یادداشت وارده؛ احمد فرهادی (کارشناس خودرو) _ صنعت در تمامی دنیا چند ویژگی متمایز دارد، مهمترین ویژگی آن خاصیت فراملی صنعت است، ارتباطات بینالمللی برای صنعت آنچنان اهمیتی دارد که آب برای کشاورزی به عبارت دیگر همانقدر که کشاورزی بدون آب بیمعناست است، صنعت بدون تعاملات بینالمللی هم بیمعناست، این وابستگی از زاویه دیگری هم معنادار است، هرچه صنعت گستردهتر باشد و پیچیدهتر باشد ضرورت تعاملاتش با دنیای خارج مهمتر و عمیقتر خواهد بود.
اگر به این خاصیت صنعت خوب توجه کنیم متوجه خواهیم شد که میزان توسعه صنعتی کشورها وابستگی شدیدی به تعاملات بینالمللی آنها دارد، اینکه میگوییم تعاملات بینالمللی به معنای حمایت از تعطیلی صنایع داخلی نیست، بلکه به معنای ایجاد حرکتی شایسته و بایسته در حوزه صنعتی کشور است. مفهوم استقلال در دوره صنعتی با مفهوم استقلال در دوره پیش از صنعت کاملاً متفاوت شده است.
استقلال در دوران صنعتی به معنای کاهش تعاملات نیست و از قضا اگر صنعت کشوری در سودای استقلال درهایش را به روی تعاملات با دنیای خارج از خود ببندد لاجرم به سرعت پژمرده خواهد شد. اگر صنعتی بینالمللی نشود درهیچ زمینهای رشد نخواهدکرد و از این نظر فرقی بین صنایع وجود ندارد.
صنعت خودرو هم به جهت ابعادش و به جهت خصلتش, صنعتی است فرا ملی، فرا ملی بدین مفهوم که داده و ستاندهی این صنعت نمیتواند تنها و تنها در محدوده مرزهایش باقی بماند. گستردگی، گردش مالی، ارزش افزوده وتاثیر آن در مسائل سیاسی، اقتصادی واجتماعی به حدی است که هیچ یک از جوامع از تاثیرات آن برکنارنماندهاند.
صنعت خودرو سازی به دلیل پیچیدگی فنی و استفاده گسترده ازصنایع دیگر درساخت قطعات و لوازم و استفاده از مواد متنوع فلزی و غیر فلزی، گستره وسیعی از صنایع را با خود همراه کرده، به طوری که حدود ۶۰ نوع صنعت گوناگون مستقیماً با خودروسازی در ارتباط هستند. همچنین این صنعت اشتغالزایی بالایی دارد.
بهطوری که حدود ۵ درصد اشتغال صنعتی درجهان وابسته به این صنعت است. شمار افرادی که در ۳۶ کشورجهان به طورغیرمستقیم به این صنعت وابسته هستند بیش از ۵۰ میلیون نفر میباشند. این صنعت با چنین ابهتی جایگاه ششمین اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و به همین لحاظ این صنعت سنگ محک خوبی برای ارزیابی موقعیت صنعتی آن کشورهاست.
بنابراین لازمه رشد صنایع این است که استاندارهای خود را تنها بر اساس جغرافیای داخلی خود تعریف نکنند طوری کالا و خدمات خود را ارائه دهند که آن کالا و خدمات را بتوان در ویترینهای جهانی هم ارائه کرد.
کشورهایی که از تراز خوبی در صادرات و واردت برخوردارند می توانند در عرصه بین المللی هم خط سیر خوبی از خود بجا بگذارند یعنی این کشورها هم اثر گذارند و هم اثر پذیر و به همان میزان که میتوانند در عرصه تجاری دنیا اثر بگذارند به همان نسبت هم اثر میگیرند و این داده و ستاندگی یکی از علائم بسیار مفید ارتباطات بینالمللی است.
با نگاهی به آماره منتشر کشورهای توسعه یافته متوجه میشویم که صادرات و واردات این کشورها از تراز معقولی برخوردار است. به عنوان مثال کشوری مانند ایالات متحده بزرگترین واردکننده، پس از آلمان و چین و در همین حال سومین صادرکننده بزرگ جهان است.
بنابراین به عنوان یک پیشنهاد برای نجات صنعت ایران زمین و برای صیانت از حفظ استقلال صنعتی کشور تنها باید یک کار کرد، و آن درک نظام بینالمللی و وصل کردن شریانهای حیاتی صنایع به رگهای صنعت جهانی است. اگر نگاه تولید کنندگان و صنعتگران ما بین المللی شود استاندارد تولیدات آنها هم عوض خواهد شد. کالا و خدماتی که ارائه میدهند نه فقط در سطح یک استاندارد ملی بلکه در سطح یک استاندارد بینالمللی ارائه خواهد شد آنها میتوانند در فضای رقابتی حضور یابند و توانمندیهای خود را در مقایسه با دیگران بسنجند.
اگر چه راهی دشواری در پیش است اما رفتن به از ماندن و دست زدن مقایسههای بی حاصل. حال که فرصت اتصال به نظام بینالمللی برای این صنعت فراهم است بهتر آنکه فرصت سوزی نکنیم و بدانیم که یکی از رنج صنعت خودرو سازی ایران در چند سال گذشته آن بوده که شریان ارتباطی آن با صنعت خودروسازی جهان کم بوده است. پس باید گامی به جد در این مسیر برداشت.