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
قابل توجه خواننده مسقل
جناب پازوکی تا انجایی که من 25 سال ایشان را میشناسم از جمله کارشناسان مسقل است که شجاعانه از منافع ملی کشور دفاع مکند وتنها کارشناسی بود که در دوره احمدی نژاد بیشترین نقد را به دولت داشت در حالیکه کارشناس بیش نبود و در دوران اخیر نیز بعنوان یک اصلاح طلب به مدیریت جناب نوبخت انتقاد دارد و هم اکنون مغضوب مدیریت حاکم بر سازمان میباشد
ایا ایشان به عنوان کار شناس نباید حقوق بگیرد؟این چه منطقی است دوست عزیز کاش در سازمان برنامه5نفر کارشناس مستقل مثل اقای پازوکی بود و......
ناشناس
Russian Federation
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
من شخصا وقتی اعداد و ارقامی رو قبول میکنم ک به صورت ملموس تو زندگی خودم یا اطرافیانم این رشد و اعداد و ارقام رو ببینم فقط چرت و پرت تحویل ملت میدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
تحلیل درستی بود.
خواننده مستقل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
با سلام و احترام
متاسفانه چند وقتی هست بعضی از آقایان به ظاهر کارشناس و استاد دانشگاه راجع به مسائل اقتصادی و سیاسی کشور مطلب می نویسند. با مراجعه به سوابق کاری آقایان کارشناس و اساتید مشاهده می شود که اکثر این افراد دارای سمت در دستگاههای اجرایی می باشند. به عنوان مثال جناب آقای پازوکی (نویسنده این مطلب) دارای سمت مشاور در سازمان برنامه و بودجه کشور (بخش حاکمیتی دولت) هستند که این امر باعث وارد شدن خدشه به نظام کارشناسی کشور می شود. به نظر بنده گرفتن حقوق (دستمزد، پول یا هر عنوان دیگر) در ازای اظهار نظر و نوشتن مطالب به ظاهر کارشناسی، کار اخلاقی نیست که این امر موجب از بین رفتن اعتماد نسبت به کارشناسان و اساتید دانشگاه می شود. از طرفی مرکز آمار ایران نیز زیر مجموعه همین سازمان دولتی می باشد و از استقلال کافی برای اظهار نظر برخوردار نمی باشد، این در حالی است که در بیشتر کشورها مراکز رسمی اعلان اطلاعات نرخ رشد اقتصادی، بیکاری و ... باید از استقلال برخوردار باشند
وارونه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
وقتي اوضاع مردم هر روز بدتر ميشه , مسئولين محتررررررررررررررم درست و غلط آمارشون رو بزارن در كوزه آبشو بخورن ,
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
عزیزان مشکل ما با امار حل نمیشه مسئولان کی میخوان اینو بفهمن خدا میدونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
" البته بنده قبول دارم که نرخ رشد 4.4 درصدی در سفره مردم دیده نمی شود "


تا دلار ارزان نشود نه مردم روی ارزانی را خواهند دید...نه کشور از رکود خارج می شود...دلار گران به شدت قدرت خردید مردم و هزینه تولید را بالا برده ولی اقای روحانی با وجود رفع تحریمها و افزایش درامد ارزی بخاطر سود سرشار دولت از دلار گران و دو نرخی حاضر به کاهش قیمت دلار نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
دولت روحانی هم هیچ فرقی با احمدی نژاد در دادن امار خلاف واقع ندارد...چون هر دو اصولگرا هستند...و اعتقادی هم به رفاه مردم ندارند و فقط فکر جیب و منافع و نزدیکان خود هستند ولی در دولت اصلاحات امار دروغ داده نمی شد و پاکدسترین دولت بود...
مصطفی ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
بنده به عنوان یک فردی که سالها با مرکز پژوهشهای مجلس ارتباط دارم و مطلع هستم میگویم که دفتر اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس دارای یک تیم قوی کارشناسی و تیم مشاوره خبرگان دانشگاهی است و در خصوص مدلسازی اقتصاد کلان و آمارهای کلان اقتصادی کارهای بزرگی را انجام داده است. به عنوان مثال سال 94 جدول داده ستانده سال 90 را تهیه کرد در حالی که مرکز آمار جدول داده ستانده سال 85 را داشت و حتی مرکز آمار از این جدول استفاده کرد و به آن استناد کرد.
مرکز پژوهشهای مجلس در هیچ دوره های سیاسی نظر نداده است و کاملا کار کارشناسی میکند...
bato-adv
bato-adv
bato-adv